Opleiding sportverzorger Syntra-Mvl - campus Aalst

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
wimke1971
Mountainbiker
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 02 aug 2004 12:06

Opleiding sportverzorger Syntra-Mvl - campus Aalst

Bericht door wimke1971 »

Hallo daar,

Bij deze ter info : wij starten, naast fietsmecanicien, met een nieuwe opleiding onder controle van BLOSO : nl Sportverzorger.

Ideaal voor wielrenners :

http://www.syntra-mvl.be/zoekopleiding. ... 3&sector=6

Sportverzorger

Sector: Personenzorg & Wellness € 390.00 Vrij van BTW

Sportbeoefening en lichaamsactiviteiten krijgen meer en meer een belangrijke plaats in ons leefpatroon. Vele sportbeoefenaars kennen echter hun lichaam niet en zijn zich vaak onvoldoende bewust van hun fysieke kunnen, wat vaak resulteert in sportblessures. De "sportverzorger" richt zich op de begeleiding van de sportbeoefenaar. De sportbeoefenaar verwacht hulp en steun - niet alleen bij sport - maar ook advies om blessures te voorkomen. De sportverzorger staat de sportbeoefenaar met raad en daad bij om zijn sport zo goed en gezond mogelijk te beoefenen. Sportverzorgers hebben hun werkterrein vooral in sportscholen en verenigingen, maar ook in recreatiecentra, kuuroorden, beautyfarms en welnesscentra, sauna's, ... Heel wat sportverzorgers zijn ook aan de slag als individuele begeleider van sportbeoefenaars.
Alle aspecten van het takenpakket van de sportverzorger komen in het lessenpakket aan bod : bevorderen van de gezondheid van de sporter via verzorgen , begeleiden , adviseren , voorkomen enz.... De werkmiddelen van de sportverzorger bestaan uit massage , taping , EHBO , voeding en informatieverstrekking .
De sportverzorger heeft ook een belangrijke communicatieve functie naar de sporter toe én naar het begeleidingsteam toe.

Deze opleiding wordt vanaf september 2009 geprogrammeerd in campus Sint - Niklaas én in campus Aalst.

Doelgroep
Deze opleiding is vooral bedoeld voor iedereen die " sportminded " is en voor personen die bij een sportclub of als individule begeleider van en atleet aan de slag wil gaan.

Lesprogramma

Eénjarige gecertificeerde opleiding van 33 sessies

Anatomie 8u
De anatomische bouw van het lichaam.
Sportfysiologie 12u
De fysiologische werking en veanderingen van het lichaam bij het uitoefenen van sportactiviteiten
Sportmassage 40u
Voorafgaand onderzoek , doel van een massage , de verschillende massagehandgrepen , krampbestrijding
Preventie, taping en bandage 32u
Blessurepreventie - onderzoek , doel van tapen en bandageren , gewrichten en spieren tapen en bandageren
Veilig sporten (preventief en curatief) 8u
Algemene principes helper EHBO , in relatie tot de sportverzorging
Sportvoeding 8u
Algemene principes gezonde voeding , energieverbruik , sportvoeding en koolhydraten , eiwitten en vetverbranding
Deontologie, hygiëne en doping 8u
Zelfzorg , algemene begrippen hygiëne , sportkleding , preventie , functie van de medicatie , doping
Examens 16u

Aanvullende informatie

Stage
De stage bestaat uit 14 (6 kijkstages en 8 praktijkstages) zelf te kiezen sportevenementen waarvan minstens 3 wedstrijden. Daarvan moet telkens een verslag gemaakt worden dat tevens moet ondertekend worden door een erkende verzorger of kinesitherapeut. Uit het verslag moet blijken dat er telkens minstens één handeling (massage, taping) uit het lessenpakket is uitgevoerd en alle verschillende handelingen moeten in totaliteit ook minstens één maal aan bod zijn gekomen.
EHBO
Wie gaat voor het getuigschrift of diploma 'sportverzorger' moet ook een geldig certificaat 'helper' van het Rode Kruis kunnen voorleggen voor aanvang van de stages. Dit kan gratis bij het Rode Kruis of Vlaams Kruis worden gevolgd. Meer informatie vindt u op de website van het Rode Kruis (http://www.rodekruis.be)
Kostprijs
De kostprijs van de opleiding bedraagt € 390,00 (inclusief cursusteksten, examengeld en grondstoffen)

Praktijkproeven & Getuigschrift
Wie deze opleiding met succes beëndigt en tevens een geldig certificaat "helper" van het Rode Kruis heeft, ontvangt een gecertificeerd getuigschrift, erkend door de Vlaamse Gemeenschap. Wie tevens de cursus 'basiskennis bedrijfsbeheer' volgt te SYNTRA Midden-Vlaanderen en slaagt in het examen, ontvangt het ondernemingsdiploma 'sportverzorger' en is in orde met de vestigingswet.

