Zoutverlies en dehydratatie

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Zoutverlies en dehydratatie

Bericht door Black Phantom »

Vandaag iets gek meegemaakt.

Ik heb de laatste tijd niet anders geleefd, gegeten en gedronken dan anders, maar ik ben op mijn rit van vandaag volledig gedehydrateerd geraakt.
Ik had evenveel drank bij als anders, maar dat was vandaag veeeel te weinig is gebleken (en het was nu toch geen dorstig weer hé)
Ik zat compleet kapot en kon op 't laatst nog maar met moeite 20 km/h rijden op asfalt.
Ben zelfs een keertje moeten stoppen om effe te recupereren.

Toen ik thuiskwam merkte ik (in de spiegel) dat mijn gezicht helemaal wit zag. Dat was puur zout.

Ik heb de afgelopen uren na de rit al bijna 3 liter vocht naar binnengespeeld maar ik krijg mijn dorst maar moeilijk in bedwang.

Iemand dit ook al eens meegemaakt? Weet iemand een eventuele oorzaak/oplossing.
SPECI
Mountainbiker
Berichten: 735
Lid geworden op: za 07 sep 2002 02:00
Rijdt met: cannondale 26”

Bericht door SPECI »

ik heb dat ook eens meegemaakt,de oorzaak weet ik niet maar ik heb daarna een sportdrank gedronken aangevult met een beetje zout en mijn dorst was direct gestilt.
djambo
Mountainbiker
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: c'd

Bericht door djambo »

ik heb dit vorig jaar eens meegemaakt op reis in de ardennen, op een licht tochtje ging op de eerste helling het licht al uit, dorstig, zweten, afzien, en totaal geen energie........
ik had de dag voordien wat weinig gedronken en ik denk dat dit de verklaring is, daarna liters water gedronken en wat sportdrank....
Gebruikersavatar
flyboy
Mountainbiker
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 02:00

Bericht door flyboy »

ik ken het probleem. ik heb er echter vooral last mee bij warm weer. ik zweet al als ik nen trap oploop, als ik ga mtben zweet ik gelijk een rund. vorig jaar ook meegemaakt da ik met ettelijke kilometers nog te gaan nen enorme klop van de hamer kreeg. geen mineralen of suikers meer, compleet leeg en gedehydrateerd, ben toch effe moeten gaan bijtanken. eerste twee icetea's van 33 cl, later nog nen halve liter cola, khad nog dorst maar kvoelde me toch al iets meer op krachten komen. voldoende drinken meenemen, misschien ne camelbak aanschaffen?
Gebruikersavatar
swerkfiets
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
Rijdt met: olmo sramX0
Contacteer:

Bericht door swerkfiets »

ik zou je hematocrietwaarde maar eens laten nakijken bij de dokter. collega heeft het zelfde vroeger eens meegemaakt en de oorzaak was een veel te lage hematocrietwaarde.
Gebruikersavatar
flyboy
Mountainbiker
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 02:00

Bericht door flyboy »

swerkfiets schreef:ik zou je hematocrietwaarde maar eens laten nakijken bij de dokter. collega heeft het zelfde vroeger eens meegemaakt en de oorzaak was een veel te lage hematocrietwaarde.


gaan we weer in de richting van de verboden productjes ja??! [-X [-(


:lol: :wink:
Gebruikersavatar
swerkfiets
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
Rijdt met: olmo sramX0
Contacteer:

Bericht door swerkfiets »

@ flyboy
ik denk dat je niet goed geïnformeerd bent wat betreft hematocriet.
Sommige mensen hebben last van een te lage of te hoge hematocrietwaarde enkel en alleen te wijten aan hun eigen lichaam. Dit heeft "ABSOLUUT" niets met een of ander product te maken. Zeker niet als je hematocriet te laag is. In de winterperiode hebben daar wel meer mensen last van vooral door een tekort aan ijzer. Wat wordt er gemeten bij hematocriet = het aantal rode bloedlichaampjes in het lichaam. Bij een man is een normale waarde tussen 39 en 52% bij vrouwen tussen 35 en 48%. Als je te weinig rode bloedlichaampjes in je bloed hebt wordt aan het beenmerg de opdracht gegeven om er bij te maken tot aan je normale niveau. Bij een tekort aan ijzer kan het zijn dat je beenmerg niet voldoende van deze lichaampjes kan aanmaken. Bij sporters noemen ze dit relatief ijzertekort "sportanemie". Symptomen hiervan zijn hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid, spierkrampen tijdens de inspanningen en sneller geïrriteerd zijn. Zo zie je maar dat dit niets met zoals door U gesteld vemeend verboden middelen gebruik te maken heeft
Gebruikersavatar
flyboy
Mountainbiker
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 02:00

