Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Vlammer
Mountainbiker
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 05 jun 2005 14:36
Rijdt met: Specialized Epic Expert, Colnago ARTE, Ridley Scorpion, Scott scale ltd

Bericht door Vlammer »

Als je maar 6 of 10km (in het beste geval) kan rijden zonder pijn is dat een duidelijk teken van je lichaam dat er iets niet inorde is en dat je moet rusten. De knie is hier veel belangrijker dan eventuele conditie verlies.
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

ik zou ook rusten hoor moest ik van u zijn.
Dit kan een ontsteking zijn op een pees of mini schilfertjes kraakbeen die losgekomen zijn door eventueel een stomme val of harde stoot op de knie.

Vorig jaar heb ik dat ook gehad en heb ik het 3 maanden kalmer aan gedaan en pilletjes nemen tegen broze botten (pillekes dat de oude mensen ook nemen) en na een anderhalve maand was het probleem al veel beter, maar toch heb ik het een 3 maanden kalmpjes gedaan hoor.

Nu geen last meer van de knie
Bert009
Mountainbiker
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 09 okt 2006 12:03
Rijdt met: Cube AMS Ltd Louise FR
Contacteer:

Bericht door Bert009 »

even voor de duidelijkheid: De conditie is nul, dus die moet niet behouden worden.

Waarom ben ik dan toch gaan fietsen? Wel het was nu al 3 weken geleden dat ik nog eens op de fiets gezeten had. Dus ga er maar van uit dat ik constant rust en zeer af en toe is een ritje ga maken. En dit nu sinds 7 maand.
Gebruikersavatar
davidS
Mountainbiker
Berichten: 978
Lid geworden op: ma 07 mei 2007 20:22
Rijdt met: beter dan de gast die erop zit

Bericht door davidS »

Bert009 schreef:even voor de duidelijkheid: De conditie is nul, dus die moet niet behouden worden.

Waarom ben ik dan toch gaan fietsen? Wel het was nu al 3 weken geleden dat ik nog eens op de fiets gezeten had. Dus ga er maar van uit dat ik constant rust en zeer af en toe is een ritje ga maken. En dit nu sinds 7 maand.
Als je zolang gewacht hebt voro je naar die knie laat kijken, dan heb je zelf de bal lelijk misgespeeld, makker.

Pijn is een signaal van het lichaam dat er iets scheelt, leer dat toch eens aanvaarden!
Bert009
Mountainbiker
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 09 okt 2006 12:03
Rijdt met: Cube AMS Ltd Louise FR
Contacteer:

Bericht door Bert009 »

newbiker schreef:
Bert009 schreef:even voor de duidelijkheid: De conditie is nul, dus die moet niet behouden worden.

Waarom ben ik dan toch gaan fietsen? Wel het was nu al 3 weken geleden dat ik nog eens op de fiets gezeten had. Dus ga er maar van uit dat ik constant rust en zeer af en toe is een ritje ga maken. En dit nu sinds 7 maand.
Als je zolang gewacht hebt voro je naar die knie laat kijken, dan heb je zelf de bal lelijk misgespeeld, makker.

Pijn is een signaal van het lichaam dat er iets scheelt, leer dat toch eens aanvaarden!
Ik heb geen 7 maand gewacht om iets te doen hoor. Sinds 6 maand zoek ik (en de Dr. en de kiné) de oorzaak. 3 huisartsbezoeken, 2 sesies kiné, steunzolen runners service, inspuitingen bij sportarts (erkend door de belgische wielerbond), bullen, nu nieuwe sportarts, mr scan, en wie weet wat moet er nog allemaal komen

En ja, ik aanvaard de pijn maar af en toe wil ik een checken of het beter is. Maar zonder resultaat
Gebruikersavatar
Trevorken
Mountainbiker
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 10 nov 2002 19:13
Rijdt met: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008
Contacteer:

Bericht door Trevorken »

Bert009 schreef:Gisteren een een testritje gaan doen met de nieuwe positie op de fiets:

Fietst veel leuker, en minder verkrampt op de fiets, maar .......

ipv 6 km kan ik nu 10 km rijden en is het probleem met de knie daar weer.
Dus positie is optimaal nu, en heb ik een medisch probleem aan de knie.

