koffie en verbranding

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

koffie en verbranding

Bericht door Qube »

Hoi, is dit waar?

Als je voor de inspanning een hoeveelheid koffie (caffeine) neemt, verbrand je lichaam eerst vet en dan pas in een later stadium de koolhydraten :roll:

Zou wel handig uitkomen aangezien ik nog wel wat vet op stock heb liggen :D

Van héél die zooi begrijp ik niet veel, dus het kan zijn dat het foefels zijn?

Greetz
Laatst gewijzigd door Qube op ma 22 dec 2003 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
JeF GT
Mountainbiker
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: GT Zaskar

Bericht door JeF GT »

Cafeïne verhoogt het vetmetabolisme door het aantal vrije vetzuren in het bloed te verhogen. Bijgevolg zorgt cafeïne er inderdaad voor dat er meer vet verbruikt wordt en zo de glycogeen voorraad een beetje wordt ontzien.

Let wel: het is eveneens een diurethische (=vochtafdrijvende) stof, bij warm weer dus extra uitkijken.
Gast

Bericht door Gast »

JFK schreef:Cafeïne verhoogt het vetmetabolisme door het aantal vrije vetzuren in het bloed te verhogen. Bijgevolg zorgt cafeïne er inderdaad voor dat er meer vet verbruikt wordt en zo de glycogeen voorraad een beetje wordt ontzien.

Let wel: het is eveneens een diurethische (=vochtafdrijvende) stof, bij warm weer dus extra uitkijken.

van da vetmetabolisme heb ik genoeg :D :D .. Ben de laatst 4 maanden 10 KG afgevallen en weeg nog 108KG. Dus ik ga strak aan de koffie, =D>
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

Over welke hoeveelheid koffie spreken we dan? Als ik 4 of 5u rijd kan ik dan heel die tijd mijn vetoverschot aanspreken? Ik veronderstel dat na een tijd de koolhydraten ook op geraken en ik dus wat vezelrijke voeding moet eten... :roll:
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Het is niet de koffie maar de cafeine. Dit jaar is cafeine van de verboden lijst gehaald, 't is dus niet al te schadelijk en het helpt dus ook niet al te veel. Als je cafeine als prestatieverhogend middel wenst te gebruiken, in de zin van zuiniger met je glycogeen om te gaan door iets meer vet te verbranden, dan kan je ze beter zuiver door een apotheker laten aanmaken. Een hoeveelheid die overeenkomt met een 5-tal tassen koffie is werkbaar, meer werkt immers te sterk vochtafdrijvend.
Tijdens een aantal marathons heb ik hiermee geëxperimenteerd. Ik heb er geen last van ondervonden, evenmin als ik er iets positiefs heb van ondervonden.
Mijn tip: blijf er af, je moet er toch niet te veel van verwachten en het maakt je nodeloos zenuwachtiger. We kunnen beter een beetje meer en/of beter trainen.
Gast

Bericht door Gast »

viper schreef:Het is niet de koffie maar de cafeine. Dit jaar is cafeine van de verboden lijst gehaald, 't is dus niet al te schadelijk en het helpt dus ook niet al te veel. Als je cafeine als prestatieverhogend middel wenst te gebruiken, in de zin van zuiniger met je glycogeen om te gaan door iets meer vet te verbranden, dan kan je ze beter zuiver door een apotheker laten aanmaken. Een hoeveelheid die overeenkomt met een 5-tal tassen koffie is werkbaar, meer werkt immers te sterk vochtafdrijvend.
Tijdens een aantal marathons heb ik hiermee geëxperimenteerd. Ik heb er geen last van ondervonden, evenmin als ik er iets positiefs heb van ondervonden.
Mijn tip: blijf er af, je moet er toch niet te veel van verwachten en het maakt je nodeloos zenuwachtiger. We kunnen beter een beetje meer en/of beter trainen.
Volledig mee eens, al die troep om een kilometerke meer of minder is onzin. [-X Als ge het karakter niet hebt om het beste uit uzelf te halen moet ge gewoon stoppen met biken. =; Veel trainen en verantwoorde voeding geven veel meer resultaat en het spaart u ook nog ene hoop geld. :D dus Jurgen gewoon een taske koffie voor de gezelligheid of tegen de kou, mss kunnen we der na ene TT nog wel samen een drinken. :wink:
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

al die troep om een kilometerke meer of minder is onzin


Het is niet om dat km-ke te doen hoor :) . Ik vind het maar zonde om voor/tijdens een lange rit me te moeten volproppen met vezels en ander voeding als ik eigenlijk nog genoeg vet heb hangen die ik kan opgebruiken :-? . Mijn eerste doel is om te vermageren via het MTB-en...daarom dus... :bounce:

Dus ik verbruik dan eigenlijk al die koolhydraten die ik voordien heb genomen en niet (minder) mijn ovetollig vet :roll:. toch ook zonde dan,als vermageren doel nr. 1 is ? :P
Gebruikersavatar
PuraVida
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: do 09 okt 2003 14:40
Rijdt met: Specialized Epic Expert 2018

Bericht door PuraVida »

Als vermageren je hoofddoel is, is het noodzakelijk om lange duurtrainingen te doen met een voldoende lage hartslag, zo ga je meer vet verbranden dan koolhydraten.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Het is niet om dat km-ke te doen hoor . Ik vind het maar zonde om voor/tijdens een lange rit me te moeten volproppen met vezels en ander voeding als ik eigenlijk nog genoeg vet heb hangen die ik kan opgebruiken . Mijn eerste doel is om te vermageren via het MTB-en...daarom dus...

Dus ik verbruik dan eigenlijk al die koolhydraten die ik voordien heb genomen en niet (minder) mijn ovetollig vet . toch ook zonde dan,als vermageren doel nr. 1 is ?
Een antwoord kan eenvoudig zijn. Doe wat Puravida voorstelt, amen =D>

Die cafeine helpt (misschien een beetje) om tijdens wedstrijden iets zuiniger om te springen met de suikers in je bloed, spieren en lever. Eenmaal die suikers grotendeels op, wordt er een groter gedeelte vet verbrand, vetverbranding heeft meer zuurstof nodig, dus bij eenzelfde hartslag zakt de prestatie. Vandaar alle truken om met dat glycogeen een beetje verder te geraken.

Je wilt vermageren dus moet je die vetverbranding extra stimuleren. Dit doe je door traag!!! te fietsen, en veel ook natuurlijk. waarom traag? Bij lichte inspanningen put het lichaam en groter percedntage energie uit de vetreserve. Ik weet niet juist waarom, maar het schijnt zo te zijn.
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

Van een paar duidelijke antwoorden gesproken, bedankt =D>. Welke hartslag bedoelen jullie dan met traag rijden? 120/130? Het heeft dus niet veel zin om me elk weekend dood te rijden...als vermageren mijn 1ste doel is.
Plaats reactie