Krampen op fully

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
guntherds
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: di 12 mar 2002 02:00
Rijdt met: Santos / Salsa / All-city / Pinarello / Turner / ...
Contacteer:

Bericht door guntherds »

Mick schreef:
guntherds schreef:eugene (=PV?)
The one and only! :colors:
Oh no :-))
Gebruikersavatar
Iegienie
Mountainbiker
Berichten: 1430
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 18:59

Bericht door Iegienie »

Careful with that axe (bike), Eugene... weet ge nog ?


maar ik weet het, ik voel er me ook een beetje ongemakkelijk bij, dat je nu blijkbaar dezelfde problems heb als ik indertijd met de scalpel...

de echte miserie is eigenlijk begonnen in bouillon (ik was best wel pissed), en ook in de roc d'azur. en dan de fine tuning van de lefty, die wel enorm veel geld gekost had, maar die simpelweg niet goed was. Een vork moet je ZELF kunenn instellen, zodat je zonder dat het iets kost vanalles kunt uitproberen.

Probleem was dat de Scalpel BETER moest zijn dan de 9.8 OCLV met een F80RLT fox vork, en waar ik een kleine vijf jaar aan het fune tunen op geweest was. Niet eenvoudig dus.

En er was dan nog telkens opnieuw vanalles naar de vaantjes aan die (occazie) fiets. Die had maar een half jaar elke twee weken gebold, maar in die paar maanden dat ik met de scalpel gebold heb was ik meer centjes kwijt dan in deze ganse winter... ik voelde me echt niet meer goed op die bike, en heb dan maar voor mijn eigenlijk droom gekozen. Minder opvallend (tenzij je echt iets van fietsen kent natuurlijk), en veel dichter aanleunend bij wat ik eigenlijk wilde...

zadel : idd. ongeveer 1.5cm hoger. en mijn theorie is dat de quadricepspijnen door een lichte pedaalterugslag komt van dat ding. ik zou anders begot niet weten waar het vandaag komt, maar het was bij mij wel zeer pertinent aanwezig (dat quadriceps gedoe).
Laatst gewijzigd door Iegienie op wo 17 mar 2004 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
guntherds
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: di 12 mar 2002 02:00
Rijdt met: Santos / Salsa / All-city / Pinarello / Turner / ...
Contacteer:

Bericht door guntherds »

I riemimber :-))
Joybiker
Mountainbiker
Berichten: 213
Lid geworden op: vr 03 jan 2003 00:45
Rijdt met: Thompson.
Contacteer:

Krampen op fully

Bericht door Joybiker »

Gunther, 'k stel voor da'k je Scapel 's uitvoerig test tijdens 'n doorgedreven training bvb in de Ardennen, 'k zal je dan laten weten of 'k ook last had van krampen. Indien zo, geef me dan ook maar 'n paar poederkes he ;-):-)

Joybiker.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

guntherds schreef:(
het is wel zo dat bij het rijden met een hardtail de afstand tussen uw zadel/kont en pedaal altijd gelijk blijft, als je er van uit gaat dat je blijft zitten natuurlijk, wat bij een fully niet het geval is , natuurlijk is het verschil dan geen 10cm maar het kan toch al snel 1 à 2 cm zijn
dus zou dat verschil wel een invloed kunnen hebben, bv. op de knieën, maar op de bovenbenen zou dat raar zijn, maar misschien is er toch een link ...

nog eventjes reacties van anderen afwachten ...
Hola hola!! De afstand van je zadel tot je trapas wijzigt niet als je fiets inveert. Ofwel zit jou trapas vast aan je achterbrug :roll: :-?
Lijkt me toch wel sterk... :wink:
Gast

Bericht door Gast »

idd er zijn nog maar weinig fullys waarvan dat de afstand wijzigd tussen zadel en traps tijdens het inveren
dus daaraan kan het niet liggen
mss eens uw zadelpositie goed laten uitmeten
guntherds
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: di 12 mar 2002 02:00
Rijdt met: Santos / Salsa / All-city / Pinarello / Turner / ...
Contacteer:

Bericht door guntherds »

Flip FSR schreef:Hola hola!! De afstand van je zadel tot je trapas wijzigt niet als je fiets inveert. Ofwel zit jou trapas vast aan je achterbrug :roll: :-?
Lijkt me toch wel sterk... :wink:
daar heb je een punt, stom idee van me

'k ben just terug van een training op de baan met mijn Gary HT
heb wel het gevoel dat de afstand zadel-stuur op mijn scalpel korter is
kan er misschien iets mee te maken hebben, en dat je daardoor andere spieren belast? 'k zal het es uitmeten in het weekend
yeti
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 01 feb 2004 21:31
Rijdt met: Scott Scale 29, Trek Fuel 29

Bericht door yeti »

Wat je eens moet uitmeten is de horizontale afstand tussen de as van je bracket, en het center van je zadel (eigenlijk het punt waar je zit, want de ene zadel heeft een langere voorkant dan de andere). Deze afstand kan je variëren door het zadel dan meer naar voor of naar achter te schuiven. Deze afstand variëren heeft echt een andere belasting in je quadriceps.
Wat ik nu merk (toch bij mijn fietsen), is dat bij mijn fullies de horizontale afstand tussen top zadelpen en bracket kleiner is dan bij mijn hardtail (trek OCLV). Om een gelijkaardige zit te krijgen, moet ik bij mijn fullies het zadel dus echt volledig naar achter schuiven.
guntherds
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: di 12 mar 2002 02:00
Rijdt met: Santos / Salsa / All-city / Pinarello / Turner / ...
Contacteer:

Bericht door guntherds »

yeti, merci voor de opmerking
'k begin ook al in die richting te denken, zie mijn vorige post
ik ga daar es mee beginnen spelen
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Het is toch zo dat je je zadel als volgt moet afstellen. Hou een loodlijn (schietlood) tegen je knieschijf. Dan moet de draad juist over de pedaalas lopen als je de trapper op 45° voor staat. Als je alle fietsen zo afstelt met een zelfde zadelhoogte, dan zou het wisselen van fietsen minder problematisch moeten zijn?
Als je nu eenmaal gevoelig bnt aan dergelijke krampen, moet je op alle details letten.
Problemen na 40 km is anders wel zeer vroeg. Magnesiumtekort is een klassieker, daarnaast is er de algemene vochtbalans maar ook spieren die te krap zitten in hun "spiervlies" (niet veel aan te doen).
Ik kende legio lopers die hetzelfde probleem hadden bij marathons, ongeacht hun getraindheid, voeding... Vanaf een bepaalde afstand (tijd) was het iedere keer bingo. Niet echt ondersteunend, maar je bent niet alleen met dit probleem.
Plaats reactie