Hoeveel trainen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
johand
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: do 05 nov 2009 10:46
Rijdt met: Cube LTD Pro

Hoeveel trainen

Bericht door johand »

Ik ben al 4x langsgeweest (gedurende 1 jaar) in een fitnesscentrum om een bewegingsanalyse test te doen… telkens kreeg ik er een programmatje bij van 10 weken met het aantal minuten dat ik in mijn vetverbrandingszone moest trainen om een stapje hoge te klimmen. Nu dat ik op de hoogste trede ben gekomen, zou ik willen weten hoelang ik wekelijks moet trainen om op hetzelfde niveau te blijven… of is dat moeilijk te zeggen… Volgens het laatste programmatje dat ik meekreeg zou dat 4.5u/week moeten zijn. Kan ik dat verminderen door op een hogere hartslag te trainen, wat 4.5u/week is moeilijk haalbaar – heeft dat hetzelfde effect? Hartslag vetverbranding ligt momenteel bij mij tss 130-155.
Momenteel weeg ik 83 Kg... er mag nog +-8kg af... (1.80m)

Wat is trouwens die volgende zone… iemand een goede site met meer uitleg hierover?
Laatst gewijzigd door johand op do 16 sep 2010 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KRZA
Mountainbiker
Berichten: 979
Lid geworden op: ma 02 nov 2009 15:54
Rijdt met: Specialized Epic Expert 29

Bericht door KRZA »

Volgens mij is het niet echt haalbaar om een gans jaar op het zelfde niveau te presteren.
johand
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: do 05 nov 2009 10:46
Rijdt met: Cube LTD Pro

Bericht door johand »

KRZA schreef:Volgens mij is het niet echt haalbaar om een gans jaar op het zelfde niveau te presteren.
Wat stel je dan voor? In de zomer ga ik meestel met de koersfiets, maar nu begint de MTB al te kriebelen...
PS: Ik moet niet echt presteren, ik wil gewoon in conditie blijven en vraga me af hoeveel ik daarvoor moet sporten per week...
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Bericht door De Wreter »

Minstens 3 keer per week hardlopen, MTB'en of fietsen op de weg.

Voor je conditie èh.

Voor vetverbranding MOET je laag in hartslag blijven. Wat je wel mag doen is bvb een intervaltraining waar je uiteindelijke gemiddelde hartslag in je vetverbrandingszone zit.
diert
Mountainbiker
Berichten: 211
Lid geworden op: di 17 aug 2010 16:20
Rijdt met: specialized epic expert - trek costum paint beachbike

k

Bericht door diert »

Wat de wreter zegt klopt wel .
De tijd die opgegeven is van 4.5 uurs gaat niet naar beneden als je op een hogere hartslag gaat trainen.
Gebruikersavatar
LuckyIron
Mountainbiker
Berichten: 2055
Lid geworden op: vr 08 nov 2002 12:10
Rijdt met: Orbea OIZ marathon
Contacteer:

Bericht door LuckyIron »

johand schreef: Wat stel je dan voor? In de zomer ga ik meestel met de koersfiets, maar nu begint de MTB al te kriebelen...
PS: Ik moet niet echt presteren, ik wil gewoon in conditie blijven en vraga me af hoeveel ik daarvoor moet sporten per week...
in de ZOMER moet je mountainbiken, mtb is en blijft nog steeds een zomer-sport.

in de winter gewoon de basiskilometers doen op de koersfiets.
johand
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: do 05 nov 2009 10:46
Rijdt met: Cube LTD Pro

Bericht door johand »

LuckyIron schreef:in de ZOMER moet je mountainbiken, mtb is en blijft nog steeds een zomer-sport. in de winter gewoon de basiskilometers doen op de koersfiets.
ok, ik zal het vanaf nu zo doen... :roll:
The Doctor 46
Mountainbiker
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 00:58
Rijdt met: Trek & epic 29er

Bericht door The Doctor 46 »

Dus als ge op een hoge hartslag traint , verbrandt je geen vet?
nat180
Mountainbiker
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 05 jun 2009 15:09
Rijdt met: Kona Hei Hei Supreme

Bericht door nat180 »

The Doctor schreef:Dus als ge op een hoge hartslag traint , verbrandt je geen vet?
:-? Dacht van wel... Hogere hartslag = meer kaloriën in dezelfde tijdspanne, een lager percentage vetverbranding weliswaar maar uiteindelijk is 25% van 600kcal nog altijd dezelfde hoeveelheid vet dan 50% van 300kcal :wink:
johand
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: do 05 nov 2009 10:46
Rijdt met: Cube LTD Pro

Bericht door johand »

Mijn vraag dus... kan ik de tijd dat ik train verminderen doordat ik aan hogere hartslag zou trainen, met hetzelfde resultaat als langer aan lagere hartslag...? En hoe bepal je die tijd dan?
Plaats reactie