duurtraining

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

polarbear schreef:"Fiets" verkondigt dit, viper. Door dagelijks hetzelfde traject aan de zelfde intensiteit te fietsen bouw je meer vermoeidheid op dan je fitheid bijkweekt: geen optimaal herstel/supercompensatie. Variatie kan hier de oplossing zijn.
Dat bewuste stukje in "Fiets" heeft mij in eerste instantie toen ik het las ook verbaasd, maar volgens mij vertellen ze gewoon niet the whole story. Heb 'ns wat gezond verstand gebruikt, een dik boek over training gelezen, en ben tot de volgende theorieën gekomen:

- Voor beginners zijn woon-werkritten zeker en vast nuttig. Daar is het vaak hoe meer kilometers, hoe beter. Woon-werkverkeer wordt pas gevaarlijk als je daardoor niet optimaal uitgerust aan je volgende zware training kan beginnen. Hoe beter uitgerust, hoe effectiever de trainingsprikkel zal zijn, zeker als het gaat om zware trainingen (interval etc). Mensen die dus veel trainen en dan nog 'ns naar het werk fietsen op rustdagen en zware trainingsdagen, zijn volgens mij de gevarengroep.
- Ik heb nog nooit een publicatie gelezen die het nut van actieve recuperatie in twijfel trekt. Waarom zou woon-werkverkeer niet in die zone kunnen gebeuren? (Bijna) Geen opbouw van vermoeidheid, maar wel een positieve invloed op het spierstelsel. Bijkomend voordeel (voor mij ook van toepassing) is dat je niet bezweet bent als je aankomt :wink:.

Ten slotte nog wat voorbeelden uit de realiteit, die in het voordeel van woon-werkverkeer toch wel bewijzen:
- Toen ik vroeger als (nog) jonge(re) snaak alle maar dan ook alle verplaatsingen met het fietske deed, had ik op TT's nooit moeite om met de "grootste hoop mee te komen". En dat was dan zonder verdere training.
- In een of ander topic over training wist Vaast, een niet onverdienstelijke chronorijder (kijk maar 'ns naar de uitslag van de laatste Hagelandse Chrono) te vertellen dat hij qua training ALLEEN maar heen en terug naar z'n werk reed.

Er moet dus toch iets zijn dat...
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

- Ik heb nog nooit een publicatie gelezen die het nut van actieve recuperatie in twijfel trekt. Waarom zou woon-werkverkeer niet in die zone kunnen gebeuren? (Bijna) Geen opbouw van vermoeidheid, maar wel een positieve invloed op het spierstelsel. Bijkomend voordeel (voor mij ook van toepassing) is dat je niet bezweet bent als je aankomt .
Waarom zijn we het altijd eens. :wink: Voor zeer goed getrainden, dus bikers die vele uren trainen, zijn deze tochten mooi meegenomen en verhogen het trainingsvolume, tijd die anders verloren gaat in de auto, of in het openbaar vervoer.

Iemand die niet te veel traint en beslist om naar het werk te rijden en daardoor eensklaps 30 of meer bijtraint, zal er natuurlijk geen baat uithalen.
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

viper schreef:Voor zeer goed getrainden, dus bikers die vele uren trainen, zijn deze tochten mooi meegenomen en verhogen het trainingsvolume, tijd die anders verloren gaat in de auto, of in het openbaar vervoer.
Niet persé! Ik train nu een gemiddelde van 10-13u maar dit zou niet zo makkelijk zijn mocht ik ook naar mijn werk fietsen. Vergeet vooral het extra tijdsverlies niet (1u heen, 1u terug ipv 20' met de wagen) - ter plaatse dan nog douchen en aankleden. Voor mij is het alleszins niet zo praktisch als overdag te trainen, douchen en direct naar't werk.
Gebruikersavatar
serge
Mountainbiker
Berichten: 963
Lid geworden op: do 16 okt 2003 22:06
Rijdt met: Yeti old skool. Seven Sola/IMX 29er custom, Roubaix.
Contacteer:

Bericht door serge »

Wat ik dikwijls doe is, 's morgens naar het werk rijden op een rustig tempo
(losrijden) en dan na het werk direct beginnen aan de duurtraining.
Ik woon en werk in het Antwerpse en tegenwoordig met al die files staat je toch meer stil dan dat je rijdt. Ik heb al genoeg stress op het werk, als ik dan na het werk op de fiets stapt zie ik dit als ontspanning.
Volgens mij geraak je van stress ook vermoeid, of zie ik dit verkeerd?
Gebruikersavatar
polarbear
Mountainbiker
Berichten: 356
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 11:44
Rijdt met: Scott Scale 910 & 20 + Specialized Stumpjumper M4
Contacteer:

Bericht door polarbear »

Dzjowie schreef:Er moet dus toch iets zijn dat...
Over de kwaliteiten & voordelen van woonwerk-verkeer per fiets zijn we het eens. Voor beginners zijn deze kms aan een rustig D1-tempo idd nuttig. Na een aantal maand zal er echter geen progressie meer optreden. Variatie in traningsvorm (duur en intensiteit) dringt zich op. Voor gevorderden is dit een ideale hersteltraining en/of duurtraining mits voldoende rust.

