Bloed in de knie na val hoelang revalidatie ?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
zagato
Mountainbiker
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 22:01
Rijdt met: SPECIALZED FOR EVER ......

Bloed in de knie na val hoelang revalidatie ?

Bericht door zagato »

Woensdag op de tocht van de Politie heel stom op een spekglad bruggetje even op de knie terecht gekomen en blijven verder rijden dus allicht wat geforceerd.
Dr Vandenbogaert heeft er drie tubes bloed uitgetrokken en een mmr scan gepland binnen 1O dagen.

Iemand ervaring met zulke kwetsuur en hoelang dt kan duren ?
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

is een bloedstorting, maar als hij er 3 tubes uittrekt is er hoogstwaarschijnlijk wel iets goed geraakt geweest. Want dat is niet normaal. Vandaar ook de scan..
intussen gewoon van je fiets blijven wil je op zeker spelen, anders kan het misschien een lang aanslepende ellende gaan worden. (en dan ben je minstens voor 4-6 maanden vertrokken!!!)
tish
Mountainbiker
Berichten: 320
Lid geworden op: ma 27 jun 2005 12:32
Rijdt met: Cdale Taurine - Cdale Hooligan x2

Bericht door tish »

Dreef er pcies vet of het bloed? Als dat het geval is lijkt het me dat er iets ernstig geraakt is. Dan gaat het dus zeker niet over een gewone bloeduitstorting.

Je rijdt dikwijls nog door op adrenaline, maar daarna volgt de pijn...

Hoe snel je weer op de fiets zit hangt natuurlijk af van de ernst van het letsel. Doorgaans kan je redelijk snel weer op de rollen, maar dan zonder weerstand.
zagato
Mountainbiker
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 22:01
Rijdt met: SPECIALZED FOR EVER ......

Bericht door zagato »

Na het nemen van mri scan bleek er barst aanwezig te zijn heb vrijdag toelating gekregen van de orthopedist om te starten maar niet te grote versenlling, vandaag eerste zware test gedaan 70 km op de weg steeds tussen 35 en 40 en zogoed als pijnloos neem wel Bruffim tegen onsteking en zwelling.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

niet goed bezig dus.... (ivm de afstand = belasting)
zagato
Mountainbiker
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 22:01
Rijdt met: SPECIALZED FOR EVER ......

Bericht door zagato »

beste Sunn

Ik weet ook dat het op randje is of er misschien over maar gisteren heb ik na 2O km met den Haas wijselijk eigen tempo gereden en dan reden ze nog 2 aan twee hé. Vandaag geen last gehad en indien morgen er geen pijn is hervat ik toch de trainingen aan 70%. Lopen werd me totaal afgeraden met een breukje maar dat doe ik sowieso niet. Overige 30% training doe ik aan zwemmen .
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

je denkt nu aan het randje gereden te hebben...
de realiteit is, dat je gewoon erover zit.
(ik spreek uit helaas rijkelijke ervaring met blessures in al die jaren op de fiets)


de duur is te lang gezien dit pas geleden gebeurd is.
nu slik je ontstekingsremmers en pijnstiller (onstekingsremmers werken vaan ook pijnstillend).... dus wat betekent dat je niet echt kan aanvoelen hoe het ervoor staat.

als een keertje meer wil fietsen, of langer, deel dan best uw fietstocht op in 2 delen (indien je kan)
rij bv een uur, en later nog eens 45 minuten, met een uur of 4 ertussen.
of gewoon nadien nog eens rustig op de rollen.
of gewoon gaan zwemmen nadien.

ook de koudere temperaturen zijn niet bevordelijk voor een gekwetste knie.


wat je nu zogezegd voelt, of denk te voelen, is niet de realiteit door de ontstekings / pijnremmers.
vaak eindigt men in hetzelfde liedje : overbelast zonder het gevoeld te hebben, weer opkomende ontsteking, weer meer rusten og rustiger, maw begint van voor af aan.

bedenk gewoon dit :
beter nu 1 a 2 weken langer erg rustig houden, dan 1 a 2 dagen even erover... want dat ga je zeker uitzweten.

tis maar een tip dat ik geef, en hoe ik het vaak ook terugzie bij anderen, en zelf heb moeten ondervinden....
het fietsplezier zakt dan wel zienderogen...
dus hou het rustiger dan je denkt aan te voelen... te meer plezier heb je mlater en te vlotter hersteld dat.
:wink:
zagato
Mountainbiker
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 22:01
Rijdt met: SPECIALZED FOR EVER ......

Bericht door zagato »

Tnks Sunn,

Ik ga proberen je wijselijke raad te volgen :wink:
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

ik heb dat gehad toen ik 16 was (ondertussen 25 jaar)
ben overkop gegaan en met mijn knie op de rand van een pas afgezaagde boom terecht gekomen.
ben nog naar huis gefiets zonder echt last te hebben maar eens ik stil zat werd mijn knie snel dikker. Dan naar dokter, die wou water uit de knie trekken maar dat bleek bloed te zijn. Toen moest ik onmiddelijk naar de spoed en daar werden foto's genomen. Heb een deel van mijn kraakbeen geraakt en heb daar redelijk lang last van gehad.
Ik mag nog altijd niet trampoline springen en andere sporten waardoor ik schokken krijg op mijn knieën. Ik heb er nog steeds last van als ik mijn knie lang in dezelfde houding moet laten zoals in een cinema etc.
dirtydirk
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: za 10 nov 2007 22:25
Rijdt met: gazelle

pijnlijke knie

Bericht door dirtydirk »

Zagatto,
den suunn extreme heeft volledig gelijk.Het heeft geen zin om nu te forceren.De pijnstillers geven je een vals beeld.Een knie is binnenin anatomisch fragiel ; meniscus,kraakbeen,kuisbanden,laterale banden en nog een slijmbeursje ervoor.Al die zaken moeten nu extra werken en zijn waarschijnlijk toch "doorééngeschud".
Gebruik veel ijs(snij de bodem van een plastiek fles en vul dit met water en in de diepvries).Zo heb je een flinke klomp om mee te wrijven.3X/dag en zeker na training = kort en ontspannen...40 km.
Je moet de knie de tijd geven om "inwendig" te herstellen.Kraakbeen komt nooit meer terug!!!Wacht 3 à 4 weken met zwaardere belasting...anders ga je dit later(dat kan zelfs na 5 jaar)zeker bekopen.Vanwege dirtydirk,mountainbiker en kiné.
Plaats reactie