Wegtraining: met MTB of racefiets

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Nico Wils
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: vr 25 jul 2003 06:34
Rijdt met: Scott team issue Scandium 7,5kg + custom brand Lx

Bericht door Nico Wils »

Pascal Geerts schreef: De gemiddelde snelheid mtb <--> koersfiets met dezelfde moeite, scheelt naar mijn gevoel toch wel zeker 2 a 3 km/h...

En ja, mtb was met 1.0 slicks.
Hoeveel zou dit zijn met vette noppenbanden ???
Iemand enig idee ??? :roll:
Ik schat zo'n 5km/h.........naar mijn gevoel hé, wel nog niet getest.
Gebruikersavatar
Nico Wils
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: vr 25 jul 2003 06:34
Rijdt met: Scott team issue Scandium 7,5kg + custom brand Lx

Bericht door Nico Wils »

Cannonneke schreef:Tja, het verschil is dat je sneller gaat op een koersfiets, maar de training blijft hetzelfde als je solo traint.

Ik heb al een paar keer met de bike meegereden met een groep wielertoeristen, en dan is het best duwen om aan 45-50 km/u het wiel te houden, en vooral om even snel de bocht uit te accelereren (lichtere wielen op racefiets !), maar 't geeft natuurlijk een kick om er dan te zien lossen op hun racefiets
Ik zou me direct een vergunning aanschaffen bij de profs als gij 45-50 km/h kunt rijden met uwe Mtb in het wiel van die toeristen...........en die toeristen ook. :drunk:
JeF GT
Mountainbiker
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: GT Zaskar

Bericht door JeF GT »

Cannonneke schreef:Tja, het verschil is dat je sneller gaat op een koersfiets, maar de training blijft hetzelfde als je solo traint.
Niet correct! Een MTB heeft kleinere wielen, accelereert dus in principe sneller (kleiner inertiemoment te overwinnen), maar heeft dan weer het nadeel dat je niet zo goed op snelheid blijft, ook als je slechts 20km/u rijdt. Je trapt dus anders op een MTB omdat je in vergelijking met een koersfiets steeds (miniem) tracht stil te vallen. Met de koersfiets is het mogelijk om 'soepelder' te rijden.

Ik rij 80-85% van de tijd op de koersfiets.
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Bericht door »

Cannonneke schreef:Tja, het verschil is dat je sneller gaat op een koersfiets, maar de training blijft hetzelfde als je solo traint.

Ik heb al een paar keer met de bike meegereden met een groep wielertoeristen, en dan is het best duwen om aan 45-50 km/u het wiel te houden, en vooral om even snel de bocht uit te accelereren (lichtere wielen op racefiets !), maar 't geeft natuurlijk een kick om er dan te zien lossen op hun racefiets
Tèkenen dat profcontract !!!
JeF GT
Mountainbiker
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: GT Zaskar

Bericht door JeF GT »

Sorry maar zo snel is dat niet! Kben vroeger ooit eens gedemarreerd uit een groep wielertoeristen met een geslickte MTB en heb toen met een redelijke rugwind van Nieuwpoort tot aan Oudenburg (15km) aan 50 km/u gereden.

's Zomers rijdt er hier boven Brussel ook een groep wielertoeristen en die gaan bij momenten boven de 60. Als ge dan kunt volgen met een MTB, mmm ok, maar voor een profcontract zoude ze nog eens allemaal moeten vloeren in de sprint. 't blijven wielertoeristen...
Gebruikersavatar
Nico Wils
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: vr 25 jul 2003 06:34
Rijdt met: Scott team issue Scandium 7,5kg + custom brand Lx

Bericht door Nico Wils »

JFK schreef:Sorry maar zo snel is dat niet! Kben vroeger ooit eens gedemarreerd uit een groep wielertoeristen met een geslickte MTB en heb toen met een redelijke rugwind van Nieuwpoort tot aan Oudenburg (15km) aan 50 km/u gereden.

's Zomers rijdt er hier boven Brussel ook een groep wielertoeristen en die gaan bij momenten boven de 60. Als ge dan kunt volgen met een MTB, mmm ok, maar voor een profcontract zoude ze nog eens allemaal moeten vloeren in de sprint. 't blijven wielertoeristen...
Canonneke schreef:
Tja, het verschil is dat je sneller gaat op een koersfiets, maar de training blijft hetzelfde als je solo traint.

Ik heb al een paar keer met de bike meegereden met een groep wielertoeristen, en dan is het best duwen om aan 45-50 km/u het wiel te houden, en vooral om even snel de bocht uit te accelereren (lichtere wielen op racefiets !), maar 't geeft natuurlijk een kick om er dan te zien lossen op hun racefiets

ik ga er vanuit dat hij ze losrijdt tegen die snelheid zoals hij citeert in zijn post en dan moede toch al van goede huize komen, niet ?
Voor efkes zal da gaan hé, ma nie lang. 8)
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Ik train ook met de racefiets op de weg. Dit gaat een stuk sneller, en hoe sneller, hoe plezieriger :drunk: Ik vind mijn racefiets voldoende comfortabel om er enkele uren mee te rijden, dus dat is geen nadeel voor mij.
Wat betreft trainingsresultaat is er volgens mij geen verschil.

Als ik op zondag wedstrijd heb, zal ik wel steeds op zaterdag met de MTB trainen, om er terug wat aan te wennen. Maar ik moet zeggen, als je regelmatig met 2 fietsen rijdt, geraak je in minder dan 5 minuten aan de andere bike gewend, zo ervaar ik dat toch.
JeF GT
Mountainbiker
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: GT Zaskar

Bericht door JeF GT »

Dido... En in het begin moest ik zeker de zaterdag fietsen met de MTB, maar nu maakt me dat niet meer uit.
Gebruikersavatar
Pascal Geerts
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: za 03 aug 2002 02:00
Rijdt met: Thompson Team Carrosi; Kona Kula

Bericht door Pascal Geerts »

Tzelfde hier bij mij.


Op XC 1 of 2 rondjes verkennen is voldoende voor terug mtb-gevoel te krijgen.
Fenrir

Bericht door Fenrir »

Ik zit ook altijd met de MTB op de we g , en heb daarnet ook 47.5 km gedaan, wind mee... een paar wielertoeristen uit Booischot (op de koersfiets) voorbijgestoken.. die mannen konden daar precies niet mee lachen.
Ik gebruik trouwens een koerspignon als ik op de weg train met m'n mtb, en ook slickbanden of course. Het is minder gemakkelijk om uw snelheid te houden door de kleinere wielen, en ge accelereerd sneller, zoals JFK al zei.
Plaats reactie