rugspieren trainen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
GT
Mountainbiker
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 20:56
Rijdt met: Thompson Grenada Deore XT 9

Bericht door GT »

Kiriby schreef:
GT schreef:Giantbiker

Een makkelijke en doeltreffende oefening voor de onderrug te trainen:

Ga met je buik plat op de grond liggen, en strek zowel je armen als je benen. Ook je tenen zo ver mogelijk naar achter plaatsen, zodat de hoek tussen de wreef van je voet en je scheenbeen groter wordt.
Hou je kniën van de grond.

Til nu je RECHTERarm lichtjes van de grond, en tegelijkertijd je LINKERbeen. Juist genoeg optillen tot je spanning begint te voelen in de onderrug. En laat dan terug zakken. Om je een beeld te geven: bij mij komen de arm en het been ongeveer 20 cm van de grond. (vergeet de kniën niet, deze moeten steeds van de grond blijven)

Nu doe je juist hetzelfde met de LINKERarm en het RECHTERbeen.

Bij het optillen moet je trachten je arm en been zo op te tillen of het net lijkt of je iets wil raken dat verder van je weg ligt/staat. Je moet je bij wijze van spreken mee uitrekken tijdens het optillen.

Doe dit 2 X 12 keer (1 keer =rechterarm-linkerbeen / linkerarm-rechterbeen)

Succes
Hebde nog slechtere oefeningen voor de rug ook?
Overal weet iedereen wel een oefening, helaas, meestal heel slechte oefeningen voor de rug zelf.
Giantbiker, ik zal eens vragen in de fitness hoe slecht de oefening nu is die ik je heb laten doen ... ik hou je op de hoogte! :drunk:
Gebruikersavatar
GT
Mountainbiker
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 20:56
Rijdt met: Thompson Grenada Deore XT 9

Bericht door GT »

Kiriby schreef:
GT schreef:Giantbiker

Een makkelijke en doeltreffende oefening voor de onderrug te trainen:

Ga met je buik plat op de grond liggen, en strek zowel je armen als je benen. Ook je tenen zo ver mogelijk naar achter plaatsen, zodat de hoek tussen de wreef van je voet en je scheenbeen groter wordt.
Hou je kniën van de grond.

Til nu je RECHTERarm lichtjes van de grond, en tegelijkertijd je LINKERbeen. Juist genoeg optillen tot je spanning begint te voelen in de onderrug. En laat dan terug zakken. Om je een beeld te geven: bij mij komen de arm en het been ongeveer 20 cm van de grond. (vergeet de kniën niet, deze moeten steeds van de grond blijven)

Nu doe je juist hetzelfde met de LINKERarm en het RECHTERbeen.

Bij het optillen moet je trachten je arm en been zo op te tillen of het net lijkt of je iets wil raken dat verder van je weg ligt/staat. Je moet je bij wijze van spreken mee uitrekken tijdens het optillen.
Doe dit 2 X 12 keer (1 keer =rechterarm-linkerbeen / linkerarm-rechterbeen)

Succes
Hebde nog slechtere oefeningen voor de rug ook?

*de wervels worden op elkaar gedrukt worden in GT zijn oefening.*
REUHM Kiriby, ge moet goed lezen e ... en ge moet ten eerste al de oefening goed uitvoeren, als gij zegt dat dat zowat de slechtste oefening is die er bestaat .. uw fout, maar dan heb jij de oefening ZELF (of heb je het van horen zegge?) wel verkeerd gedaan.

Ik citeer mijzelf:

Bij het optillen moet je trachten je arm en been zo op te tillen of het net lijkt of je iets wil raken dat verder van je weg ligt/staat. Je moet je bij wijze van spreken mee uitrekken tijdens het optillen.

Wa gebeurt er? Uw wervels worden niet op elkaar gedrukt, maar juist uitgerokken! Het is juist met dat uitrekken dat ge verhindert dat de wervels op elkaar gedrukt worden!

Hetgeen turners/turnsters doen, zo volledig naar achter buigen, DAT is niet gezond. En Kiriby, als gij een vijs in het plafond draait, dan worden uw wervels toch ook op mekaar gedrukt? Of is dit geen natuurlijk verschijnsel, omdat er in de natuur geen plafonds en vijzen voorkomen?

