hoe trainen om sneller te starten?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
focustunerke
Mountainbiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 23 mar 2009 17:58
Rijdt met: cube reaction HPa sl29

hoe trainen om sneller te starten?

Bericht door focustunerke »

Mijn vraag staat dus in de titel é :wink: Is er een manier om daarop te trainen? Als ik meedoe met een vtt of bvb een beachrace zijn die eerste 10km een ramp. Ik kom er maar door na 10km maar dan is de rest reeds gaan vliegen é :-? Iemand die me kan helpen?
Thx.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

voor een snelle start te leren, is interval, en weerstand interval de beste oplossing.
Gebruikersavatar
crosskonijn
Mountainbiker
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 25 aug 2010 09:47
Rijdt met: twee wielen, een frame, en nog wat andere onderdeeltjes
Contacteer:

Bericht door crosskonijn »

goeie ouwe diesel inruilen voor benzine :-D

of zoals bovenstaande zegt. meer trainen in intervallen. en niet op zuiver lange duur.

ik heb net het omgekeerd van jou denk ik :lol: goed voor kortere stukken,snel en technisch, maar de lange rechte stukken word ik altijd ingehaald...

ik trainde dan ook veel in interval. stuk snel, stuk traag... heb er meer kracht van gekregen, maar men langeduur is er niet op verbeterd
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="crosskonijn"]goeie ouwe diesel inruilen voor benzine :-D

of zoals bovenstaande zegt. meer trainen in intervallen. en niet op zuiver lange duur.

ik heb net het omgekeerd van jou denk ik :lol: goed voor kortere stukken,snel en technisch, maar de lange rechte stukken word ik altijd ingehaald...

ik trainde dan ook veel in interval. stuk snel, stuk traag... heb er meer kracht van gekregen, maar men langeduur is er niet op verbeterd[/quote]

uw probleem is duur/uithouding EN KRACHT.
daarom steken ze u voorbij op de langere stukken, waar je onder normale omstandigehden met mindere inspanning moet kunnen recupereren en standhouden, en dan erna weer sneller te kunnen.
kan dat niet, is er gebrek aan kracht. om langere stukken moet je vrij moeiteloos een grotere versnelling en sneller kunnen trappen.
Gebruikersavatar
Fred83
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: vr 08 feb 2008 03:43
Rijdt met: Granville Pulse

Bericht door Fred83 »

@ focustunerke

Je goed opwarmen voor je vertrekt.

Ik heb al vanaf ik 14 jaar was het moeilijk gehad die eerste 10 a 15km.
Kon wel mee maar zag veel meer af, thans waren mijn trainingen goed want presteerde toch vrij goed in elke koers.

De enige oplossing dat ik toen heb gevonden was voor een koers een 10 a 15 kilometer me zeer goed op te warmen. En was het maar een 15 a 30km van mijn deur ging ik er met de fiets op gemak naartoe als opwarming.

Nu ben ik veel ouder en als ik ga rijden is dit nog altijd zo.
Soms duurt het nu zelf 50km als ik een rit doe van 50....:-)))))
Simp
Mountainbiker
Berichten: 674
Lid geworden op: ma 01 aug 2005 18:31
Rijdt met: Dean Colonel / Stumpjumper beach

Bericht door Simp »

Ja, opwarmen. En dat wil niet zeggen op het gemak eens rond rijden, maar een paar intervallen met hartslag boven uw omslagpols. Ge zult het niet alleen warm krijgen, maar ook uw stofwisseling komt op gang.
Uw stofwisseling, spiertemperatuur,... gaan nooit van 0 naar 100% op 10 minuten (vergelijk het met een heel groot verzet op gang krijgen, dat krijgt ge ook niet op 1-2-3 in gang, maar eens het in gang is, is het 'gemakkelijk'). Dus stel dat ge niet-opgewarmd aan de start staat dan gaat ge voor een bepaalde inspanning voelen alsof ge niet meer sneller kunt. Na 15 minuten zijt ge opgewarmd en 'komt ge erdoor'. Als je wel opgewarmd zijt, kunt ge wel mee.
Plaats reactie