vehouding conditie vs zweten

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
el gordo
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer

vehouding conditie vs zweten

Bericht door el gordo »

Allen,

een redelijk lange openingpost; :-D
maar ik heb een vraag over de verhouding tussen uw conditie en zweten. Ik heb al wat rond gezocht op't forum, maar veel duidelijk ben ik niet geworden.
vb http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... ie&start=0.

Ikzelf ben iemand met een redelijke conditie. Dagelijks sport ik 1u (2*30 minuten woon-werk, 15 km enkel), minstens 1*/maand een TT. Occasioneel komt hier nog iets extra bij, genre spinning-les, zaalvoetbal, ...
Al zeg ik het zelf; ik leef ook redelijk gezond aangezien ik een verleden heb van licht overgewicht. Dit betekent dat ik dagelijks veel vocht opneem met een minimum aan "schadelijke" stoffen zoals cafëine en suiker, bv koffie of cola. Of anders gezegd, ik drink minstens 1.5L water per dag zoals vaak wordt aangeraden via verschillende kanalen inzake gezondheid.

Nu vooral dit laatste intrigeert me. Als ik ga sporten, merk ik vaak dat ik harder zweet dan mijn omgeving. Enkelen in mijn omgeving beweren bij hoog en laag dat zij een superconditie hebben omdat ze nauwelijks zweten. Ik daarentegen ben van mening dat mijn niveau van zweten te wijten is aan voldoende vochtopname voor en tijdens de inspanning en dat hun theorie een eigen hersenspinsel is.
Ik weet de juiste bron niet meer; maar ik heb ooit ergens gelezen dat voldoende vochtopname - voor en tijdens de inspanning - de temperatuur van uw lichaam regelt. Hierdoor ga je dus sneller zweten en blijven je spieren en organen op de normale temperatuur. Ten tweede consumeert uw lichaam vocht voor de verdeling van mineralen en andere voedingsstoffen over uw lichaam.
Zweet je niet, dan consumeert uw lichaam al het vocht dat beschikbaar is voor de verdeling van die zogenaamde voedingsstoffen. Maar doordat uw lichaam niet op temperatuur kan blijven zal je ook sneller vermoeid geraken, en breek je je conditie eerder af ipv ze op te bouwen.

Ik weet dat de mate van zweten verschillend is van persoon tot persoon, doch veronderstel ik dat er grosso-modo een duidelijkere link is tussen zweten en vochtopname enerzijds, dan zweten en conditie anderzijds.
Maar klopt dit wel, of ben ik diegene die verkeerd ben? [-o<
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

dit zijn direct bepalende factoren :
-gewicht
-metabolisme
-biochemische bepaling, ivm wartmegevoeliger of koude gevoeliger.
mensen die beter tegen koude kunnenen minder tegen warmte, zullen bij warm weer en zeker daarbij gepaarde inspanningen, sneller en/of harder transpireren dan mensen die goed tegen warmte kunnen.
het is een fysieke bepaling die je niet kan wijzigen.

niet direct invloedbare factoren :
-conditie : kan evengoed zijn dat iemand met geen conditie minder zweet dan u bijvoorbeeld, omdat hij een stuk minder weegt.
iemand die in conditie is, heeft zijn metabolimse ook op volle toeren draaien waardoor alles beter benut word.
een directe oorzaak hiervan is, dat er MINDER energie word gevraagd om diezelfde inspanning te kunnen volbrengen, dus kan je daardoor minder transpireren.

maar.... het verband is hier ook direct gelegd : weeral het gewicht.
minder wegen = minder energieverbruik voor idem inspanning.


het is dus simpel :
je gaat niet minder drinken met het idee dat je minder gaat transpireren, want dat gaat weinig uitmaken, buiten het feit dat je op vrij korte termijn te weinig vocht hebt en een neerwaarts spiraal krijgt.
transpireren is niet alleen door gewicht en conditie, maar ook vooraal door de fysieke eigenschap van wel of niet tegen warmte goed te kunnen.
dat kan je trainen, maar anderzijds is het ook een aangeboren eigenschap, door middel van oa uw metabolisme.


minder drinken? neen, dat zou erg dom zijn.
wel zien dat je niet veel ineens voor de inspanning drinkt, of veel DIRECT erna, maar alles in vrij normale dosis drinkt , en bij inspanningen zeer regelmatig kleine slokjes.
het is dus beter van vaker en telkens wat minder te drinken, dat minder en veel ineens te drinken.
el gordo
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer

Bericht door el gordo »

Sunn Xtreme schreef:-biochemische bepaling, ivm wartmegevoeliger of koude gevoeliger.
mensen die beter tegen koude kunnenen minder tegen warmte, zullen bij warm weer en zeker daarbij gepaarde inspanningen, sneller en/of harder transpireren dan mensen die goed tegen warmte kunnen.
het is een fysieke bepaling die je niet kan wijzigen.
check
:-D
dit klopt wel; ik loop in de wintermaanden helemaal niet snel te zeuren over de temp, ik draag meestal nog lichte kleding terwijl de andere naar sous-pulls grijpen etc...
Sunn Xtreme schreef:minder drinken? neen, dat zou erg dom zijn.
wel zien dat je niet veel ineens voor de inspanning drinkt, of veel DIRECT erna, maar alles in vrij normale dosis drinkt , en bij inspanningen zeer regelmatig kleine slokjes.
het is dus beter van vaker en telkens wat minder te drinken, dat minder en veel ineens te drinken.
Minder drinken ben ik heus niet van plan, dit zou inderdaad redelijk dom zijn... Na een zwaardere inspanning tracht ik eerst te douchen vooraleer ik naar iets groter volume drank grijp. Ik ken mezelf, ik zou me anders ook mispakken en direct een serieuze hoeveelheid drank naar binnen spelen.

