stretching, beter niet?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Neen Vaast, juist andersom. Spieren die hard hebben moeten werken (samentrekken) blijven een beetje is samengetrokken toestand bij te veel training. De spiervezel zijn dan ook maximaal opgevuld met afvalstoffen. Licht rekken "masseert" in zekere zin de spieren en stuwt de afvalstoffen beter weg, dus minder pijn nadien.
Het rekken versnelt het proces waarbij ze hun normale lengte terug krijgen. Te korte spieren veroorzaken overbelastingen aan de pezen en aanhechtingen.
Ik denk daarmee de 2 belangrijkste bedoelingen van het rekken te hebben verduidelijkt. JFK kan dit zeker beter en meer wetenschappelijk onderbouwd.
JeF GT
Mountainbiker
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: GT Zaskar

Bericht door JeF GT »

vaast schreef:Ben nog altijd niet mee. Door de spieren te rekken worden ze korter?
Normaal zorg je ervoor met stretchen dat je een lichtbeschadigde spiervezel (normaal na training) niet laat herstellen in verkorte toestand.
Een oververmoeide spiervezel (bv. na de Cristalp) gaan stretchen zorgt echter voor nog meer schade aan de spiervezels. Daardoor bekom je een omgekeerd effect van waarvoor de stretching in feite bedoeld is.
Gebruikersavatar
InSaNe_ClowN
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 08 sep 2003 18:10
Rijdt met: Giant Terago/Orbea Aspin

Bericht door InSaNe_ClowN »

is dit aleen bij fietsen dat je niet hoeft te stretchen ?( zal wel , want als je niet bij voetbal stretch zit je morgen met een vette blessure :roll: )
ik stretch normaal nooit voor als ik ga fietsen
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Staat hier ergens dat je niet hoeft te stretchen? Er wordt enkel gezegd dat stretchen bij andere sporten meer noodzakelijk is, voetbal is daar zeker bij.
Plaats reactie