Trainen in extreme koude.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Airdip
Mountainbiker
Berichten: 166
Lid geworden op: do 17 jul 2008 15:12
Rijdt met: Decathlon Rockrider 8.2 (editie 2006)
Contacteer:

Bericht door Airdip »

sandcrawler, u heerst :lol:
on-topic:
ik rij met dit weer op de hometrainer.. Strooizout werkt corrosief heb ik al verschillende keren gehoord en gelezen.
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

Smeer ook een verwarmende zalf of gel op benen en onderug,
Dat is zowat de slechtste tip die je kan geven...Die zalven ontrekken juist warmte aan de spieren!!! :wink:

Je benen staan knalrood aan de oppervlakte door het stromen van het bloed aan de buitenkant. Het is net binnenin de kern van de spier dat het bloed moet zijn op deze koude dagen (altijd trouwens).

Zelfde fabeltje met het drinken van een jenever om op te warmen...werkt net averechts. Beide geven een vals gevoel van warmte.

Smeer gewoon een beschermende neutrale zalf van het type 'vaseline' op de grote spiergroepen die isolerend werkt. Een goede opwarming is altijd de boodschap en dit kan geen enkel zalfje vervangen.
doctor
Mountainbiker
Berichten: 327
Lid geworden op: di 25 nov 2008 21:12
Rijdt met: Bulls team

Bericht door doctor »

Qube,

we zitten wel bijna in het jaar 2010 eh. Vaseline, een beetje in je gezicht smeren tegen het verharen in de koude. De goede producten dringen veel dieper in de spieren dan wat men vroeger gebruikte. Vroeger was het Algipan en aanverwanten, maar ga bij een fietsenzaak en vraag maar eens een product dat echt warm word. Lees ook even wat ik schreef over hoe en wanneer in te wrijven. Bv. een uur voor ge begint te trainen en desnoods herhalen na licht met eau de cologne eerst proper te wrijven. Dan vertrek je met warme benen, en je schrijft; eerst goed opwarmen, sorry maar ik heb me nog nooit opgewarmd voor een training.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

Qube schreef:
Smeer ook een verwarmende zalf of gel op benen en onderug,
Dat is zowat de slechtste tip die je kan geven...Die zalven ontrekken juist warmte aan de spieren!!! :wink:

Je benen staan knalrood aan de oppervlakte door het stromen van het bloed aan de buitenkant. Het is net binnenin de kern van de spier dat het bloed moet zijn op deze koude dagen (altijd trouwens).

Zelfde fabeltje met het drinken van een jenever om op te warmen...werkt net averechts. Beide geven een vals gevoel van warmte.

Smeer gewoon een beschermende neutrale zalf van het type 'vaseline' op de grote spiergroepen die isolerend werkt. Een goede opwarming is altijd de boodschap en dit kan geen enkel zalfje vervangen.
slechtste tip?? oja??

verklaar dit dan eens : waarom smeren de profs, en vooral degenen die de voorjaarklassiekers rijden, ook de onderrrug mee in en de dijen t / m de bekken opzij???
waarom deden de anciens zoals een Merckx, Vanlooy, Van Steenbergen, Hinault, Fons Dewolf, Ludo Diercksens, Anquetil, Polidor, zelf Jean Robic, Koblet, Kubler, Monsere, Vanderaerden, Dirk dDemol, Daenens, enz enz enz.. en de kortgestopten en actieve Boonen, Pozzato, De Planckaerts, Frank VDB , Hauselr, Hoste, Armstrong, Virenque, Nuyens, etc etc etc ... dat dan allemaal???
Ook bij de elite zonder contract, van alle goede dat ik heb weten rijden en nog smeert / smeerde zowat 80% zich op die manier in bij koud weer, zeker in winter en voorjaar.
Tis niet voor het een of ander, maar Doctor weet hier exact waar hij over spreekt, en dat komt echt niet uit boekjes. Deze tips kan ik enkel maar bijstaan.

de anciens deden het vooral uit noodzaak, omdat ze geen hitech materiaal hadden om aan te trekken en buiten dat de zalf de warmte geeft en de aderen goed openzet in de huid en net eronder, werkt het tevens ook waterafstotend, gaat het bij natworden zelfs snellere afkoeling tegen van de ingesmeerde delen (word warmer door kontakt vocht)

een deel van die voorjaarsrenners smeren zelfs hun voeten in met zulke zalven, om de reden dat ze ze anders met niks langer kunnen warm houden dan hooguit een uur.


