welke sportdrank

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
demandt
Mountainbiker
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 14:03
Rijdt met: Windspeed WSR700
Contacteer:

Bericht door demandt »

energie drinks zijn vaak erg zoet dus ik gebruik aleen de isotone drinks van isostar en born en dan gelletjes. deze zijn ook mierezoet maar dat spoel je snel weg met drank

peperkoek doet het ook er goed maar is wat moeilijker weg krijgen met hartslag 170
Koekies
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 20 feb 2008 20:46
Rijdt met: Thompson SUB01

Bericht door Koekies »

keb gisteren AEW gedronken , kreeg die ergens gratis bij , het beviel me wel , waar kan ik dit kopen buiten bij de fietsenmaker ? want die had 3energy ofzow
Gebruikersavatar
Tubeken
Mountainbiker
Berichten: 572
Lid geworden op: vr 20 jul 2007 17:59

Bericht door Tubeken »

Bij mij staat er Isostar op de menu

Op toertochten normale verhouding in t water, omdat je aan de bevoorradingen water kan verkrijgen, Isostar zorgt er soms voor dat ik meer dorst heb, zeker in de zomer.

Tijdens training Isostar maar fel afgelengd.
SoundLeSs
Mountainbiker
Berichten: 484
Lid geworden op: ma 19 nov 2007 15:59
Rijdt met: MTB: Bianchi Oetzi 9700 Carb, Trek Top Fuel 9.9 | Koersfiets: Trek 1.9 Ultegra

Bericht door SoundLeSs »

Ik maak mijn sportdrank zelf. Ga gewoon wat Guarana halen in de natuurwinkel. Guarana is een plant die in het amazonegebied groeit en zeer veel cafeïne bevat, maar i.t.t. tot koffie wordt deze cafeïne vrij geleidelijk afgeleverd ipv direct. Wel oppassen met Guarana want 1 dosis staat gelijk aan evenveel cafeïne als 5 tassen koffie en dat is net het limiet voor dopingcontroles. Dat meng ik met mineraalwater en vers appelsap (voor koolhydraten). Dat geeft een opkikkerend effect dat eventuele flauwtes ook nog tegengaat.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

SoundLeSs schreef:Ik maak mijn sportdrank zelf. Ga gewoon wat Guarana halen in de natuurwinkel. Guarana is een plant die in het amazonegebied groeit en zeer veel cafeïne bevat, maar i.t.t. tot koffie wordt deze cafeïne vrij geleidelijk afgeleverd ipv direct. Wel oppassen met Guarana want 1 dosis staat gelijk aan evenveel cafeïne als 5 tassen koffie en dat is net het limiet voor dopingcontroles. Dat meng ik met mineraalwater en vers appelsap (voor koolhydraten). Dat geeft een opkikkerend effect dat eventuele flauwtes ook nog tegengaat.
cafeine is al lang van de lijst geschrapt.

quote :
-----------

Het verdwijnen van cafeïne van de dopinglijst

Sinds 1 januari 2004 is cafeïne verwijderd van de lijst van verboden produkten van het WADA. Voordien stond het op de lijst onder bepaalde voorwaarden. Hoeveelheden van 12 mcg per millimeter werden beschouwd als doping. Volgens het WADA is de reden van deze wijziging een praktische: de oude limiet geeft cafeïne altijd de unieke positie gegeven van een ‘mogelijk’ prestatieverhogend middel. Maar dit is ten onrechte volgens recente studies.
Cafeïne is een produkt dat sociaal wordt geaccepteerd, vooral omdat het een onderdeel is van bepaalde voedingsstoffen zoals koffie, thee, cola en chocolade. Wielrenners kunnen cafeïne ook binnenkrijgen via bepaalde sportdranken. Veel renners kunnen hun dagelijkse koffie bij het opstaan niet missen. Toch is het zo dat renners die regelmatig cafeïne houdende dranken consumeren niet in de buurt van de vroegere dopinglimiet kwamen.
Onderzoek bij goedgetrainde atleten heeft aangeduid dat cafeïne-inname slechts een kleine verbetering teweegbrengt van de duuruithouding. Maar belangrijker nog: de dosis die nodig is om de prestatie te verbeteren is eerder klein zodat de inname van grotere dosissen eerder overbodig is. Dr. Lawrence Spriet die samen met enkele collega’s aan de universiteit van Ontario de studies uitvoerde, verklaart: ”De laagste dosis die nodig is om een duurprestatie te verbeteren is 3 milligram per kg lichaamsgewicht of 210 mg voor een persoon van 70 kg.”
In feite wil dit zeggen dat de normale hoeveelheid cafeïne die je inneemt via de voeding al voldoende is om de prestatie te verhogen.
Momenteel is er geen bewijs dat grotere hoeveelheden die voor een inspanning worden genomen een prestatieverhogend effect hebben. Er zijn studies waar atleten 400 tot 600 mg cafeïne dienden te nemen. De atleten hadden eerder tegengestelde effecten dan positieve. Een te grote dosis kan hoofdpijn, maagkrampen, verhoogde hartslag en slapeloosheid teweegbrengen.
Zeer recente studies hebben zelfs aangetoond dat zeer kleine hoeveelheden van 1 tot 1,5 mg per kg lichaamsgewicht de prestaties reeds verbeterden. Deze studie toont aan waarom het drinken van cola laat in de finale zo positief kan zijn voor de prestatie. Niet alleen het suikergehalte maar ook de weinig cafeïne werkt stimulerend.
In kleine hoeveelheden veroorzaakt cafeïne geen gezondheidsproblemen. Hopelijk zorgt het verdwijnen van cafeïne uit de verboden lijst ervoor dat renners grote hoeveelheden mijden. Wat ook belangrijk te weten is, is dat cafeïne niet bij iedereen werkt. En bovendien is het zeer belangrijk te weten dat de verhoging van de prestatie na de inname van cafeïne lager is dan de positieve effecten van de inname van water en andere vloeistoffen om dehydratatie tegen te gaan.
-------------------------------------------------------------------------------------


