Kan deze training nuttig zijn?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

ik volg de formule van Karvonen om mijn trainingszones te bepalen
maximum hartslag is moeilijk te bepalen tijdens tests (wordt meestal berekend) maar overslagpunt daarentegen is heel goed aan te duiden.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Adri, ik wel gene stroop aan je baard smeren, maar de goede oude formule van Carvonen is toch de beste hoor. Pas dan de zones in uwe Polar software aan aan de gevonden resultaten... en je bent weer goed voor een tijdje.
een_echte_hollander
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 15 dec 2003 22:40

Bericht door een_echte_hollander »

hmm, interessant idee, mijn overslag pols is 174, waar staat het hoe die zones eruit zien?

@ nwils, spreek jij je niet tegen? in het ene bericht zeg je beginnen 1 april met interval en in het latere beginnne eerste week mei :-?
Gebruikersavatar
Nico Wils
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: vr 25 jul 2003 06:34
Rijdt met: Scott team issue Scandium 7,5kg + custom brand Lx

Bericht door Nico Wils »

een_echte_hollander schreef:hmm, interessant idee, mijn overslag pols is 174, waar staat het hoe die zones eruit zien?

@ nwils, spreek jij je niet tegen? in het ene bericht zeg je beginnen 1 april met interval en in het latere beginnne eerste week mei :-?
Hmmm......Intensieve duurtrainingen wel niet verwarren met interval hé,

Er staat op 1 april beginnen met intensieve duurtrainingen en vanaf eind 1ste week mei beginnen met interval.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Hmmm......Intensieve duurtrainingen wel niet verwarren met interval hé,

Er staat op 1 april beginnen met intensieve duurtrainingen en vanaf eind 1ste week mei beginnen met interval.
Het blijft onduidelijk. Je kan niet altijd een halve boek posten, maar er mag geen begripverwarring ontstaan.

intensieve duurloop op D3 is de zone juist onder je overslag. Keiharde training maar die zeer veel oplevert. Zoals Nills zegt niet overdrijven.
Voor jou dus ongeveer hartslag 162-172. daar die training zo zwaar is wordt ze meestal in herhalingen uitgeoefend. Sommigen noemen die herhalingen interval, vandaar de verwarring. Deze herhalingen zijn echter langer. Bvb 3*15' of bij lopen 4*2000 meter.

Echte interval wordt in zuurstofschuld uitgeoefend, dus stukken boven je overslag. Een 10*300 m looptraining is zoiets. Voor MTB'ers totaal nutteloos, maar wie ben ik?

Is het een beetje duidelijker en is Nills akkoord?
Gebruikersavatar
etienne
Mountainbiker
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 03 nov 2002 19:01
Rijdt met: kost minder dan mijn vrouw

Bericht door etienne »

viper schreef: interval wordt in zuurstofschuld uitgeoefend, dus stukken boven je overslag. Een 10*300 m looptraining is zoiets. Voor MTB'ers totaal nutteloos, maar wie ben ik?
dus als ik voor een mtb marathon wil trainen, heeft intervaltraining totaal geen zin ??????
Gebruikersavatar
catchup!
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: wo 09 apr 2003 11:14

Bericht door catchup! »

etienne schreef:
viper schreef: interval wordt in zuurstofschuld uitgeoefend, dus stukken boven je overslag. Een 10*300 m looptraining is zoiets. Voor MTB'ers totaal nutteloos, maar wie ben ik?
dus als ik voor een mtb marathon wil trainen, heeft intervaltraining totaal geen zin ??????
hangt ervan af. ik zou er in elk geval geen voorrang aan geven. Je kan er een beetje weerstand mee opbouwen, maar voor wie niet al te veel kan trainen, zou ik eerder duurtrainingen (3u is voldoende) aanraden met langere blokken net onder de omslagpols. Die zijn voor dit doel veel efficiënter. Beschouw intervaltraining als een luxe. Hou er ook rekening mee dat het herstel van zo'n training langer duurt. Dus ook weer minder mogelijkheid om bij te trainen....
Gebruikersavatar
Nico Wils
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: vr 25 jul 2003 06:34
Rijdt met: Scott team issue Scandium 7,5kg + custom brand Lx

Bericht door Nico Wils »

viper schreef:
Hmmm......Intensieve duurtrainingen wel niet verwarren met interval hé,

Er staat op 1 april beginnen met intensieve duurtrainingen en vanaf eind 1ste week mei beginnen met interval.
Het blijft onduidelijk. Je kan niet altijd een halve boek posten, maar er mag geen begripverwarring ontstaan.

intensieve duurloop op D3 is de zone juist onder je overslag. Keiharde training maar die zeer veel oplevert. Zoals Nills zegt niet overdrijven.
Voor jou dus ongeveer hartslag 162-172. daar die training zo zwaar is wordt ze meestal in herhalingen uitgeoefend. Sommigen noemen die herhalingen interval, vandaar de verwarring. Deze herhalingen zijn echter langer. Bvb 3*15' of bij lopen 4*2000 meter.

Echte interval wordt in zuurstofschuld uitgeoefend, dus stukken boven je overslag. Een 10*300 m looptraining is zoiets. Voor MTB'ers totaal nutteloos, maar wie ben ik?

Is het een beetje duidelijker en is Nills akkoord?
Akkoord............Enne het is Nwils. :wink:
een_echte_hollander
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 15 dec 2003 22:40

Bericht door een_echte_hollander »

ik denk toch wel dat ik interval training boven mijn overslag ga doen. ik heb dikwijls in een marathon dat ik boven mijn overdlag pols zit. en als ik dan niet genoeg getraind heb in die zone???

soory Nwils, verkeerd gelezen. als ik dan met intensieve duurtrainingen in april moet beginnen, dan moet ik die 100 km toertocht op 10 februari niet rijden? of wel? met welke hartslag dan?
Gebruikersavatar
Nico Wils
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: vr 25 jul 2003 06:34
Rijdt met: Scott team issue Scandium 7,5kg + custom brand Lx

Bericht door Nico Wils »

een_echte_hollander schreef:ik denk toch wel dat ik interval training boven mijn overslag ga doen. ik heb dikwijls in een marathon dat ik boven mijn overdlag pols zit. en als ik dan niet genoeg getraind heb in die zone???

soory Nwils, verkeerd gelezen. als ik dan met intensieve duurtrainingen in april moet beginnen, dan moet ik die 100 km toertocht op 10 februari niet rijden? of wel? met welke hartslag dan?
Je kan die altijd wel rijden hoor..........;maar probeer dan onder je overslagpols te blijven en tijdens de tocht zeker je koolhydraten bijvullen wil je de man met de hamer niet tegenkomen. :wink:
Plaats reactie