duurtraining

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.

Gebruikersavatar
etienne
Mountainbiker
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 03 nov 2002 19:01
Locatie: kost minder dan mijn vrouw

duurtraining

Bericht door etienne »

een vraagje .......ik heb de discusie een beetje gevolgd over de trainingszones en hoe je die moet bepalen enz .....
Ik ben nu dus vooral bezig met duurtrainingen, dus proberen van de hartslag laag te houden.

Dat lukt allemaal prima maar vanaf welke duur ( 2 uur, 3uur ...) kan je eigenlijk van een duurtraining spreken ?????

Mag je bij zo een duurtraining stikkapot thuiskomen, ik bedoel dus nie buiten adem maar gewoon leeg, alle energie op. Ik heb vandaag een duurtraining gedaan van ongeveer 4u30min en was kapot. Heeft dit zin zo vroeg op het jaar ????
Mag je eigenlijk je grenzen verleggen (ik bedoel steeds meer kilometers doen) zo vroeg. Ik ben nu bijna 6 weken aan het trainen.
Gebruikersavatar
SPECI
Mountainbiker
Berichten: 735
Lid geworden op: za 07 sep 2002 02:00
Locatie: viper fugitif carbon, cannondale

Bericht door SPECI »

ik doe sinds een aantal weken ook regelmatig duurtrainingen van 5-6 uur maar ik ben nooit moe, das toch de bedoeling dacht ik.Natuurlijk zal je altijd wel iets voelen aan de benen maar ik doe de dag erna gemakkelijk een zware TT.Ge moet wel veel eten en drinken :wink:
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Locatie: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

Duurtrainingen moet je opbouwen, 10% meer per week is echt het maximum en werken met een cyclus! De nadruk moet wel liggen op omwentelingen ipv kilometers! Je hebt ook nog het verschillend parcours dat je moet trainen, heuvelachtig of simpelweg vlak. De bedoeling is om je lichaam te laten werken op vetten ipv suikers, als je dan genoeg eet en drinkt kan je in theorie dan heel lang fietsen. Het gedeelte waarop je rijdt op vetten moet je proberen zolang mogelijk te houden zodat je het einde van bvb chrono's/wedstrijden kan rijden op je suikers die spijtig genoeg beperkt zijn. Allemaal een kwestie van je lichaam duidelijk te maken dat het efficient zijn brandstofvoorzieningen moet "managen". Oh ja, het kan eigenlijk niet dat je moe thuis komt - je moet deze kunnen afwerken aan een tempo waarop je nog eenvoudig conversaties kan hebben. Je bouwt best een voorbereidingsperiode in waarin het de bedoeling is om de maximale ritduur (XC versus Marathon) te kunnen rijden in deze hartslagzone.
Deze extensieve duurtrainingen moeten ongeveer 80% van je totale omvang zijn, er zijn een grote hoop nuttige boeken te vinden.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Locatie: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Alle training die we uitvoeren is duurtraining, die paar zeer korte en snelle intervallen uitgezonderd. De vermoeidheid is een combinatie van duur en inspanningsniveau. Behalve voor Speci :wink: , is iedere (duur)training vermoeiend. Als je niet redelijk vermoeid bent , heb je ook geen trainingsvoordeel.
Ik veronderstel dat je met duurtraining een langere training bedoelt aan een niet al te hoog tempo/inspanning. Hou momenteel je hartslag onder de 85% van je snelste wedstrijden, en je bent goed bezig.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Locatie: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

ik heb al vaak gehoord dat je best duurtrainingen aan 70% van je maximumhartslag doet, of nog lager zelfs, maar als ik dit toepas, dan kan het soms gebeuren dat gewone fietsers mij kunnen volgen, en der kan ik nie tege he :P dan kan k ni weerstaan om ff klein beetje sneller te rijden, hebben jullie dat ook? :bounce:
8)
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Locatie: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Neen, misschien zijn wij wel gewone fietsers :roll:
Gebruikersavatar
etienne
Mountainbiker
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 03 nov 2002 19:01
Locatie: kost minder dan mijn vrouw

Bericht door etienne »

ik voelde me vooral "leeg" toen ik vandaag thuis kwam. Ik eet en drink inderdaad misschien te weinig, vandaag bijvoorbeeld niets gegeten en 1 liter gedronken onderweg. Maar mijn redenering is, als ik weinig eet moet mijn lichaam wel naar de vetreserves.
Ik heb vandaag wel ongeveer de langste tocht gedaan uit mijn leven, dus het zal misschien wel een beetje logisch zijn dat ik moe was.
Tot 100km ging het goed maar die laatste kms windop hebben me doodgedaan.
Het positieve is dat ik vrij snel recupereer en morgen wel terug een tocht van 3 uur ga doen.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Locatie: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Als je vandaag stikkapot was van je langste training ooit, dan is het niet verstandig (understatement) om morgen een tocht van 3 uur te rijden, of het ware dat die tocht 25 km lang is. [-X
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Locatie: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

viperke schreef:ik heb al vaak gehoord dat je best duurtrainingen aan 70% van je maximumhartslag doet, of nog lager zelfs
Zo moet het nochtans, een paar keer versnellen kan absoluut geen kwaad MAAR het moet beperkt blijven - bvb. 2x3'. Na verloop van tijd zal je snelheid wel verhogen aan die hartslagen maar in het begin kan het vreselijk saai zijn. Hou er wel rekening mee dat de overgang naar de tempoduurtrainingen in een later stadium erg pijnlijk kunnen zijn, hou dat bvb in gedachten wanneer je even die drang krijgt :D
Gebruikersavatar
MartaSL
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 26 jan 2004 17:38

Bericht door MartaSL »

viperke schreef:ik heb al vaak gehoord dat je best duurtrainingen aan 70% van je maximumhartslag doet, of nog lager zelfs, maar als ik dit toepas, dan kan het soms gebeuren dat gewone fietsers mij kunnen volgen, en der kan ik nie tege he :P dan kan k ni weerstaan om ff klein beetje sneller te rijden, hebben jullie dat ook? :bounce:
8)
ja heb ik dus ook altijd, ik rij dan 20 km/uur ongeveer of nog minder soms, het lijkt echt zo langzaam alsof ge helemaal nie aan het trainen bent, maar een beetje aan het voorttrappen, da schiet zo nie op; ik wil hard fietsen en voelen da ik getraint heb, maar het schint zo nie te werken :roll:
Plaats reactie