Hoeveel trainen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
thomas1992
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 18 mar 2009 18:47
Rijdt met: gn bekend merk

Bericht door thomas1992 »

"als ge op hogere hartslagen traint, dan verbrande zeker ook veel en soms zelfs meer vet"

Dit is echt onzin! hoe hoger uw intensiteit, hoe minder vet je als energiebron zal gebruiken! je hebt zuurstof nodig bij de oxidatie van vetten en koolhydraten. vetten vragen meer zuurstof dan koolhydraten: daarom dat bij intensievere inspanningen vnl KH zullen gebruikt worden, aangezien dit economischer is. Volgens mij beseffen velen hier niet eens dat training grotendeels louter gebaseerd is op het type energielevering. Je moet in een koers verschillende energiesystemen gebruiken, dus daarom moet je ze allemaal trainen. Waarom we grotendeels gewoon km's doen aan matige intensiteit? => we stimuleren ons vetmetabolisme door de lage intensiteit, hierdoor kan je langer op je vetzuurverbranding rijden en moet je minder snel de beperktere KH reserves (glycogeen in lever) aanspreken.
Bij de KH ontstaat melkzuur, dit is het restproduct bij de verbranding van KH, dit zuur in de spieren doet de pH stijgen (logisch, hoe hoger pH hoe hoger zuurtegraad) en de spieren kunnen niet goed functioneren in dit zuur milieu=> inspanning staken.

Daarom dat lactaattesten zo goed zijn, het lactaat is een maat voor hoe intensief onze inspanning is: hoe hoger hoe meer KH.

Die lactaatwaarden worden dan samen met de hartslag geregistreerd om te zien bij welke hartslag je welke lactaatwaarden hebt. Zo kan je dan trainen ( je kan moeilijk een lactaatmeter bij je hebben) Als het lactaat niet of nauwelijks stijgt doe je herstel en als je net er boven traint (bij hele lage lactaatwaarden, dus vet als energiebron aangezien lactaat afvalproduct is van KH verbranding)

Dus mensen die geen inspanningstest willen doen (lactaattest) en willen afvallen zouden dus beter gewoon op gevoel trainen voor vetverbranding. Je moet op je gemak trainen, heel gemakkelijk kunnen praten, zeker géén 'verzuring' in je benen (geen accumulatie van melkzuur, zie verhaal KH)
Gebruikersavatar
native instinct
Mountainbiker
Berichten: 695
Lid geworden op: do 11 mei 2006 19:14
Rijdt met: Scott Scale 710 Nino Schurter

Bericht door native instinct »

das juist hetzelfde als wat ik in 2 regels uitgelegd heb op de vorige blz, maar inderdaad mss iets theoretischer, maar daarom niet duidelijker voor de leek.
Hoe hoger de hartslag hoe minder vet je verbrandt
Matige hartslag is een max aan vetverbranding. Maar om deze max waarde te kunnen bepalen heb je inderdaad de nodige inspanningstest nodig daar dit bij iedereen verschilt.
thomas1992
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 18 mar 2009 18:47
Rijdt met: gn bekend merk

Bericht door thomas1992 »

uhu

zomaar aan een bepaalde hartslag trainen heeft geen nut..
The Doctor 46
Mountainbiker
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 00:58
Rijdt met: Trek & epic 29er

Bericht door The Doctor 46 »

thomas1992 schreef:uhu

zomaar aan een bepaalde hartslag trainen heeft geen nut..
ik denk wel dat het nog beter is te trainen ( lopen ,fiesten ,zwemmen, enz) zonder naar uwe hartslag te kijken , dan thuis in uwe zetel te zitten met ne zak chips
thomas1992
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 18 mar 2009 18:47
Rijdt met: gn bekend merk

Bericht door thomas1992 »

das waar
Simp
Mountainbiker
Berichten: 674
Lid geworden op: ma 01 aug 2005 18:31
Rijdt met: Dean Colonel / Stumpjumper beach

Bericht door Simp »

thomas1992 schreef:"als ge op hogere hartslagen traint, dan verbrande zeker ook veel en soms zelfs meer vet"

Dit is echt onzin! hoe hoger uw intensiteit, hoe minder vet je als energiebron zal gebruiken! je hebt zuurstof nodig bij de oxidatie van vetten en koolhydraten. vetten vragen meer zuurstof dan koolhydraten: daarom dat bij intensievere inspanningen vnl KH zullen gebruikt worden, aangezien dit economischer is. Volgens mij beseffen velen hier niet eens dat training grotendeels louter gebaseerd is op het type energielevering. Je moet in een koers verschillende energiesystemen gebruiken, dus daarom moet je ze allemaal trainen. Waarom we grotendeels gewoon km's doen aan matige intensiteit? => we stimuleren ons vetmetabolisme door de lage intensiteit, hierdoor kan je langer op je vetzuurverbranding rijden en moet je minder snel de beperktere KH reserves (glycogeen in lever) aanspreken.
Bij de KH ontstaat melkzuur, dit is het restproduct bij de verbranding van KH, dit zuur in de spieren doet de pH stijgen (logisch, hoe hoger pH hoe hoger zuurtegraad) en de spieren kunnen niet goed functioneren in dit zuur milieu=> inspanning staken.

Daarom dat lactaattesten zo goed zijn, het lactaat is een maat voor hoe intensief onze inspanning is: hoe hoger hoe meer KH.
We doen eens een simpele berekening.

Intensiteit 1: 300 kcal per uur (=ongeveer 100 watt), 80% daarvan is vet ofwel in totaal 240 kcal aan vet per uur.
Intensiteit 2: zelfde persoon, maar nu 700 kcal per uur (= ongeveer 200W), slechts 40% daarvan is vet, oftewel 280 kcal aan vet per uur.

Hogere intensiteit = er wordt meer vet verbrand. Vaak raden ze dikkere mensen, die toch niet langer dan een uur kunnen sporten aan om intensiever te sporten omdat ze dan meer vet verbranden.
thomas1992
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 18 mar 2009 18:47
Rijdt met: gn bekend merk

Bericht door thomas1992 »

daar ben ik niet overtuigd van
Gebruikersavatar
Vintage
Mountainbiker
Berichten: 525
Lid geworden op: di 25 jul 2006 20:04

Bericht door Vintage »

Lang aan een hogere intensiteit verbrand je volgens mij meer spierweefsel dan vetten. Ben niet 100% zeker maar dit is wat me altijd gezegd is.
Voor vet te verbranden best aan een lage intensiteit gedurende een langere tijd sporten ofwel met intervallen werken.
cyclebot
Mountainbiker
Berichten: 601
Lid geworden op: vr 06 nov 2009 12:08
Rijdt met: cube acid

Bericht door cyclebot »

hoe hoger de intensiteit, hoe hoger het suikergehalte in de brandstof?
omdat vet heel energie bevat maar die heel traag afgeeft.

niet?
Gebruikersavatar
Frost
Mountainbiker
Berichten: 221
Lid geworden op: do 14 jan 2010 17:56
Rijdt met: Cannondale Flash 29er carbon 3

Bericht door Frost »

Vintage schreef:Lang aan een hogere intensiteit verbrand je volgens mij meer spierweefsel dan vetten. Ben niet 100% zeker maar dit is wat me altijd gezegd is.
Je zal nog steeds meer vet dan spieren verbranden,maar tegen lagere intensiteit zal spierafbraak minder zijn dan tegen hoge intensiteit
Plaats reactie