mijne overslag, goe of ni goe...

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Hoe hoger je omslagpunt, hoe beter, daaromtrent kan geen discussie bestaan. Trainingen zijn er tenslotte op gericht het omslagpunt omhoog te krijgen.
NEEN [-X Trainen doe je om meer en langer te kunnen presteren.

Voor de rest akkoord, ik relativeer ten zeerste de labotests. De test die jij beschrijft is een goede controle voor een labotest, een soort dubbelchecken. Is die dubbelcheck goed, dan is de labotest wel de referentie.

Ook niet akkoord dat je op je gevoel moet afgaan. Je kan dan best alles wegsmijten, testen, hartslagtoestanden, en, zoals de meesten, vollen tuub van start tot aankomst rijden onder het motto: NO PAIN NO GAIN!

Het beste is een mix van ervaring, gevoel, veldtesten en labotesten. Ieder luik is onmisbaar.
Gebruikersavatar
Cannonneke
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 06 aug 2003 15:17
Rijdt met: Scott Spark RC WC

Bericht door Cannonneke »

viper schreef: Ook niet akkoord dat je op je gevoel moet afgaan. Je kan dan best alles wegsmijten, testen, hartslagtoestanden, en, zoals de meesten, vollen tuub van start tot aankomst rijden onder het motto: NO PAIN NO GAIN!
Als je voldoende ervaring hebt en dus je eigen lichaam kent, kan je juist beter wél op je gevoel afgaan. Dat betekent echter geenszins "vollen tuub". Integendeel betekent het voor mij om steeds iets te traag te starten en eens op dreef, de gas volledig open te draaien.

Metertjes bedriegen je dikwijls. Je HF is in een wedstrijd soms absurd hoog, en toch houd je het vol. Te wijten aan adrenaline, omdat je zeer goed uitgerust bent op dat moment .... ?

Mijn max is ong. 190, overslag rond 172 (F) 175 (Lopen) en ik heb ooit een duatlon gedaan met HF 184 in het lopen en 175 tijdens het fietsen, laatste lopen ook HF180. Het is gewoon onmogelijk om ged. 1u30 zo ver boven omslagpunt te sporten, en toch verzwakte ik niet op dat moment.

Met andere woorden : op sommige momenten ligt je omslagpunt blijkbaar hoger dan anders, om welke reden dan ook.

Mijn punt is : als je je dan laat leiden door je meterke ipv je gevoel (gebaseerd op ervaring), ga je gewoon te traag !

Dit alles neemt niet weg dat ik mijn Polar gebruik tijdens trainingen, om te zien hoe het zit met recuperatie. Vooral interessant is de HF die je hebt bij een gewoon fietstempo. Dat laat me toe te vergelijken met andere trainingen en bepaalt de mate van frisheid.

Ik ben geenszins tegen labotests enz, ik wijs er enkel op dat ervaring mij geleerd heeft daar niet al te strikt mee om te gaan TIJDENS WEDSTRIJDEN. Ik voel heus zelf wel aan wanneer ik in het rood ga en wanneer niet, ik kan zelfs doorgaans tot op 5 slagen na mijn HF raden.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Mijn max is ong. 190, overslag rond 172 (F) 175 (Lopen) en ik heb ooit een duatlon gedaan met HF 184 in het lopen en 175 tijdens het fietsen, laatste lopen ook HF180. Het is gewoon onmogelijk om ged. 1u30 zo ver boven omslagpunt te sporten, en toch verzwakte ik niet op dat moment
.

En weer spreken we elkaar niet tegen :D . Sommige sporters krijgen al een hogere hartslag van tijdens een wedstrijd naar die meter te kijken en zijn helemaal ondersteboven van de adrenaline. Hun HF zit dan absurd veel hoger dan wat normaal is. Totaal onberekenbaar en inderdaad WANINFORMATIE. Het heeft niets te maken met uitgerust zijn, maar alles met die adrenaline en prestatiedrang. Je kan dan inderdaad niets doen met een hartslagmeter, zeker niet in het eerste gedeelte van een wedstrijd.

Als mister cool is voor mij een hartslagmeter een bevestiging of correctie van mijn gevoel, ook in wedstrijden, nog zo gemakkelijk.

Waarschijnlijk kan je tijdens kwaliteitstrainingen wel je meter gebruiken?
Plaats reactie