Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht zo 20 jun 2010 21:45
-- Olympus -- Mountainbiker

Berichten: 129
Mijn bike: Specialized
Sunn Xtreme schreef:
plaatje 1 mm ! achterwaarts schuiven, kan veel druk van de knie wegnemen, en beter verdelen over het boven en onderbeen.

de plaats waar de knie het meest belast word als het plaatje een tikje of meer, teveel naar voor staat afgesteld, kan net onder de knieschijf teveel druk creeren. pijn gaat dan ook uit naar de patella en de pees ervan, evenal net eronder en rond de knie.
dit is een zeer veelkomende oorzaak van knieproblemen, ook die vooral dicht aanleunen aan itbs.
probeer het eens, en geeft je een beetje aanpassingstijd.
het zadel moet je misschien 2mm laten zakken (niet meer dan dat normaal gezien)
doe eerst het plaatje...



Ja, ik heb schrik om aan die dinge te prutsen. De plaatjes staan op 10,8cm. Dit is de waarde die ik meegekregen heb toen ik me laten uitmeten heb. Was in 2003 bij Luc Piron (ben sindsdien niet meet gegroeid). Zadelhoogte moest staan : '76,6 / 76,2'. Dus dat is wel geen exacte waarde. Ik was aan het overwegen om me opnieuw te laten uitmeten bij die 'energylab' van Paul van den bosch. Maar dat is een kostelijke grap, 350 euro vr twee bikes.

Bericht vr 02 jul 2010 10:34
reyd Mountainbiker

Berichten: 24
Mijn bike: Scott Spark 10

Heeft iemand daar al ervaring mee (met energylab)?
Ik vind er geen topic van, enkel een artikel...

Bericht za 03 jul 2010 00:45
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
er kunnen afwijkingen ontstaan, doordat je bv nu een heel ander merk van schoenen in gebruik hebt en zadel...
dan kloppen de waarden volgens papier niet meer echt.
dan is het maar een kwestie van een of meer mm's hier en daar aan te passen.

bv :
je rijd met shimano en ze meten op.
x-aantal tijd later koop je Sidi's, en je stelt af naargelang wat op papier staat.
toch komen er knieklachten, voornamelijk net onder en voorop de knie.
dat komt omdat er meer druk op het onderbeen en knie komt te staan, omdat in REALITEIT met de Sidi's, de afstelling van de plaatjes enkele mm's te ver naar voor staat gemonteerd.

begin met 1 mm !!! het plaatje naar achter te zetten.
vaak zorgt dit al , als het een kleine afwijking betreft, voor een enorm verschil op de verdeling van de druk op de benen.

bij te ver naar voor gestelde plaatjes = druk op de knie en vooral het onderbeen dat de zaken moet verwerken.. bovenbeen krijgt iets minder arbeid te berrichten. (gevolg = knieproblemen, tot zelfs archillespees en enkelpeesontstekingen toe)


ook het zademerk en type kan kleine verschillen geven.
begin eerst met het schoenplaatje.

Bericht zo 11 jul 2010 19:24
Bert009 Mountainbiker

Berichten: 101
Mijn bike: Cube AMS Ltd Louise FR

Als TS in 2007 wil ik even feedback geven (weliswaar na een lange afwezigheid) over de actuele situatie.

Na 3 jaar van twijfel en zoeken naar alternatieven, ben ik vorige vrijdag 9 juli door Dr Claes aan beide knieen geöpereerd aan een ITB release. Nu hopen op een goede revalidatie.

Om 8u aangekomen in het kliniek, en om 8u30 werd ik al in mijn mooi schortje de kamer uitgereden. Aangezien de ruggeprik niet vlot verliep (lees pijn deed) is beslist de ingreep onder volledige narcose te doen. De lichtjes gingen uit in de OK en gingen terug aan in de ontwaakzaal, om tegen 11u terug op de kamer aan te komen. Na het verder ontwaaken en een bezoek van de Dr. mocht ik rond 19u het ziekenhuis verlaten.

Nu is het een zaak van stil zitten en met krukken de noodzakelijke afstanden af te leggen.

Bericht di 13 jul 2010 12:57
MoozeMeiske Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 333
Mijn bike: ne zwarten met een bitje roze en ne witten met een bitje zwart
Bert009 schreef:
Na 3 jaar van twijfel en zoeken naar alternatieven, ben ik vorige vrijdag 9 juli door Dr Claes aan beide knieen geöpereerd aan een ITB release.


dat hoor je ook niet veel, beide knieën tegelijk?! Ik wens je een goed herstel toe!

