Krampen op fully

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
guntherds
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: di 12 mar 2002 02:00
Rijdt met: Santos / Salsa / All-city / Pinarello / Turner / ...
Contacteer:

Krampen op fully

Bericht door guntherds »

Ik heb al altijd veel last gehad van krampen, al magnesium genomen tot het langs mijn oren uitkwam :-) en nu een produkt gekregen van de sportdokter die als effect zou hebben dat de lactaat je spieren minder zou prikkelen en dus minder snel krampen zou veroorzaken
zondag de eerste keer produkt genomen, resultaat in Sart-Tilman, ja, na 40km volledig linkerbeen stijf van de krampen

dat is de kant van de produkten

maar er is nog een ander feit: sinds enkele maanden rij ik met een fully - scalpel - en gebruik die niet zeer veel (modder wat vermijden)
nu verneem ik de laatse dagen van een aantal mensen dat het een veelvoorkomend probleem is bij hardtail rijders die overschakelen naar een fully: nl. krampen in bovenbeven

zijn er hier mensen die daar -slechte - ervaring mee hebben?
en wat zijn de eventuele tips? andere rijstijl???
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Misschien de vering harder afstellen indien mogelijk? :-? :roll:
Of epic kopen... :wink:
guntherds
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: di 12 mar 2002 02:00
Rijdt met: Santos / Salsa / All-city / Pinarello / Turner / ...
Contacteer:

Bericht door guntherds »

mja, vering kan nog harder ingesteld worden
neen, epic kopen is géén optie!
Gebruikersavatar
Cannonneke
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 06 aug 2003 15:17
Rijdt met: Scott Spark RC WC

Bericht door Cannonneke »

Ik geloof er persoonlijk niets van...

Ik ben dus ook overgestapt op een "fully" zoals jij een Scalpel noemt, maar ik heb zeker geen toegenomen vermoeidheid in de benen of neiging tot krampen. Kortom, er is geen verschil tussen een hardtail en een fully.

Integendeel zou je verwachten dat je benen op een fully iets meer kunnen ontspannen in een afdaling omdat de vering de eerste klappen opvangt ipv je benen/spieren...

Ik zou dus geen verband zoeken tussen het rijden op een scalepl en meer neiging tot krampen [-X
guntherds
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: di 12 mar 2002 02:00
Rijdt met: Santos / Salsa / All-city / Pinarello / Turner / ...
Contacteer:

Bericht door guntherds »

(bij mij is een fully : 2 veringen, as simple as that, dus over de inhoud fully gaan we niet discussiëren)

staat de vering achteraan dan bij jou hard ingesteld of eerder los?
ik stel de achterdemper altijd zo in: gewoon gaan zitten, verschil max. 4 mms, volgens sommigen is dat "los"

het is wel zo dat bij het rijden met een hardtail de afstand tussen uw zadel/kont en pedaal altijd gelijk blijft, als je er van uit gaat dat je blijft zitten natuurlijk, wat bij een fully niet het geval is , natuurlijk is het verschil dan geen 10cm maar het kan toch al snel 1 à 2 cm zijn
dus zou dat verschil wel een invloed kunnen hebben, bv. op de knieën, maar op de bovenbenen zou dat raar zijn, maar misschien is er toch een link ...

nog eventjes reacties van anderen afwachten ...
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Bericht door Mick »

Gunter, kan het mischien liggen aan de verschillende geometrieen van je fietsen...? Ik heb hier in mijn geval een merkbaar verschil.
Als ik een hele week met mijn Epic gereden heb en ik stap dan op mijn hard-tail dan zijn mijn benen veel sneller vermoeid. Mijn zithouding is hier een beetje anders en ik zit duidelijk niet zo comfortabel dan op mijn Epic.
Volgens mij kan het verschil in geometrie wel eens de oorzaak zijn van jou probleem...
guntherds
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: di 12 mar 2002 02:00
Rijdt met: Santos / Salsa / All-city / Pinarello / Turner / ...
Contacteer:

Bericht door guntherds »

ik zal niet zeggen dat ik sneller vermoeid ben op die Scalpel, ik rij er momenteel niet genoeg mee

het is wel een feit dat ik veel meer "lig" op mijn Gary
op die Scalpel zit ik rechter
Gebruikersavatar
Iegienie
Mountainbiker
Berichten: 1430
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 18:59

Bericht door Iegienie »

guntherds,


ik had daar bij mijn ex-scalpel ook verschrikkelijk veel last van : opgeblazen quadricepsen. In Bouillon bijvoorbeeld heb ik afgezien als een beest, dat was niet meer normaal. Ben er nog atlijd boos over, want zonder dat had ik gemakkelijk een pak sneller geweest, met als gevolg...

Het was iets beter toen ik het zadel wat hoger gezet heb, maar zoals je weet heb ik de scalpel verkocht. dit was één van de (eigenlijk vele) redenen... Op de nieuwe fully die ik nu heb, heb ik daar nog NOOIT last van gehad. raar maar waar.
guntherds
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: di 12 mar 2002 02:00
Rijdt met: Santos / Salsa / All-city / Pinarello / Turner / ...
Contacteer:

Bericht door guntherds »

eugene (=PV?)

dus bij jou is de lengte zadel-bracket bij je fully (en ex-scalpel) langer dan bij de Trek?
dat is nu reeds het geval bij mij, anders zat ik just gelijk op een zak pattatten

denk dat de lengte bij mijn Scalpel +1,5 cm is
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Bericht door Mick »

guntherds schreef:eugene (=PV?)
The one and only! :colors:
Plaats reactie