wat niet wil zeggen dat je je maar moet volproppen met cafeine....
voor een aantal mensen heeft het zelfs het tegengestelde effekt.
En, de kans dat de prestatie juist naar beneden gaat is even groot dan dat ze iets verbetert... omdat vele mensen juist een stuk harder gaan transpireren en daarop niet anticiperen.

ook hier een verduidelijking : cafeine doet je heus niet harder rijden, ten hoogste wat langer (al hangt dat persoonlijk af), wat dus ook niet wil zeggen dat je altijd even hard blijft rijden...verre van.

wat is het uiteindelijke doel van cafeine? vooral de stofwisseling te verhogen en de vetverbranding te bevorderen., met gevolg dat ook het hongergevoel wat onderdrukt word en je prestatie gerokken word.


in de oudheid gebruikten oa indianen cafeine (en verwanten) bevattende bladeren om te kauwen tijdens de jacht, en zo hunzelf een hogere kans te geven te slagen in hun opzet.
Geen geslaagde jacht betekende doodsimpel honger lijden. Dus er hing heel wat van af.
En nog steeds gebruikenbv de indianen in het Amazonewoud zulke bladeren (oa Guarana) voor de jacht.
Gebruikersavatar
Ziggy8
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 28 dec 2007 18:19
Rijdt met: Specialized Epic,Specialized Rockhopper (mudbike)

Bericht door Ziggy8 »

Ik ben hier nog niemand tegengekomen die het ook gebruikt maar ik gebruik Actus. Je komt het ook meer en meer tegen op toerritten en ik vind dat het best goed werkt.
De waarden zijn allemaal vrij goed wat je van sommige andere niet kan zeggen. Soms bevatten ze veel te veel kolydraten wat je lichaam dan niet verwerkt krijgt en waar je dan alleen maar last van krijgt.
Ik heb ook al gemerkt dat op de flesjes die je in de winkel kan kopen,dikwijls de verkeerde omschrijving vermeld staat.
Namelijk "performance" wat je dus best tijdens de rit zou moeten drinken maar als je dan de cijfers bekijkt dan zou je die best na de rit drinken. En zo ook omgekeerd met de "refresher". Die zou je dan weer best tijdens de rit drinken als je de waarden bekijkt.
Enfin,ik ken er zelf niks van maar mijn zus heeft een thesis gemaakt over sportdranken in haar opleiding dïetiste en zij vertelt me dit allemaal.
Ze zal wel weten waar ze over spreekt zeker :wink:
Gebruikersavatar
laagvlieger
Mountainbiker
Berichten: 1073
Lid geworden op: wo 07 feb 2007 23:08
Rijdt met: trek 8000

Bericht door laagvlieger »

Van het wknd in Houffalize performance gekocht carbon orange of zoiets azo een bus met poeder. Dronk vroeger steeds aquarius maar die hebben te weinig suikers en koolhydraten. En idd als je het nakijkt verschil is groot. En wat denken jullie van deze sportdrank?
jaro
Mountainbiker
Berichten: 2026
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 23:37
Rijdt met: 3 x Viper worldcup FS /Cannondale Super V

Bericht door jaro »

laagvlieger schreef:Van het wknd in Houffalize performance gekocht carbon orange of zoiets azo een bus met poeder. Dronk vroeger steeds aquarius maar die hebben te weinig suikers en koolhydraten. En idd als je het nakijkt verschil is groot. En wat denken jullie van deze sportdrank?
Ik gebruik dat al jaren en heel content van.
stef78
Mountainbiker
Berichten: 559
Lid geworden op: do 11 aug 2005 13:43
Rijdt met: viper fugitif en megamo trial pro26"

Bericht door stef78 »

'te veel' koolhydraten is allemaal wat overdreven je moet er zelf wat van kennen...
voorbeeldje : als je een halve liter drank aanmaakt en je neemt je voor die tijdens het eerste uur op te drinken dan heeft het totaal geen nut er 75gr koolhydraten in te kappen, je lichaam kan in het allebeste geval er 66gr effectief van opnemen.
in het geval je zegt dat 'te veel' slecht is dan zou maltodextrine heel slecht zijn want dat is 100gr koolhydraten bij 100gr product. wat zo veel wil zeggen als : kap er slecht 60gr in je bidonetje.
Gebruikersavatar
Lieferschein
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: zo 04 jun 2006 15:02
Rijdt met: Canyon (geblutst) , streetracer
Contacteer:

Bericht door Lieferschein »

ik heb juist W-cup sport drink orange gebruikt voor de EBBT manche van zondag.
Dat is nu echt zo een vies spul (persoonlijke smaak) dat ik er echt bijna van moest k*tsen.
Ik schakel terug over naar EAS(heel lekker) en Born supple +500 voor na de inspanning
Plaats reactie