Toelatingsvoorwaarden
18 jaar oud zijn.

Inschrijvingen & inlichtingen
Naast online inschrijven kan je voor al onze opleidingen ook schriftelijk (via e-mail of fax) of aan het onthaal van onze campussen inschrijven. Je kan hier een inschrijvingsfiche downloaden. Inschrijvingen richt je best uitsluitend aan de campus waar je de opleiding wenst te volgen. Je vindt hier al hun contactgegevens



Opgelet! Bij meerjarige opleidingen kan je online enkel inschrijven voor het eerste jaar!. Wens je in te schrijven voor één van de vervolgjaren, wend je dan tot de campus waar je de opleiding volgt. De lesdata die je hier te zien krijgt zijn dus ook enkel de lesdata van het eerste jaar.


6731 - AALST

Start: Vanaf maandag, 14 september 2009 - 18.30uur - 22u (alle lesdata)



6029 - SINT-NIKLAAS

Start: 16 september 2009 - 18.45uur (alle lesdata)
Gebruikersavatar
Lw068236
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 24 sep 2008 13:07
Rijdt met: Trek 8500 + magura Martha + marzochi corsa

Bericht door Lw068236 »

Zal het nog eventjes navragen ter plaatse, maar kan waarschijnlijk ook betaald worden met opleidingscheques. Dus ipv 390 euro, slechts 195 euro.

Ik hou jullie op de hoogte.

Luc

:-D
wimke1971
Mountainbiker
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 02 aug 2004 12:06

Bericht door wimke1971 »

jaja dat kan hoor;

aleen 250 euro is max per jaar ivm cheques :

395 - 125 = 270 euro.

greetz
Jazzmata
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 27 apr 2008 21:30
Rijdt met: n.a.

Bericht door Jazzmata »

Jullie leren mensen tapen die 8 uur anatomie gekregen hebben?
Ik heb er 5 jaar unief voor moeten doen.
jdl
Mountainbiker
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 09 feb 2009 15:40
Rijdt met: Sworks Stumpjumper

Bericht door jdl »

dat attest van helper bij het rode kruis , waar kun je dat behalen?
heb eens weeste kijken op de site, maar ik vind alleen examens van helper.. ik veronderstel dat je eerst iets moet volgen, voor je examen kan doen.. liefst in de omgeving van Aalst..

thx
gympie
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 24 jul 2009 17:49
Rijdt met: Trek 6000

Bericht door gympie »

Voor het halen van het brevet "Helper" dien je eerst de cursus / examen "Eerste Hulp" te doen (12 uur) en daarna kan je doorstromen naar de vervolgcursus "Helper" (12 uren) met examen.

Waar en wanneer er lessen gegeven worden kan je vinden via act.rodekruis.be.

Alvast veel succes met deze doe-cursus.
Palmboy
Mountainbiker
Berichten: 489
Lid geworden op: za 06 aug 2005 11:05
Rijdt met: Stevens Haze ES (2011) + Scott Scale 35 (2008)

Bericht door Palmboy »

Ben er gisteren mee begonnen in Hasselt.
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

Ik heb de opleiding vorig jaar gedaan (2007-2008), in St. Niklaas aan het Syntra. Best wel een leuke opleiding.

Maar tijdens mijn stage zijn mijn ogen wel open gegaan. Ik ben vrij goed op de hoogte van sportvoeding en speelde dat ook uit. Toen ik op zoek ging naar enkele stageplaatsen bij wielerteams was de eerste en enige vraag:

"jaja maar...kunde gij wel bidons aangeven manneke" #-o

Maanden later hoor je dan een Mario Aerts vlak na de olympische wegrit verkondigen..."amai ik wist niet dat je zo veel moest drinken tijdens sporten, daarmee dat ik vroeger altijd wat bleekjes en futteloos naar huis kwam van een lange training..." :roll:

Ik heb de volledige begeleiding van onze MTB'ersin een meerdaagse gedaan als stage. =D>
Palmboy
Mountainbiker
Berichten: 489
Lid geworden op: za 06 aug 2005 11:05
Rijdt met: Stevens Haze ES (2011) + Scott Scale 35 (2008)

Bericht door Palmboy »

Qube schreef: Ik heb de volledige begeleiding van onze MTB'ersin een meerdaagse gedaan als stage. =D>
Was er daar dan ne kiné of sportverzorger bij?
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

Nee, wel een regentaat L.O. (als renners) die mijn werk voldoende kon/mocht beoordelen. Ik heb er nadien ook een vrij uitgebreid verslag rond gemaakt.

Tapen kwam minder aan bod in het MTB'en maar daarvoor heb ik nog een paar avonden bij een sportkiné en een boxwedstrijd achter de shermen gevolgd.

Als je interesse hebt...volgend jaar staan er wel een paar buitenlandse meerdaagses op het programma voor ons team.
Plaats reactie