bibberen na toer??

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
InSaNe_ClowN
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 08 sep 2003 18:10
Rijdt met: Giant Terago/Orbea Aspin

bibberen na toer??

Bericht door InSaNe_ClowN »

halow
ik zit met een probleempje.
na een zware toer als ik ga zitten of afstap dan sta ik wa te trillen op men beenen , en voel ik me soms " slapjes " en met het naar huis rijden heb ik atlij een verschrikkelijke honger !!
maar met da bibberen en dat slapjes voelen weet ik da het aan men voeding ( drank?) ligt ! ( normaal ben ik sporttief genoeg , ik voetbal al 11 jaar = 3 x per week traine + nu 1 maal per week fietsen )

heeft er iemand een idee wa ik het beste voor een trip eet en drink ( en wa ik het beste meeneem voor onderweg ?)
ik eet altij voor een trip anders weet ik het da ik het nooit kan halen, maar ik eet gewoon ' wat de pot schaft '
gr33tzzz
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

in mijn geval eet ik gewoon NIET voor een TT want heb steeds het gevoel te moeten braken als ik 's morgens eet ( ik eet anders ook niet hoor 's morgens ) en mijn kost op elke weekdag is ook gewoon dus geen speciale voeding en al, het kan mss zijn omdat uw lichaam nog wat moet wennen aan deze andere sportprestaties naatuurlijk weet ik niet hoelang ge al aan mtb doet he, qua drank valt het te bekijken wat ge gebruikt want er zijn vele soorten hoor maar ik ken ze niet allemaal dus dat laat ik hier aan mijn waarde collegas over.

Gizmo 8)
Eduw
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 19:19
Rijdt met: granville reeves xcd

Bericht door Eduw »

ik heb da ook soms na zware inspanning of net na een valpartij... niets van aantrekken en doordoen ;)
Gebruikersavatar
focus_wrc
Mountainbiker
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 24 nov 2002 18:10
Rijdt met: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Bericht door focus_wrc »

dat bibberen had ik vroeger ook soms, vooral met de knieen, dat is omdat je te weinig voeding binnen hebt (denk ik das bij mij toch zo :-? )
maar met tijd zal dat wel weggaan, druivensuiker of een koek op zak hebben is aan te raden :wink:
Madog
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 11 aug 2003 13:49
Rijdt met: Cube Ltd2 (2003)

Bericht door Madog »

ik probeer voor ik 's morgens vertrek of tijdens de autorit (als die lang genoeg duurt) een tweetal bananen te eten: gaat makkelijk binnen en zeer calorierijk. Tijdens de tocht zelf probeer ik ook nog een mars of twix of zo binnen te smullen. Heb eigenlijk weinig last van 'flauwte' of trillen. (wel van vermoeide benen, maar da's iets anders). Eens je honger begint te hebben is het eigenlijk al te laat, dus beter je honger proberen te voorkomen !
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Bibber je altijd? Waarschijnlijk niet, ik denk ook niet dat men bibbert van vermoeidheid. Het eten voor de start is ook niet zo belangrijk, wel wat je de avond ervoor binnenspeelt en onderweg binnenspeelt.
Ik vermoed dat er tijdens een tocht grote schommelingen zijn in je bloedsuikerspiegel.
Dit kan door bvb met te weinig suikers in je bloed te starten waardoor je lichaamsnel energie te kort komt. Als je die dan tijdens de rit aanvult door al die brol die je op een bevoorrading krijgt - mensen toch, hoe is het mogelijk - dan is het best mogelijk dat, na de bevoorrading, je bloedsuikersspiegel keldert en je inderdaad staat te flappern op je benen of nauwelijks aan de aankomst geraakt.
Wat is er gaande. Al diene zoete brol die je krijgt bij een bevoorrading doet eerst je suikerspiegel stijgen, daarna overreageert je lichaam met insuline, waardoor de suikerspiegel keldert, met de beschreven gevolgen als resultaat.
Enne eet vooral geen druivensuiker, dat is ook een oude "truk" van 30 jaar terug. Nog zo'n suikerbom die je bloedsuikerspiegel ontregelt!
Tip: eet voor het vertrek een normaal ontbijt en eet bvb een paar bananen onderweg. Tijdens de tocht water, sportdrank en als het echt lang word eventueel speciale vloeibare voeding of een isostarreep ef squeezie.
Blijf van die cola, limonade, siroop, suikerwafels, schocoladekoeken, soep en andere troela die op sommige bevoorradingen wordt gegeven. Wat wel: water, sportdrank, tee als je wilt eten peperkoek , banaan sinaasappel.
Misschien gaat het dan wel beter.
Dit is een hypothese, je kan ook gewoon veel te weinig eten of veel te diep gegaan zijn.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

maar met tijd zal dat wel weggaan, druivensuiker of een koek op zak hebben is aan te raden
Die raad zal wel goed bedoeld zijn maar is absoluut uit de boze. [-X Druivensuiker ontregelt totaal de bloedsuikerspiegel, je krijgt idd een energiestoot en 15 minuten later de rekening. Sorry, een truk uit het verleden maar absoluut voorbijgestreeft. Doet mij een beetje denken aan wielrenners die biefstukken moesten eten om sterk te worden.
SPECI
Mountainbiker
Berichten: 735
Lid geworden op: za 07 sep 2002 02:00
Rijdt met: cannondale 26”

Bericht door SPECI »

ik heb dat ook heel af en toe, dat bibberen en bij mij is da gewoon een tekort aan suiker dan,ne cola drinken met een stuk chocolat en ik stop direct met bibberen.gebeurt wel heel zelden en meestal na een lange afstand.tijdens de tocht drink ik altijd sportdrank,en tijdens de bevoorradingen eet ik alleen banaan.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Wat speci doet is ok. De snelle suikers NA de inspanning om snel energie te krijgen, niet TIJDENS de inspanning. Als je spierpijn wil beperken en snel recupereren, dan moet je na diene koek of cola of Leffe, ook snel weer een normale maaltijd met veel koolhydraten nuttigen. Liefst geen hamburgers of friet.
Nullius
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 sep 2003 00:27
Rijdt met: Koga Miyata X-Runner 2003
Contacteer:

Bericht door Nullius »

viper schreef:Wat speci doet is ok. De snelle suikers NA de inspanning om snel energie te krijgen, niet TIJDENS de inspanning. Als je spierpijn wil beperken en snel recupereren, dan moet je na diene koek of cola of Leffe, ook snel weer een normale maaltijd met veel koolhydraten nuttigen. Liefst geen hamburgers of friet.
Wat Viper vertelt is grotendeels juist, enkel niet dat je een leffe mag drinken. In een leffe zat ik dacht ik 13% alcohol ... het alcohol onttrekt vocht en na een inspanning (waar je veel voocht verliest en dringend weer nodig hebt) is dit dus geen aanrader.

Verder zit hij wel juist hoor. Zeker geen twix of mars ofzo eten ... verteert ZEER traag en blijft op de maag liggen. Gewoon ontbijten inderdaad moet voldoende zijn. Bananen zijn goed maar het beste is eigenlijk iets over een gespreide periode binnen te spelen. Dus die banaan eet je in één keer helemaal op, want je kan moeilijk tien keer stoppen voor één banaan :D Neem een energiereep ofzo, daar zitten de meeste dingen in die je nodig hebt tijdens een rit ;)
Plaats reactie