een degelijke warme zalf doet meer dan enkel de huid wat opwarmen.. die werken ook dieper in op de spieren.
bv een goede warme massagezalf voor wedstrijden : die hebben de eigenschap van dieper in te werken op de spieren, zodat het echte opwarmingswerk vlotter en sneller gebeurd dan zonder.
feit is wel dat de aderen aan de opperhuid veel verder openstaan dan anders, wat de rode verkeuring verklaart. maar het gaat dus wel degelijk dieper dat dat.


het jenever verhaal is inderdaad een dikke grap, waar helaas nog velen domweg intrappen. Alcohol om op te warmen is ALTIJD nefast. het geeft een verdovend gevoel en tegelijk koel je af.
rollemol
Mountainbiker
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 18:50

Bericht door rollemol »

sunn xtreme schreef:
Qube schreef:
Smeer ook een verwarmende zalf of gel op benen en onderug,
Dat is zowat de slechtste tip die je kan geven...Die zalven ontrekken juist warmte aan de spieren!!! :wink:

Je benen staan knalrood aan de oppervlakte door het stromen van het bloed aan de buitenkant. Het is net binnenin de kern van de spier dat het bloed moet zijn op deze koude dagen (altijd trouwens).

Zelfde fabeltje met het drinken van een jenever om op te warmen...werkt net averechts. Beide geven een vals gevoel van warmte.

Smeer gewoon een beschermende neutrale zalf van het type 'vaseline' op de grote spiergroepen die isolerend werkt. Een goede opwarming is altijd de boodschap en dit kan geen enkel zalfje vervangen.
slechtste tip?? oja??

verklaar dit dan eens : waarom smeren de profs, en vooral degenen die de voorjaarklassiekers rijden, ook de onderrrug mee in en de dijen t / m de bekken opzij???
waarom deden de anciens zoals een Merckx, Vanlooy, Van Steenbergen, Hinault, Fons Dewolf, Ludo Diercksens, Anquetil, Polidor, zelf Jean Robic, Koblet, Kubler, Monsere, Vanderaerden, Dirk dDemol, Daenens, enz enz enz.. en de kortgestopten en actieve Boonen, Pozzato, De Planckaerts, Frank VDB , Hauselr, Hoste, Armstrong, Virenque, Nuyens, etc etc etc ... dat dan allemaal???
Ook bij de elite zonder contract, van alle goede dat ik heb weten rijden en nog smeert / smeerde zowat 80% zich op die manier in bij koud weer, zeker in winter en voorjaar.
Tis niet voor het een of ander, maar Doctor weet hier exact waar hij over spreekt, en dat komt echt niet uit boekjes. Deze tips kan ik enkel maar bijstaan.

de anciens deden het vooral uit noodzaak, omdat ze geen hitech materiaal hadden om aan te trekken en buiten dat de zalf de warmte geeft en de aderen goed openzet in de huid en net eronder, werkt het tevens ook waterafstotend, gaat het bij natworden zelfs snellere afkoeling tegen van de ingesmeerde delen (word warmer door kontakt vocht)

een deel van die voorjaarsrenners smeren zelfs hun voeten in met zulke zalven, om de reden dat ze ze anders met niks langer kunnen warm houden dan hooguit een uur.


een degelijke warme zalf doet meer dan enkel de huid wat opwarmen.. die werken ook dieper in op de spieren.
bv een goede warme massagezalf voor wedstrijden : die hebben de eigenschap van dieper in te werken op de spieren, zodat het echte opwarmingswerk vlotter en sneller gebeurd dan zonder.
feit is wel dat de aderen aan de opperhuid veel verder openstaan dan anders, wat de rode verkeuring verklaart. maar het gaat dus wel degelijk dieper dat dat.


het jenever verhaal is inderdaad een dikke grap, waar helaas nog velen domweg intrappen. Alcohol om op te warmen is ALTIJD nefast. het geeft een verdovend gevoel en tegelijk koel je af.
Ik kan zo een goede droge zalf (lees niet te vettig ) ook niet meer missen in de winter en smeer hier ook mijn benen en onderrug en soms voeten ook mee in !
Alleen opletten na training als je in het bad of onder de douche gaat met warm water kan het op die ingesmeerde plekken wel is efkens heel heet worden . :oops:
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Bericht door freezy »

