Extra elektronische aandrijving voor de tank ?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
doctor
Mountainbiker
Berichten: 327
Lid geworden op: di 25 nov 2008 21:12
Rijdt met: Bulls team

Extra elektronische aandrijving voor de tank ?

Bericht door doctor »

In de wandelgangen van de profesionele wielerploegen word verteld dat de tank de 2 grote klassiekers (misschien) heeft kunnen winnen door een extra hulpmiddel. Er is blijkbaar een door de UCI reeds gekende elektronische aandrijving die tot 80 watt extra oplevert. Nu omdat men de tank 2x van fiets zag wisselen zonder enige zichtbare technische problemen. 1x in de Ronde en 1 x in Parijs-R. Telkens juist voor de finale. WAAR OF NIET WAAR ? Toch wel voer voor het forum. De prestatie in de drie wedstrijden door de tank gewonnen waren toch van extreem niveau.
De eerste maal juist voor de echte sprint Boonen gewoon uit het wiel gereden in de E3 prijs. 2é in de Ronde op de muur, Boonen vertelde dat hij nooit zelf sneller de muur opreed en eens bovengekomen de tank al niet meer zag rijden. ( deze bleef zelfs op zijn zadel zitten tijdens de ganse beklimming). En dan 3é keer in Parijs-R. 45 km voor einde alleen weg. (wel met wind van voor). Allez, eindelijk hebben we een nieuwe kanibaal of een nieuw soort van brommer. Tijd zal zeker het uitwijzen.
En ja, het is een gerucht. Zijn geen bewijzen van. #-o
Gebruikersavatar
Dacuba
Mountainbiker
Berichten: 2504
Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018

Bericht door Dacuba »

Hmmm.... Weet niet wat ik ervan moet denken eigenlijk, langs de 1ne kant vind ik het een enorm straffe prestatie (2x). Gewoon rustig opt zadel blijven zitten op de muur en hupakee weg is hij, en dan in P-R ook weer rustig opt zadel en weg.
Langs de andere kant als je zijn gegevens hoorde: 1450 watt piek in de RVV... Dan zou ik toch moeten geloven dat dat 'puur natuur' is ?
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

die hulpmotor bestaat al iets langer,
die past in de zadelbuis en helpt daar op de crank via een wormwielaandrijving.

een paar redenen die het voor mij onaannemelijk maken dat het gebruikt wordt/werd in officiele races;

1/ waar laat je het batterijpack?
tot op heden is dat nog een redelijk pack dat je niet onzichtbaar kan wegmoffelen
2/ een klein battrijpack heeft een max autonomie van een uur tot anderhalf uur
3/ als de batterijen leeg zijn sleur je een kg of 3 extra mee

waar ik niet mee wil beweren dat het onmogelijk is,
de techniek staat voor niets :lol:
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Bericht door Angelo. »

Die nummerplaatjes achter de zadelpen. Dat zijn gewoon kleine zonnepaneeltjes 8)
doctor
Mountainbiker
Berichten: 327
Lid geworden op: di 25 nov 2008 21:12
Rijdt met: Bulls team

Bericht door doctor »

Alain, je hebt duidelijk niet goed gelezen. De tank verwisseld zowel in de Ronde als in Parijs-R. tijdens de laatste 50 - 60 km van fiets zonder enige aanwijsbare reden. En dat is dan een radius van +/- 1u30. Dus technisch gaat er geen belemmering zijn. En of je zag, zijn frame was geheel met kabels in de kaders verwerkt. Waarom geen lange oplaadbare batterij in de schuine buis. Mogelijkheden genoeg technisch gezien.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

ik dacht dat je bedoelde dat hij de laatste km's op zijn normale fiets reed,
anders zou het misschien opvallen bij de commisarissen aan de meet.
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

Interessant topic.
Technisch gezien moet het kunnen.
De laatste generatie batterijen hebben een pak meer vermogen, en het moeten trouwens geen oplaadbare zijn.
Het vermogen moet trouwens niet constant gegeven worden, eventueel met een knopje 'Turbo, Boost' of iets van die strekking.
Ik vraag me wel af of er niet steeds een geluid wordt gemaakt door de aandrijving.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

is het geen doping, dan zijn het batterijen en als het dat niet is dan zijn het zonnepanelen, en anders wel boterhammen met confituur..... #-o
beetje onzinnige beschuldigingen aan Cancellara zijn adres zou je het zo duidelijk kunnen stellen.

en waarom zou die ene max. piek Wattvermogen niet kunnen? Boonen duwt op zulke piekmomenten ook 'maar' eventjes 1400-1550 watt.
verder was men erg concreet 285watt GEMIDDELD... was voor een topprof die zuiver is een zeer aanvaardbare waarde is.
Boonen heeft verder bijzonder DOM (met hoofdletters, ja) gereden, en zijn gedrag verraade dat hij niet meer fris genoeg was.


er is wel 1 reden waarom de fietswissel op beide trajecten :.. op toch P-Roubaix..
in de RVV zat hij met dat remprobleem, dat ook Breshel had (voorrem was aan het loskomen)

in Parijs-Roubaix is het best mogelijk dat zijn andere fiets met een wat andere bandendruk klaarstond. een fietswissel kost je een pak minder tijd dan een wielenwissel. Men had intussen de meest zware delen achter de rug.
Er zijn nog wel meer renners die het deden, en ook in het verleden al toepasten.


mocht hij met een omafiets gewonnen zijn, kon je wel zeker stellen dat er batterijen opzaten :lol:
Gebruikersavatar
Dacuba
Mountainbiker
Berichten: 2504
Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018

Bericht door Dacuba »

Sunn, dat van zijn piekvermogen bedoelde ik niet slecht, ik was meer onder de indruk en vroeg me af of dat wel 'normaal' was. Blijkbaar wel dus :roll:
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

Duidelijk geen fan van Cancellara... :wink:
Plaats reactie