Wat mij betreft, gaat het eindelijk de goede kant uit (je kunt mijn - lang - verhaal enkele pagina's eerder wel vinden)
Ik heb voldoende gerust (6 maand!) en langzaam wat spiermassa van mijn benen terug opgebouwd door te zwemmen (crawl, zeker geen schoolslag!) Stretchen doe ik bijna dagelijks en oefen met gewichten om mijn de spieren rond mijn knie te verstevigen aangezien de oorzaak van mijn leed te wijten is aan de hypermobiliteit van mijn kniegewricht.
Ik ben Dr. Lagast zeer dankbaar! =D>

ps: intussen ben ik mama geworden van een flinke zoon SAM! :-D

Bericht do 15 jul 2010 14:49
Bert009 Mountainbiker

Berichten: 101
Mijn bike: Cube AMS Ltd Louise FR

MoozeMeiskep schreef:
intussen ben ik mama geworden van een flinke zoon SAM! :-D


Nu las ik toch wel SRAM zeker, tis erg, lol. Proficiat mama =D> =D>

Jij hebt ook uw deel van de sh*t gehad, maar blijkbaar eind goed, al goed.

In 2007 had ik ook maar last van 1 kant, 3 jaar later hadden beide knieën ervan. Misschien "verkeerd" gaan bewegen om te compenseren en zo de andere knie aangestoken.
Nu 6 dagen na de ingreep beginnen de beide wonden te jeuken, dat is een goed teken zeker. Na 10 dagen moest ik de draadjes er laten uithalen, en vanaf de 2e week met kine starten.

Ik hoop dat ik gespaard blijf van de probs die jij hebt meegemaakt.

Bericht wo 18 aug 2010 20:36
SPW Mountainbiker

Berichten: 43
Mijn bike: Granville 10 Fuse 650B
Ik lees net op de site van Energylab dat bij het opmeten van de fietspositie, je daarna de juiste afmetingen meekrijgt en dat je je fiets daarna zelf kan aanpassen? Stellen zij de fiets dan niet af? Voor 300 Euro zou je dat toch mogen verwachten!! :roll:

Bericht di 07 dec 2010 13:38
MoozeMeiske Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 333
Mijn bike: ne zwarten met een bitje roze en ne witten met een bitje zwart
Om nog even terug te komen op dat 'vele stretchen' in mijn vorige post... graag zou ik nog meegeven dat te veel dan ook weer niet goed is! Vooral als je al redelijk 'losse' gewrichten hebt, dan werkt dit eerder nadelig op lange termijn.

Bericht di 07 dec 2010 22:10
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
[quote="MoozeMeiske"]Om nog even terug te komen op dat 'vele stretchen' in mijn vorige post... graag zou ik nog meegeven dat te veel dan ook weer niet goed is! Vooral als je al redelijk 'losse' gewrichten hebt, dan werkt dit eerder nadelig op lange termijn.[/quote]

misverstand.

stretchen maakt de spieren dynamischer / soepelder, maar de PEZEN en GEWRICHTBANDEN gaan daar niet van uitrekken, ter verduidelijking.
Nog beter... het versterkt deze juist en zal onbalans tussen verschillende pezen juist tegengaan.

losse gewrichten zoals je dat zegt, heeft vooral te maken met gewrichten die speling krijgen, en / of gewrichtbanden die gerokken zijn door een oude blessure (scheuren gewrichtbanden of dergelijke.
anderzijds kan er ook VERSLAPPING van gewrichtbanden optreden, dat dit effect van speling op de gewrichten geeft. stretching en specifieke oefeningen gaan dit tegen, en zullen deze weer sterker maken.

je kan ook van nature nogal rekbare (slappe) gewrichtsbanden hebben, waardoor alles sneller uit zijn plaats gaat. oefeningen en stretching zijn sterk aangeraden in dit geval.

en verder heb je dan ook de hypermobiele mensen... zij die van nature soepele spieren hebben, en zo hypermobiliteit kan ontstaan op termijn. bij ouder worden verkleind dat (vertsramming spieren) maar bij een klein percentage word dat juist erger.
bij de groep van hypermobielen, zijn oefeningen voor versterking van het lichaam aangeraden, om de hypermobiliteit want in te perken.
hypermobiliteit heeft als gevolg dat als je bij ongetrainde spieren of matig gebruikte spiergroepen, meer kans op een onbalans krijgt, en tevens ook meer kans bestaat dat zaken zoals het bekken en de wervelkolom, wat verschuiven / kantelen.
ook bij deze, hoe vremd het mag klinken : stretching is aangeraden, en zeker bijkomende training om het lichaam en zeker rug en bekkenzone te versterken.

Bericht wo 08 dec 2010 20:26
remco1985 Mountainbiker

Berichten: 482
Mijn bike: cube reaction gtc sl
MoozeMeiske schreef:
Om nog even terug te komen op dat 'vele stretchen' in mijn vorige post... graag zou ik nog meegeven dat te veel dan ook weer niet goed is! Vooral als je al redelijk 'losse' gewrichten hebt, dan werkt dit eerder nadelig op lange termijn.


ik heb ook best wel losse gewrichten, en nu ook last van mijn knie
heb nu een tijd zo fitnessoefeningen moeten doen, met nul resultaat, dus moet ik volgende week onder de scan

VorigeVolgende

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training