Trainingsschema voor 1ste jaars junior

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Masjar
Mountainbiker
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 28 mar 2003 19:34
Rijdt met: scalpel Lefty XTR

Bericht door Masjar »

Yannick,


Dat is best nog te doen. De tijd dat je voor die TV hangt gebruik je nu gewoon om te trainen :-) 8) :drunk:

Voor school is het belangrijkste dat je slaagt en dat lukt vrij tot zeer goed. Gewoon je tijd zeer goed indelen...

Epic,

Die cardio en Krachttraining zijn niet in se na elkaar. Meestal loop ik als opwarming voor die krachttraining, daarna de krachttraining en daarna een 30 minuutjes lostrappen. Die krachttraining is trouwens hoofdzakelijk voor de armen...
ward
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 22 jun 2003 20:32
Rijdt met: granville evo 3
Contacteer:

Bericht door ward »

Ik ben een 2dejaarsnieuweling en mijn schema's worden gemaakt door de vlaamse wielerschool ge kunt daar mss is contact mee opnemen
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

zie eens op de site van andre coppers , trainer van het Scott usa racing team

www.andrecoppers.tk
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

foutje , tis www.coppersandre.tk !
Gebruikersavatar
Wacko007
Mountainbiker
Berichten: 801
Lid geworden op: za 06 dec 2003 12:50
Rijdt met: Marin Pine Mountain 2 '16, Klein Attitude '92

Bericht door Wacko007 »

Verschiet nogal van jullie relatief zware inspannigen op een zaterdag!!!
Zou daar een training van 1h30 bij hartslag 65%-70% (nét iets meer dan losrijden) niet beter zijn?

Greetz,

Julien.
JeF GT
Mountainbiker
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: GT Zaskar

Bericht door JeF GT »

Halveer dat anderhalfuur maar in mijn geval. ;)

Groot gelijk Wacko!
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

wacko007 schreef:Verschiet nogal van jullie relatief zware inspannigen op een zaterdag!!!
Zou daar een training van 1h30 bij hartslag 65%-70% (nét iets meer dan losrijden) niet beter zijn?
Hangt er vanaf wat je zondag van plan bent, eej! Gewoon TT'ke, dan is een lange duurtraining ideaal tijdens de opbouw naar het seizoen toe; middelmatig belangrijke wedstrijd: dan idd iets zoals jij voorstelt; superbelangrijke wedstrijd: ter afsluiting van een weekje taperen korte training met nog een paar korte sprints...

Allez, da's mijn gedacht ervan...
Gebruikersavatar
Wacko007
Mountainbiker
Berichten: 801
Lid geworden op: za 06 dec 2003 12:50
Rijdt met: Marin Pine Mountain 2 '16, Klein Attitude '92

Bericht door Wacko007 »

Awel Dzjowie,

Geef je groot gelijk.
Volgens mij is dat wel de manier van doen.
Het is inderdaad voor zondag dan wedstrijden te rijden (middelmatig tot belangrijk)
Als je zulk een schema wilt (elke dag trainen) veronderstel ik wel dat je vooral wedstrijden wilt rijden...
Met zulk een schema TT gaan rijden is sjiek, maar moet helamaal nie!

Zolang je je maar goed voelt op je bike!!!
Toch geen geld te verdienen met MTB, dus hou het gezellig voor jezelf (je lichaam) en de anderen...
Wat moet je anders?

Groeten,

MTB-priester.
Coupie
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 jan 2004 16:15
Rijdt met: Cube LTD 1
Contacteer:

Bericht door Coupie »

hey Jeroen,

misschien zeg ik helemaal niks nieuws, maar wat volgens mij vooral belangrijk is, is dat je voor het seizoen vooral duurtrainingen doet. Op die manier bouw je een brede basis, waarop je dan later kan verderbouwen. Maak je dan fouten, dan kan je nog altijd terugvallen op die basis en is er niks verloren. Na enkele maanden of weken duurtrainingen kan je dan vaker intensiever gaan trainen, interval-trainingen, of kortere trainingen met een hogere hartslag.
Nog deze tip om te weten of je niet te zwaar bezig bent, en dus niet oververmoeid aan het geraken bent: neem 's morgens voor je opstaat even een minuutje tijd om je ochtendpols te nemen. Blijft die elke morgen hetzelfde: OK. Begint hij opeens te stijgen, verminder dan de intensiteit van de trainingen, want dat wil zeggen dat je te zwaar bezig bent.

Tim.
Gebruikersavatar
Superkrisser
Mountainbiker
Berichten: 290
Lid geworden op: do 01 apr 2004 17:36
Rijdt met: GT Zaskar, BMC Speedfox Trailcrew

Bericht door Superkrisser »

Hey allemaal,

Vanuit mijn persoonlijke ervaring als competitie-biker (11 jaar ervaring als Belgisch subtopper) en de ervaring die ik heb opgebouwd met het begeleiden van andere bikers (ik ben personal coach en geef wintertrainingen aan competitiebikers bij Nottebohm Hart en Sport te Brecht), wil ik toch enkele misvattingen uit de wereld helpen.

Tijdens de winterperiode moet je zorgen voor een voldoende brede basis om in het seizoen te kunnen presteren. Dit doe je zeker niet door enkel duurtrainingen te doen! Als je steeds hetzelfde traint (in dit geval je uithouding), dan ga je na een tijd nog maar weinig progressie maken.
Variëren dus... maar hoe doe je dat?
- Doe tijdens de wintermaanden ook eens andere sporten, zoals zwemmen, lopen, spinning, fitometer, krachttraining en cardio in fitness, inline-skaten,... Je gaat hierdoor niet harder fietsen in de zomer, maar je krijgt een bredere basis en je trainingsprikkel is groter als je in de lente weer meer gaat fietsen.
- Werk niet enkel aan je uithouding, maar werk ook aan je kracht, snelheid, lenigheid, souplesse, ja zelfs weerstand!
- Variëer in elke training. Doe spurts in een duurtraining, verander eens van tempo of trapfrequentie,...
- Bouw geleidelijk de frequentie, duur en intensiteit van je trainingen op naarmate je doel nadert.

Zorg vooral dat je een schema hebt dat aangepast is aan je niveau, ambities, doelen,... een persoonlijk schema dus! Volg ook altijd je gevoel!

Succes, Kris Henderieckx
Plaats reactie