Wegtraining: met MTB of racefiets

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Bericht door Mick »

Ik heb vorig jaar heel mijn voorbereiding van den Transalp op de MTB gedaan... Gewoon ander wielen met slickbandjes 1.0 monteren en de baan op! Wegtrainingen met een gemiddelde van 35km/u over 120km waren geen uitzondering... :bounce:
Maar ik denk dat een racefiets wel beter is om op de baan te trainen, want hij is tenslotte dan ook speciaal ontworpen om om de baan te fietsen hé.
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

vaast schreef:Om even terug te komen op koers of MTB als training: Door de verschillende zitposities tussen beide fietsen gebruik je volgens mij niet helemaal dezelfde spieren. (of op een andere manier) Als je dus in perfecte conditie wil zijn voor het MTB-en, kan je dus best zoveel mogelijk de MTB gebruiken.
een wetenschappelijke verklaring heb ik hier niet voor maar uit ervaring merk ik dat ik met de MTB een hele toertocht voluit kan gaan zonder problemen terwijl ik met men gewone stadsfiets stijve spieren (op bepaalde plaatsen) krijg als ik even goed doortrap.
Dat klopt wel ja, door bvb iets meer naar voren te zitten, ga je meer je bilspieren gebruiken, en meer je quads als je rechter zit (of omgekeerd).. daarom dat het tijdens lange klimmen ook aangeraden wordt om even wat op de punt van je zadel te gaan zitten, en dan weer wat meer naar achteren te schuiven, om zo bepaalde beenspieren even te ontlasten..
Nu probeer ik wel de zitpositie op m'n racekar zo goed mogelijk aan die van m'n mtb's gelijk te krijgen, maar 100% gelijk is dat nooit, er zit zelfs een paar mm verschil tussen de positie op m'n mtb..
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Mick schreef: ! Wegtrainingen met een gemiddelde van 35km/u over 120km waren geen uitzondering... :bounce:
.
Gij hebt die Transalp dan toch gewonnen, hoop ik :roll:
35 km/u is wel verdekke rap hoor, zeker over 120k, stond je computerke wel goed ingesteld :wink:

(op mtb staat hij bij mij op 207 (2.1 band), met een 1.4 slick op 200 cm, op de racekar 25mm bandjes op 212 )
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Bericht door Mick »

A d r i schreef:
Mick schreef: ! Wegtrainingen met een gemiddelde van 35km/u over 120km waren geen uitzondering... :bounce:
.
Gij hebt die Transalp dan toch gewonnen, hoop ik :roll:
35 km/u is wel verdekke rap hoor, zeker over 120k, stond je computerke wel goed ingesteld :wink:

(op mtb staat hij bij mij op 207 (2.1 band), met een 1.4 slick op 200 cm, op de racekar 25mm bandjes op 212 )
Het scheelde toch niet veel... :^o :D
Ik moet (moest) er ook wel bijzeggen dat dit samen met een paar racefietsers was, dus niet alleen.
Mijn fietscomputer is normaalgezien goed ingesteld... Op 2 verschillende wielomtrekken.
Gebruikersavatar
Cannonneke
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 06 aug 2003 15:17
Rijdt met: Scott Spark RC WC

Bericht door Cannonneke »

aha niet alleen [-X , moet je er natuurlijk wel bijvertellen hé. Niettemin sterk gereden :wink:
Gebruikersavatar
Pascal Geerts
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: za 03 aug 2002 02:00
Rijdt met: Thompson Team Carrosi; Kona Kula

Bericht door Pascal Geerts »

Mick schreef:
A d r i schreef:
Mick schreef: ! Wegtrainingen met een gemiddelde van 35km/u over 120km waren geen uitzondering... :bounce:
.
Gij hebt die Transalp dan toch gewonnen, hoop ik :roll:
35 km/u is wel verdekke rap hoor, zeker over 120k, stond je computerke wel goed ingesteld :wink:

(op mtb staat hij bij mij op 207 (2.1 band), met een 1.4 slick op 200 cm, op de racekar 25mm bandjes op 212 )
Het scheelde toch niet veel... :^o :D
Ik moet (moest) er ook wel bijzeggen dat dit samen met een paar racefietsers was, dus niet alleen.
Mijn fietscomputer is normaalgezien goed ingesteld... Op 2 verschillende wielomtrekken.
Tedoemme mick joh, ge deed mij toch ook verschieten!

35 gemiddeld, 120km... Da had ik redelijk zot gevonden!
Alle, ik vind et nog altijd sterk, ook al is't met wa volk met de koersfiets (maar toch al minder impressionant :wink: )

Toegegeven, op deze moment, zelfs met de koersfiets zou ik dit alleen niet afkunne, geen 120km aan een stuk.

Tussen de 31 en 33 gemiddeld is een gewone lange duur training bij mij normaal.
een_echte_hollander
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 15 dec 2003 22:40

Bericht door een_echte_hollander »

Cannonneke schreef:Tja, het verschil is dat je sneller gaat op een koersfiets, maar de training blijft hetzelfde als je solo traint.

Ik heb al een paar keer met de bike meegereden met een groep wielertoeristen, en dan is het best duwen om aan 45-50 km/u het wiel te houden, en vooral om even snel de bocht uit te accelereren (lichtere wielen op racefiets !), maar 't geeft natuurlijk een kick om er dan te zien lossen op hun racefiets
gij moet uw computerke wel goed instellen, of inderdaad bij de profs gaan rijden :^o
bravho
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 24 aug 2003 17:41
Rijdt met: Cube ams 29
Contacteer:

Bericht door bravho »

De verschillen in positie zijn wel degelijk bepalend. Je kan een aantal zaken ongeveer gelijk afstellen (zadelhoogte, achterstand zadel,...), toch blijven er nog een aantal minimale geometrische verschillen bestaan die ook het rijgedrag beïnvloeden (wielbasis, breedte stuur, hoogte bracket, versnelling,...).

Of je met de ene positie beter bent dan met de andere is zeer persoonlijk, er is nooit bewezen dat de ene positie effectiever is dan de andere!!! (ik spreek over verschillen van een paar centimeter) Dit heeft enkel invloed op weerstand en comfort, feit is dat je lichaam het beste rijdt op wat het gewoon is.

Verder kan ik alleen maar beamen dat het op de weg aangenamer en sneller is met een koersfiets. Maar als je altijd met de MTB rijdt, dan dien je er wel rekening mee te houden dat je lichaam eerst moet wennen aan het toch wel "anders" rijden. En die verhalen van gasten met een koersfiets eraf rijden, wel dat heeft alleen maar met getraindheid te maken.
Gebruikersavatar
Kurry
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: SCOTT SPARK RC

Bericht door Kurry »

een héééééééél interessant artikel betreffende dit onderwerp:

http://www.cycles-lapierre.fr/web/evelo/polar.htm

trouwens, al zijn artikels zijn ronduit interessant (training, voeding, ...)!!! (hij is vaak de bron van de "vereenvoudigde trainings-artikels" in O2-Bikers ... :wink:
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

En die verhalen van gasten met een koersfiets eraf rijden, wel dat heeft alleen maar met getraindheid te maken.
Zouden die jeannetten die aan 50 km/u op hunne koersfiets trainen dan niet getraind zijn? Of zitten we hier in de club +33% :bounce:
Plaats reactie