Bericht door flyboy »

swerkfiets schreef:@ flyboy
ik denk dat je niet goed geïnformeerd bent wat betreft hematocriet.
Sommige mensen hebben last van een te lage of te hoge hematocrietwaarde enkel en alleen te wijten aan hun eigen lichaam. Dit heeft "ABSOLUUT" niets met een of ander product te maken. Zeker niet als je hematocriet te laag is. In de winterperiode hebben daar wel meer mensen last van vooral door een tekort aan ijzer. Wat wordt er gemeten bij hematocriet = het aantal rode bloedlichaampjes in het lichaam. Bij een man is een normale waarde tussen 39 en 52% bij vrouwen tussen 35 en 48%. Als je te weinig rode bloedlichaampjes in je bloed hebt wordt aan het beenmerg de opdracht gegeven om er bij te maken tot aan je normale niveau. Bij een tekort aan ijzer kan het zijn dat je beenmerg niet voldoende van deze lichaampjes kan aanmaken. Bij sporters noemen ze dit relatief ijzertekort "sportanemie". Symptomen hiervan zijn hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid, spierkrampen tijdens de inspanningen en sneller geïrriteerd zijn. Zo zie je maar dat dit niets met zoals door U gesteld vemeend verboden middelen gebruik te maken heeft

ik zwansde er dan ook maar ff mee, dacht wel dat dit duidelijk was... #-o
Gebruikersavatar
serge
Mountainbiker
Berichten: 963
Lid geworden op: do 16 okt 2003 22:06
Rijdt met: Yeti old skool. Seven Sola/IMX 29er custom, Roubaix.
Contacteer:

Bericht door serge »

swerkfiets schreef:@ flyboy
ik denk dat je niet goed geïnformeerd bent wat betreft hematocriet.
Sommige mensen hebben last van een te lage of te hoge hematocrietwaarde enkel en alleen te wijten aan hun eigen lichaam. Dit heeft "ABSOLUUT" niets met een of ander product te maken. Zeker niet als je hematocriet te laag is. In de winterperiode hebben daar wel meer mensen last van vooral door een tekort aan ijzer. Wat wordt er gemeten bij hematocriet = het aantal rode bloedlichaampjes in het lichaam. Bij een man is een normale waarde tussen 39 en 52% bij vrouwen tussen 35 en 48%. Als je te weinig rode bloedlichaampjes in je bloed hebt wordt aan het beenmerg de opdracht gegeven om er bij te maken tot aan je normale niveau. Bij een tekort aan ijzer kan het zijn dat je beenmerg niet voldoende van deze lichaampjes kan aanmaken. Bij sporters noemen ze dit relatief ijzertekort "sportanemie". Symptomen hiervan zijn hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid, spierkrampen tijdens de inspanningen en sneller geïrriteerd zijn. Zo zie je maar dat dit niets met zoals door U gesteld vemeend verboden middelen gebruik te maken heeft
Een paar van die symptomen komen mij bekend voor. Bestaan daar pilletjes voor? En kan je te veel aan ijzer in je bloed krijgen?
Anders morgen eens naar de pillen dokter.
greettzz....
Jentek
Mountainbiker
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 21 dec 2003 01:15

Bericht door Jentek »

serge schreef:
swerkfiets schreef:@ flyboy
ik denk dat je niet goed geïnformeerd bent wat betreft hematocriet.
Sommige mensen hebben last van een te lage of te hoge hematocrietwaarde enkel en alleen te wijten aan hun eigen lichaam. Dit heeft "ABSOLUUT" niets met een of ander product te maken. Zeker niet als je hematocriet te laag is. In de winterperiode hebben daar wel meer mensen last van vooral door een tekort aan ijzer. Wat wordt er gemeten bij hematocriet = het aantal rode bloedlichaampjes in het lichaam. Bij een man is een normale waarde tussen 39 en 52% bij vrouwen tussen 35 en 48%. Als je te weinig rode bloedlichaampjes in je bloed hebt wordt aan het beenmerg de opdracht gegeven om er bij te maken tot aan je normale niveau. Bij een tekort aan ijzer kan het zijn dat je beenmerg niet voldoende van deze lichaampjes kan aanmaken. Bij sporters noemen ze dit relatief ijzertekort "sportanemie". Symptomen hiervan zijn hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid, spierkrampen tijdens de inspanningen en sneller geïrriteerd zijn. Zo zie je maar dat dit niets met zoals door U gesteld vemeend verboden middelen gebruik te maken heeft
Een paar van die symptomen komen mij bekend voor. Bestaan daar pilletjes voor? En kan je te veel aan ijzer in je bloed krijgen?
Anders morgen eens naar de pillen dokter.
greettzz....
Ik heb wat ijzer tabletten int kruidvat gehaald, kan nooit geen kwaad, als vegetariër mis ik misschien dat extra ijzer wat in vlees zit. vitamine C bevordert de ijzer inname. dus misschien tabletten combineren met extra vitamine C
Plaats reactie