MR is genomen, Dr. is met verlof. Binnen 2 weken weet ik meer (hoop ik)
Als die nog niet echt iets vind,zou ik eens bij Dr. Toon Claes in Herentals langs gaan. Hij is gespecializeerd in knieen en dan nog meer bepaald ook voor fietsers. Als je al 7 maanden aan het rusten bent, dan is het eerder een teken dat rust niet echt helpt.
Ik heb ook een hele lange periode gesukkeld met mijn knieen, en in het begin heb ik regelmatig ritjes gedaan van 8 km zonder belasting, maar wel beweging, hetgeen doorbloeding geeft van de ontsteking.

Maar zoals er al wel veel gezegd hebben, ik ben geen dokter, dus wacht eerst het resultaat af van de MR, en ik raad aan om dan nog misschien eens bij Dr. Claes langs te gaan.
http://www.orthopedieherentals.be
Vraag specifiek naar hem, en denk eraan dat het wel een tijdje kan duren tegen dat je mag langs gaan.
firemen
Mountainbiker
Berichten: 374
Lid geworden op: di 10 apr 2007 14:33
Rijdt met: cube reaction pro sl 2014 29 inch

Bericht door firemen »

heb ook die problemen gehad 2km lopen en dan begon de pijn tot het niet meer te houden was en de dag erna pijn weg. OOk op de buiten kant van de knie. bij mij noemde de dokter het een lopers syndroom maar bij fietsen is het juist hetzelfde. door de beweging krijg je fricties op de pezen en die gaan ontsteken hierdoor en dan komt de pijn .
medische term iliotibiaal frictiesyndroom. zoek maar eens op google en je komt er wel achter. ik heb me moeten laten opereren in antwerpen en nu is pijn weg

grtz
Bert009
Mountainbiker
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 09 okt 2006 12:03
Rijdt met: Cube AMS Ltd Louise FR
Contacteer:

Bericht door Bert009 »

@ ivanneke

Awel das wat de kiné ook gezegd had, en vandaar dat ik naar runners service geweest ben in mol, voor ne "foot-scan", en daar zeiden ze ook dat het een lopersknie aka illiotibiale band syndroom is. Daar heb ik dan mijn steunzolen laten maken, en hier loop ik nu dagelijks mee rond, en leg ik deze ook in mijn MTB schoenen.

Dit nu sinds ong. 2 maand (maar eigenlijk zonder resultaat).

Maandag is de Dr uit congé en ga ik hem opbellen om het resultaat van de MR te vragen.

Zeg Ivan, hoe is die revalidatie verlopen??
firemen
Mountainbiker
Berichten: 374
Lid geworden op: di 10 apr 2007 14:33
Rijdt met: cube reaction pro sl 2014 29 inch

Bericht door firemen »

ik had vanalles geprobeert , steunzolen , kine , rusten , cortisonen spuiten bij 2a3 verschillende artsen telkens op verschillende plaatsen , niets heeft geholpen heb daar bijna 2jaar mee gesukkeld. Ben toen op advies van een college naar antwerpen geweest , dit is ook de plaats waar de befaamde dokter martens operaties heeft uigevoert . Ben 1x geweest en die dokter zei je hebt 2 keuzes ofwel geen sport meer doen waarbij je zulke belasting doet ofwel opereren en aangezien ik me nog te jong voel om te stoppen heb ik naar hem geluistert en daar heb ik nog geen spijt van. hij garandeerde me een 90procent kans op volledig herstel.Na de operatie heb ik ongeveer een 3m niet mogen lopen maar wel hometrainer en lichte fitniss.ik kreeg een brace rond de knie die ik kon afdoen en zo al snel starten met kine wat het proces versnelt . Als ik het nog moest laten doen zou ik niet twijfelen. Maar iedereen moet die keuze zelf maken

grtz ivan
firemen
Mountainbiker
Berichten: 374
Lid geworden op: di 10 apr 2007 14:33
Rijdt met: cube reaction pro sl 2014 29 inch

Bericht door firemen »

bij mij zagen ze ook niet veel op de mr , maar in antwerpen zeiden ze me dat deze problemen dagelijks voorkomen bij sporters vooral lopen en fietsen ,voetballers enz en dat je dat moeilijk kan zien op mr.
bij mij was de ingreep als volgt , ze hebben een vierkantje uit de pees gehaald op de zij kant van de knie zodat die niet meer over het bod schuurde wat de pijn veroorzaakt en zodat die wat vrijer kan bewegen
hoop dat je nu wat info hebt

grtz ivan
Plaats reactie