Wat is zo'n goede verwarmende creme? Ik heb vroeger nog de Morgan Blue gebruikt, die nu Competition 2 noemt maar vond die iets te warm. Heb nu gezien op hun site dat ze een nr 1 ook hebben, die iets milder is. Als niet-verwarmende creme gebruik ik Protect Extra van Born. Da's een creme die waterafstotend is en de lichaamswarmte nog redelijk vasthoudt. Die gebruik ik vooral bij ritten (van +6u) waar het 's morgens nog koud is maar waar het na de middag warm kan worden en ook bij regenritten om de onderbenen en knieën wat af te schermen tegen kou/water.
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

Ok, ik zal tegen de kinesisten van mijn opleiding sportverzorger zeggen dat ze hopeloos achter liggen en dat mensen zoals Merckx, Vanlooy, Van Steenbergen, Hinault, Fons Dewolf, Ludo Diercksens, Anquetil, Polidor, zelf Jean Robic, Koblet, Kubler, Monsere, Vanderaerden, Dirk dDemol, Daenens...tot zelf 80% van de E.z.c de waarheid in pacht hebben :wink:

kijk, zo leren we altijd nog eens iets bij.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

@qube : is niet de bedoeling om de vloer aan te vegen met iemand.

in onze regio zitten heel wat mensen die prodesioneel betreokken zijn / of zijn geweest, in het wielrmillieu. daar zitten mensen tussen die ca 30-35j zijn, maar tevens ook enkele zeer bekende oud renners met een serieus palmares... allen deden hetzelfde, en doen hetzelfde bij koud weer : insmeren met warme zalven, want uiteindelijk is dat het enige dat je enige garantie geeft op het warmer houden van die plaatsen op het lichaam en tevens koude en water wat afstoot, en achteraf ook spierproblemen kan voorkomen (bv koude op de spieren en onderrug)


laat ons gerust zeggen dat wij als 15-16 jarige snaken ook wat twijfelachtig stonden als een ancien / begeleider of sportarts die met wielrenners werkte ons dat vertelde. maar na tal van keren afzien en koude lijden, spierproblemen die ermee gepaard gaan enz... probeer je dat toch en moet je vaststellen dat in zulke omstandigheden, dit een van de weinige zaken zijn die je lichaam helpen warmer te houden en problemen te voorkomen.

de anciens hier herinneren zich nog wel de zeer strenge winters van 1986 en 1987... zeker in 1986 lag het albertkanaal 4 maanden potdicht. Teon waren de vriestemperaturen nog een stuk extremer dan nu.
zelf reed ik daar elke daag door , op de moment van het ochtendgloren, het eerste ochtendlicht, dat 3-4.30u op een stuk, op het koudste moment van de dag dan nog wel. In die periode heb ikzelf moeten vaststellen als snotneus :lol: , dat het enige wat me nog wat garantie op goede bloedtoevoer bij grote koude kon geven, me insmeren was mett een warme en vochtafstotende massagezalf op de benen, onderrug, billen en bovenarmen.... en zelfs men voeten smeerde ik hiermee in.
Borst, schouders en bovenrug (hoogte van schouderbladen) smeerde ik dan weer in met vicks.
gezien dat alles, voelde ik pas na 2.30 u de koude beginnen werken, pas het laatste half uu a 45 minuten voelde je ze meer en meer toenemen. (vermoeidheid werkt het in de hand bij trainen in grote koude)
Ik spreek dan over temperaturen van -14 tot -21... dus dat is nog een pak kouder dan nu.
links en rechts kwam ik nog zo'n gek tegen die erdoor reed :lol:

reken daar nog bij dat toen er geen hitech kleding was zoals nu, wat dus nog eens een nadeel was. het enige dat toen pas op de markt was, was een windstopper van Craft, en de eerste termopakken, die eigenlijk gemaakt waren voor de schaatsers maar hun introductie vonden in de wielrennerij.... omdat dat het enige product was gemaakt voor sporters in grote koude. (enkele jaren later kwam hitech kledig steeds meer op)

zelf ben ik dat ook steeds blijven doen, bij koud en slecht weer. In de loop van de jaren ontmoet je steeds meer en meer mensen uit de profmiddens, die dan komen te vertellen hoe zij dat oplosten / oplossen bij hunzelf of de renners.


intussen zijn er talrijke producten op de markt geweest in alle kleuren en geuren, maar nog steeds moet men vaststellen dat een warme vochtafstotende creme de beste, meest effectieve (en vaak de goedkoopste ook) oplossing is.