Tijdens de inspanning drink ik quasi continu, in kleine slokjes, vooraleer de dorst opkomt;
Eens je dorst krijgt is het meestal te laat, dan zit je lichaam al in een soort van uitdrogingsfase.
Gebruikersavatar
Frost
Mountainbiker
Berichten: 221
Lid geworden op: do 14 jan 2010 17:56
Rijdt met: Cannondale Flash 29er carbon 3

Bericht door Frost »

el gordo schreef: check
:-D
dit klopt wel; ik loop in de wintermaanden helemaal niet snel te zeuren over de temp, ik draag meestal nog lichte kleding terwijl de andere naar sous-pulls grijpen etc...
Ik ben ook iemand die buiten met een shirt kan rondlopen terwijl het vriest.Tegen overdreven warmte kan ik niet goed,ik wordt dan zelfs misselijk en krijg hoofdpijn.Ook ik transpireer enorm tijdens sporten!Bij momenten kan ik men fietskledij letterlijk uitwringen
Gebruikersavatar
Mc Mudface
Mountainbiker
Berichten: 103
Lid geworden op: di 25 mei 2010 13:39
Rijdt met: MTB:Cl!mb, Citybike: Granville

Bericht door Mc Mudface »

Het is ook zo dat een sporter zijn lichaam beter 'leert' om oververhitting te voorkomen. Maw, men gaat sneller en efficiënter gaan zweten dan eenzelfde persoon die geen goede conditie heeft.
Mijn broer en ik hebben daarnet de route van Heverlee (groen-blauw) gereden tegen 20km/u gemiddeld en geen van beide zweet daarbij. We zijn nochtans niet gelijk in conditie.
Het hangt van teveel factoren af om maar één juiste conclusie hieruit te trekken.
Gebruikersavatar
JB
Mountainbiker
Berichten: 730
Lid geworden op: wo 12 dec 2007 20:57
Rijdt met: ne Groene

Bericht door JB »

Heb ik ook aan de hand.
Maar heeft ook zo zijn voordelen, Mijne baas denkt dat ik altijd hard werk.
#-o
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

Heb gelezen dat meer zweten op een stijgende conditie wijst en dat atleten die weinig zweten tijdens inspanningen saunabeurten doen om het lichaam meer te 'leren' zweten.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Dickie"]Heb gelezen dat meer zweten op een stijgende conditie wijst en dat atleten die weinig zweten tijdens inspanningen saunabeurten doen om het lichaam meer te 'leren' zweten.[/quote]

zijn verzonnen verhalen.
als een renner de sauna bezoekt heeft dat een reden : bv ee nreceptie achter de rug, en wil asap 'overtollig' vocht kwijt... de sauna is de snelste manier om zonder inspanning dat te doen.
anderzijds is het een achterhaald idee, want je transpireert harder dan je binnenkreeg, en nadien ga je toch weer drinken en is het resultaat zogoed als nul.
Bij ronderenners zien we deze methode vaak opduiken.
eigenlijk is de regel simpel als ze op een receptie zitten : geen alcoholdranken, drink water met mate, dan hoeft die sauna nadien ook niet, want of je er nu stilzit of niet... het blijft energie kosten.

anderzijds word de sauna voor ee nander doeleind gebruikt : uitscheiden van afvalstoffen door transpiratie.
en veel verder moet je het niet zoeken.
Het lichaam 'leren' zweten is een volledig misplaatst begrip.


en dat weinig zweten ivm stijgende conditie heb ik uitgelegd :
minder gewicht meesleuren = minder energie verbranden voor eenzelfde inspanning.
conditie heeft ook heel veel met gewichtsverlies (overtollig vet) te maken.
wanneer komt iemand in conditie? als zijn vetreserves (en gewicht ook verminderd of stabiliseert door spieraanmaak) - laag komen te zitten en hij veel sport.
piraatje
Mountainbiker
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 jun 2007 18:56
Rijdt met: cannondale 29

zweten

Bericht door piraatje »

ik transpireer ook super veel in de zomer. en in de winter ben ik den eerste om de verwarming op te zetten, hoe komt da dan??? en ik werk al 10 jaar in den bouw.
Simp
Mountainbiker
Berichten: 674
Lid geworden op: ma 01 aug 2005 18:31
Rijdt met: Dean Colonel / Stumpjumper beach

Bericht door Simp »

Het is nochtans bewezen dat je meer gaat zweten als je beter in conditie bent. Zweten kan je leren: kijk maar naar al die uithoudingssporters die voor Beijing in de klimaatkamer in Leuven zijn gaan trainen om te leren zweten.
Zweet is trouwens niks negatiefs, eerder positief omdat het je lichaamstemperatuur binnen de perken houdt. Als die te sterk stijgt dalen je capaciteiten enorm.
Plaats reactie