Nog een voorbeeld hoe je woonwerk-verkeer per fiets perfect KAN integreren in je traning mits voldoende variatie en rust in te lassen wordt aangetoond door Bert Dekker, drievoudig winnaar van La Marmotte:
"De basistraining realiseer ik door (vrijwel altijd op de fiets, een soort hybride-achtige, naar mijn werk te gaan. Zomer en winter. In een ritme van 2 weken dagdienst en 1 week avonddienst. De dagdienst komt vaak op 6 dagen werken neer. Dus blijft er niet veel tijd meer over voor de hobby. Per dag rij ik dan 70 km. Binnen de stukjes van 35 km probeer ik op de terugweg wat extra’s te doen. Interval training bijvoorbeeld. De meeste ritjes huiswaarts gaan echter op 85%. In de aanloop naar het seizoen lukt het me soms wel om de gangbare route wat aan te passen, zodat ik toch wat meer kilometers weet te maken. Maar stel je daar niet teveel van voor. Na een lange dag is die behoefte niet vanzelfsprekend. Rond de avonddienst een gelijksoortige training."
Bron: http://www.wielerplaza.nl/Dagboek.htm
Laatst gewijzigd door polarbear op zo 22 feb 2004 19:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
polarbear
Mountainbiker
Berichten: 356
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 11:44
Rijdt met: Scott Scale 910 & 20 + Specialized Stumpjumper M4
Contacteer:

Bericht door polarbear »

serge schreef:Ik heb al genoeg stress op het werk, als ik dan na het werk op de fiets stapt zie ik dit als ontspanning.
Volgens mij geraak je van stress ook vermoeid, of zie ik dit verkeerd?
Idd stress zal o.a. de hersteltijden na trainingen verhogen. Het stresshormoon cortisol doet hier zijn werk. Indien een periode van psychische stress gecombineerd wordt met intensieve traingsarbeid zal men makkelijker overbelast/overtraind geraken. Anderzijds ben je na een rustige fietsrit ontdaan van heel wat stress.
Fluffy
Mountainbiker
Berichten: 578
Lid geworden op: do 31 jul 2003 10:28

Bericht door Fluffy »

Epic schreef: Vergeet vooral het extra tijdsverlies niet (1u heen, 1u terug ipv 20' met de wagen) - ter plaatse dan nog douchen en aankleden. Voor mij is het alleszins niet zo praktisch als overdag te trainen, douchen en direct naar't werk.
Bij mij is het 40 min met de auto, soms zelfs 50 min...

Met de fiets doe ik het op 60 min... en met veel minder stress...

Nu gaat het moeilijk voor mij omdat ik na het werk ook nog naar school moet... Maar binnen enkele maanden is het gedaan met die school en dan ga ik zeker een paar keer per week met de fiets...

Ik ben dan elke dag maar 40 min langer van huis weg, maar heb dan wel al 2u getraind...

En dat het niet nuttig zou zijn, betwijfel ik toch... hetzelfde kan je zeggen van iemand die elke week met de club zijn zelfde rondje rijdt... Ook gewone trainingen kunnen te weinig variatie bevatten... Ik kan via Zottegem, Ninove of Geraardsbergen naar mijn werk rijden met de fiets... En dan zijn er tal van baantjes die parallel lopen met de hoofdwegen... Variatie genoeg dus in de woon/werk kilometers...

Het enige dat ik niet zie zitten is de donkere wintermaanden... Je mag nog zo verlicht zijn als een kerstboom, nog zullen ze je niet zien rijden...
Gebruikersavatar
carl hungus
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 07 jan 2004 14:25
Rijdt met: merida matts tfs 900 magura

Bericht door carl hungus »

er moet toch ook waarheid in zitten. ik ben in sept. terug regelmatig naar 't werk beginnen fietsen. de eerste maanden ging ik goed vooruit, maar vanaf nov-dec ben ik de terugweg intensiever gaan fietsen en ging het allesbehalve de goede kant uit.
als ik 2 dagen heen en terug 45 minuten naar het werk fiets, zijn dat 4 trainingen van 45min. volgens mij is dat te veel keren een te korte afstand. het zou beter zijn om dezelfde tijdsduur in 2 langere trainingen te steken.
Gebruikersavatar
Nico Wils
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: vr 25 jul 2003 06:34
Rijdt met: Scott team issue Scandium 7,5kg + custom brand Lx

Bericht door Nico Wils »

carl hungus schreef:er moet toch ook waarheid in zitten. ik ben in sept. terug regelmatig naar 't werk beginnen fietsen. de eerste maanden ging ik goed vooruit, maar vanaf nov-dec ben ik de terugweg intensiever gaan fietsen en ging het allesbehalve de goede kant uit.
als ik 2 dagen heen en terug 45 minuten naar het werk fiets, zijn dat 4 trainingen van 45min. volgens mij is dat te veel keren een te korte afstand. het zou beter zijn om dezelfde tijdsduur in 2 langere trainingen te steken.
Dit is dan een teken dat je te intensief traint.......... :-?
Ik rijd 5x per week naar het werk en terug en je moet je trainingen aanpassen aan je huidige conditie....... 8)
Gebruikersavatar
MartaSL
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 26 jan 2004 17:38

Bericht door MartaSL »

Hoe hard rijden jullie eigenlijk gemiddeld bij zo'n duurtraining over de weg? Ikzelf rij dan meestal rond de 20km/uur en dat lijkt me erg langzaam, ik wordt er ook helemaal niet moe van, is dat normaal? :roll:
Plaats reactie