Ook Doctor heeft diezelfde ervaring, door hemzelf ondervonden en door mensen uit zijn omgeving en (ex)collega's ooit verteld.


we weten dat het bij velen als een fabel overkomt. Ook zijn er indrdaad kinesisten die daarin niet geloven....
anderzijds..;stel het ook zo : wat weten zij ervan als ze bijna nooit op de fiets zitten in slechte omstandigheden, laat staan bij grote koude, en soms zelfs extreem. ik wil maar aanduiden dat ze op ervaring ter velde maar weinig kaas hebben gegeten, vanwege zelf nooit gedaan of geprobeerd. dat is niet om negatief over hun te doen, totaal niet.
Ken zelf ook kinestisten die dat hard weglachen... maar bij koud weer nooit van de haard weggaan, en bij normaal weer zelfs amper gaan fietsen... dus ja..weten ze dan waarover ze praten?? dunkt me niet.
anderzijds zijn er mensen als een Rik van Looy, een van Steenbergen (was ik een bengel van 15j toen hij dat vertelde), een Van hooydonck, de wijlen bekende Dries Claes (die vele kampioenen heeft begeleid) je dat uitleggen dat dat gewoon het beste is dat je kan doen in zulke gevallen.
Van Looy zie ik zeer regelmatig, die vertrouwde me zelfs toe dat als hij dat vroeger nooit had gedaan, er in elk geval minder koersen werden gewonnen in het voorjaar, en in zijn dagen na de carriere, hem vast en zeker veel ellende had gebracht. Ok dat al zijn oude collegas met naam hetzelfde deden.
zelfs nu nog als hij gaat rijden, doet hij dat nog steeds.


om gewoon maar te zeggen dat het echt wel werkt, en niet een verhaaltje uit de zoveel is ;)

niemand moet dat doen..... maar probeer het gewoon is, je verliest er toch niets mee.
kijk wel uit dat je de lieszone en je kruis niet mee insmeert, want das de vlam in de pijp :lol:
een winterbroek broek met dubbele laag (buiten de gewone termo-stof ook een windstop-stof voorzien op de voorkant,) is nog beter dan een gewone termobroek, zeker voor de knieeen.


ergste zones voor koude en nat :

onderrug
billen zitvlak en hamstrings (billen : van hamstring naar onderrug, de middenzone wegblijven met hete creme)
bovenbenen : zijkant dijen, hamstrings en bovenbeen zijn erg gevoleig bij koud en nat weer
onderbenen : volledig mee insmeren, MAAR vooral de kuiten zijn heel belangrijk. bij bv opspattend vocht worden deze nat en kunnen sneller afkoelen.

archillespezen : insmeren met een watersafstotende creme : hoeft geen warme te zijn. dit dan vooral bij vochtig en koud weer.
bij nat en koud weer lijden ze erg... en kan je een maand of 2 later serieuze parten gaan spelen.
bij erge koude is het raadzaam de borst met vicks bij in te smeren (zet de luchtwegen beter open en voorkomt afkoelen op de borst)
koud weer doed moeilijker ademen, en pakt veel harder op de

borststreek. vicks anticipeert wat op beide factoren.

knieeen : vochtafstondende zalf helpt, en best en termobroek met een laag windstop erover)

eventueel voeten : hangt af van de persoon in kwestie. sommigen hebben dat niet van doen, anderen gebruiken een gewone vettige creme, nog andere een warme inwerkende creme... dus dat is erg persoonlijk.

ook bij zulke vriiestemperaturen : het gelaat proberen warm te houden. tegenwoordig heb je al aangepaste bivakmutsen waar bv de neus word afgeschermd en onderaan er een opening is om te ademen.


er is alvast 1 regel die hard telt :
zie dat je voeten zo lang mogelijk warm blijven. uiteindelijk worden ze toch kouder, maar dat moet zo lang mogelijk uitgesteld blijven.
want : koude voeten = helemaal koud, en je draait kompleet vierkant, wat het afkoelproces nog eens versneld.

met zulke koude omstandigheden, moet je je eigenlijk overmatig verzorgen, en niet zoals je dat gewoonlijk zou doen.
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

@sunn bedankt voor het lange antwoord :wink:

Ik hoef niemand te overtuigen, maakt mijn rekening niet uit. Ik deel enkel mijn ervaringen mee.