Uiteraard is deze oefening enkel geschikt voor mensen die geen rugklachten hebben! Maar dat is bij iedere RUGoefening wel zo ... en de combinatie rugklachten en mountainbiken ...? [-X

Aub.

*Bezint eer ge van die straffe uitspraken VERZINT*
Gebruikersavatar
giant_mtber
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 08 nov 2003 22:03
Rijdt met: giant terrago 2004

Bericht door giant_mtber »

GT schreef:
Kiriby schreef:
GT schreef:Giantbiker

Een makkelijke en doeltreffende oefening voor de onderrug te trainen:

Ga met je buik plat op de grond liggen, en strek zowel je armen als je benen. Ook je tenen zo ver mogelijk naar achter plaatsen, zodat de hoek tussen de wreef van je voet en je scheenbeen groter wordt.
Hou je kniën van de grond.

Til nu je RECHTERarm lichtjes van de grond, en tegelijkertijd je LINKERbeen. Juist genoeg optillen tot je spanning begint te voelen in de onderrug. En laat dan terug zakken. Om je een beeld te geven: bij mij komen de arm en het been ongeveer 20 cm van de grond. (vergeet de kniën niet, deze moeten steeds van de grond blijven)

Nu doe je juist hetzelfde met de LINKERarm en het RECHTERbeen.

Bij het optillen moet je trachten je arm en been zo op te tillen of het net lijkt of je iets wil raken dat verder van je weg ligt/staat. Je moet je bij wijze van spreken mee uitrekken tijdens het optillen.
Doe dit 2 X 12 keer (1 keer =rechterarm-linkerbeen / linkerarm-rechterbeen)

Succes
Hebde nog slechtere oefeningen voor de rug ook?

*de wervels worden op elkaar gedrukt worden in GT zijn oefening.*
REUHM Kiriby, ge moet goed lezen e ... en ge moet ten eerste al de oefening goed uitvoeren, als gij zegt dat dat zowat de slechtste oefening is die er bestaat .. uw fout, maar dan heb jij de oefening ZELF (of heb je het van horen zegge?) wel verkeerd gedaan.

Ik citeer mijzelf:

Bij het optillen moet je trachten je arm en been zo op te tillen of het net lijkt of je iets wil raken dat verder van je weg ligt/staat. Je moet je bij wijze van spreken mee uitrekken tijdens het optillen.

Wa gebeurt er? Uw wervels worden niet op elkaar gedrukt, maar juist uitgerokken! Het is juist met dat uitrekken dat ge verhindert dat de wervels op elkaar gedrukt worden!

Hetgeen turners/turnsters doen, zo volledig naar achter buigen, DAT is niet gezond. En Kiriby, als gij een vijs in het plafond draait, dan worden uw wervels toch ook op mekaar gedrukt? Of is dit geen natuurlijk verschijnsel, omdat er in de natuur geen plafonds en vijzen voorkomen?

Uiteraard is deze oefening enkel geschikt voor mensen die geen rugklachten hebben! Maar dat is bij iedere RUGoefening wel zo ... en de combinatie rugklachten en mountainbiken ...? [-X

Aub.

*Bezint eer ge van die straffe uitspraken VERZINT*

thx rallymaster

sluuuuu
Gebruikersavatar
GT
Mountainbiker
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 20:56
Rijdt met: Thompson Grenada Deore XT 9

Bericht door GT »

ja rallymaster merci e :wink:
Gebruikersavatar
Kirsipuu
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 07 sep 2003 19:00

Bericht door Kirsipuu »

Sorry, even uw laatste zin over het hoofd gezien. Maar uitleg kwam voor mij anders over dan het verhaal van het uitrekken.

PS: oefeningen van mij zijn bijlange niet verzonnen zoals ge insinueert maar uit een wetenschappelijk artikel dus niet uit de flair.
Gebruikersavatar
GT
Mountainbiker
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 20:56
Rijdt met: Thompson Grenada Deore XT 9

Bericht door GT »

Kiriby schreef:PS: oefeningen van mij zijn bijlange niet verzonnen zoals ge insinueert maar uit een wetenschappelijk artikel dus niet uit de flair.
Dacht ook niet anders. Met die straffe uitspraken bedoelde ik meer de deze:
Hebde nog slechtere oefeningen voor de rug ook?
Kiriby, het beste er nog mee! :wink:
Gebruikersavatar
Kirsipuu
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 07 sep 2003 19:00

Bericht door Kirsipuu »

Een forum bestaat er dan ook voor elkaar aan te vullen hé.

btw, heb hier nog 2 oefeningen liggen voor de mensen met interesse.