ALS ik iemand zou begeleiding en die zou deze week buiten moeten trainen of wedstrijden rijden, neem nu een cyclocrosser, dan leerde ik hem deze week deftig opwarmen. Een zalfje smeren en een uur in de zetel wachten tot je (vals) warm hebt noem ik geen vorm van opwarming of primaire blessure preventie en bevordert niet de persoonlijke zelfzorg...een gemiste kans als sportverzorger.

De opwarming:

1. Oefeningen om hart- en vaatsysteem te prikkelen en temp. te verhogen: Ter plaatse lopen, huppelen en armzwaaien. kortom, de gekende belachelijke turnoefeningen die iedereen zich nog herinnert van vroeger. :oops:
* Intensiteit tot 120-140 HRM
* Duur: 5-10 minuten

2. Stretching van de grote spiergroepen
* 3X15sec. herhalingen
* Duur: 4à5 minuten
* Goed stretchen is een must maar dat is dan weer een andere cursus

3. specifieke warming up
* kan op de rollen gebeuren of bij vertrek op de fiets (*)
* rustig inrijden tot op intensiteit van duurtraining
* Duur: 10min

(*) Voor je een stap naar buiten zet zorg je ervoor dat je zweet goed is afgedroogd met een handdoek en smeer je jezelf in met die 'ouderwetse' neutrale isolerende zalf van het type vaseline (Born 3 Protect Oil). Doe nu pas je fietskledij aan zodat je niet met bezwete kledij naar buiten gaat. Doe dit allemaal redelijk vlug, organiseer je dus.

Op die manier heb je de sporter niet alleen écht warm gemaakt maar ook bewust gemaakt van de noodzaak om op te warmen. Deze momenten zijn ideaal om 'de opwarming' op de agenda te zetten. Als ze het nu ervan inzien kan je ze nadien makkelijker overhalen om vaker op te warmen bij minder abnormale omstandigheden...

Als ze hierbij nog eens die verwarmende zalven willen gebruiken zou ik er minder problemen bij hebben. Maar de isolerende zalf blijft als laatste laag.

Na de training nog even op de rollen rijden vind ik ook een goed idee, gevolgd door een warm bad/douche. Dit laatste zal iedereen wel doen :drunk:
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

als je eerst wat opwarmt voor je effectief vertrekt, is natuurlijk beter meegenomen.
ik vermoed met wat doctor bedoelt met oa een halfuur tot een uurtje voor je vertekt de warme zalf aanbrengen, is dat je daarna de voorbereiding van de training vervolgt (bv controleren fiets, voeding voor onderweg, drinken voorzien etc..

een vb hoe ik het deed bij regenweer en koude :
warme zalf aanbrengen (niet vochtafstotende) en diep inmasseren.
daarna de benodigde kleding klaarleggen, fiets controleren en bandenspanning, voeding en drinken voorzien...
dan wat eau cologne uitwrijven op de vooringesmeerde delen.
dan vicks op de bortskas en rug/schouderbladen (ter hoogte van de longen)
dan vochtwerende creme aanbrengen op de benen, archillespezen en enkels, schouders, billen en onderrug.
aankleden, alles pakken wat klaargezet was, fiets op en weg.

bij koude ook dit :
warme zalf aan de voeten (was het enige dat wat voorkwam van koude voeten in mijn geval dan)
vaseline inwrijven ter hoogte van de sinussen in het aangezicht

dit is dan een individueel voorbeeld. maar het hielp me altijd goed bij koud en / of nat weer.
op die manier wist ik me ook bij vrij extreme tot extreme koude veel langer warm te houden, dan dat ik zonder dat alles zou vertrekken.
en natuurlijk de warme kleding niet vergeten :wink:

bij vriesweer nam ik zelfs nooit water mee in de bidons, maar thee (koude), verlengt met geperste citroensap, een toevoeging (naargelang de training) en nog kleine zaken dat bevriezing beter voorkomt..
om de simpele reden dat je dan onderweg ook vlotter kan drinken dan van water, wanneer het koud is (water voelt( hard' aan als het koud is, en drinkt moeilijker) En tevens de kans op sneller afkoelen verkleint.
Plaats reactie