- The bird dog (mooie naam trouwens): zelfde oefening zoals gt zei maar op knieen en handen steunen. Geeft een meer neutrale positie aan de rug.

- oefening voor gevorderden: met enen hand steunen op een voorwerp zoals tafel. Met andere hand gewicht naar achter trekken. Zorg ervoor niet voorover te buigen (rug in normale positie) en het gewicht niet te ver naar achter trekken wat torsie geeft in de rug.

Veel plezier ermee
Gebruikersavatar
InSaNe_ClowN
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 08 sep 2003 18:10
Rijdt met: Giant Terago/Orbea Aspin

Bericht door InSaNe_ClowN »

Black Phantom schreef:mountainbiken is een complete sport ... geen specifieke training voor één bepaalde spier.

De meeste rugklachten situeren zich in de onderrug.
Om die te trainen moet je heel voorzichtig zijn omdat de oefeningen over 't algemeen zwaar belastend zijn.
Het meest klassieke voorbeeld is de "good-morning excersise"
Zet je benen een beetje uit elkaar en buig je romp naar voor en terug.
Bouw gelijkmatig op en buig steeds verder door (uiteindelijk haal je 90°).
Eens je rugspieren sterk genoeg zijn kan je zelfs in een (geïmproviseerd?)toestel gaan hangen waarin dijen en enkels gefixeerd worden. Je hangt horizontaal met uw bovenlichaam volledig vrij. Buig nu ook weer het bovenlichaam naar beneden en terug.

Velen raden dit soort van oefeningen af. Ik heb ze nochtans jaren uitgeoefend zonder problemen.
Belangrijk is van goed op te bouwen.

Tenslotte: train nooit enkel je rugspieren. (onderrug-)training en buikspiertraining zijn eigenlijk siamese tweelingen. :wink:
is dit niet voor de quad-triceps ( of hoe je da schrijft ) te traine ??
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

InSaNe_ClowN schreef:
Black Phantom schreef:mountainbiken is een complete sport ... geen specifieke training voor één bepaalde spier.

De meeste rugklachten situeren zich in de onderrug.
Om die te trainen moet je heel voorzichtig zijn omdat de oefeningen over 't algemeen zwaar belastend zijn.
Het meest klassieke voorbeeld is de "good-morning excersise"
Zet je benen een beetje uit elkaar en buig je romp naar voor en terug.
Bouw gelijkmatig op en buig steeds verder door (uiteindelijk haal je 90°).
Eens je rugspieren sterk genoeg zijn kan je zelfs in een (geïmproviseerd?)toestel gaan hangen waarin dijen en enkels gefixeerd worden. Je hangt horizontaal met uw bovenlichaam volledig vrij. Buig nu ook weer het bovenlichaam naar beneden en terug.

Velen raden dit soort van oefeningen af. Ik heb ze nochtans jaren uitgeoefend zonder problemen.
Belangrijk is van goed op te bouwen.

Tenslotte: train nooit enkel je rugspieren. (onderrug-)training en buikspiertraining zijn eigenlijk siamese tweelingen. :wink:
is dit niet voor de quad-triceps ( of hoe je da schrijft ) te traine ??
Neen, uw benen verrichten helemaal geen werk tijdens deze oefening
Coupie
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 jan 2004 16:15
Rijdt met: Cube LTD 1
Contacteer:

rugschool

Bericht door Coupie »

Ikzelf heb ook wat last van men rug en daarom doe ik momenteel enkel rugschool bij de kinesiste. Vraag gewoon een briefje aan je dokter voor een reeks van 6 of 9. Ik zelf ga nu één keer per week. Daar leer je niet alleen de JUISTE oefeningen op de JUISTE manier doen, maar ze vertelt je ook over de juiste houdingne die je moet aannemen. Heel interessant om te doen en je bent zeker dat je de oefeningen juist doet en je je rug niet nog meer beschadigt dan hij al was..... Na die enkele beurten bij de kiné kan je dan de oefeningen zelf thuis verder doen.
Plaats reactie