Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
liesbeth
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 24 apr 2009 12:38
Rijdt met: scott scale

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door liesbeth »

Ik heb ooit shockwave laten doen in het ziekenhuis van Herentals. Eerst kreeg men een verdoving en dan de behandeling. Volgens mij veel krachtiger dan de shockwave bij de kinesist.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="liesbeth"]Ik heb ooit shockwave laten doen in het ziekenhuis van Herentals. Eerst kreeg men een verdoving en dan de behandeling. Volgens mij veel krachtiger dan de shockwave bij de kinesist.[/quote]

neen, is zowat idem.
men verdooft daar vaker omdat vele mensen als de dood zijn voor een "electrische schock", hoe klein die ook kan zijn. Als ze niets voelen, kunnen ze ook niet zagen en klagen :wink:
Nochtans is het beter dat er niet verdoofd word... zo kan de grens dat de geblesseerde zone heeft, beter opgevolgd en kordater behandeld worden. Met verdoving loopt men kans dat het zaakje overbelast word en het zelfs erger kan worden.
het verschil dat er wel degelijk is,... is in de geldbuidel.
(erelonen die erbovenop komen, en de producten worden ook apart gerekent (de gel, verdoving etc..)
carlos bananas
Mountainbiker
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 01 aug 2010 23:19
Rijdt met: atlas devinci, revolver fs norco, the following evil, stage pyga

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door carlos bananas »

Ja dat itbs gedoe is lastig om vanaf te geraken. Ben er ook al van maart met op de sukkel.
Als er een progressie zou zijn, dan vind ik het niet erg van al die tijd en moeite dat ik er al heb ingestoken met stretching, red cord oefeningen, roller oefeningen en kine sessies. Maar dat mag allemaal ni baten want na een 10min op het gemak fietsen voel ik het al tintelen aan mijn knie.
Begin volgende maand ga ik eens naar Herentals. Ben is benieuwd wat ze daar gaan zeggen. Maar ze gaan toch iets moeten ondernemen want al de rest heeft me alleen maar tijd, moeite en geld gekost met totaal geen verbetering als resultaat.
Gebruikersavatar
liesbeth
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 24 apr 2009 12:38
Rijdt met: scott scale

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door liesbeth »

Inderdaad een hardnekkig letsel. Hopelijk kunnen ze jou helpen in herentals.

Fietsen lukt dan nog?
carlos bananas
Mountainbiker
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 01 aug 2010 23:19
Rijdt met: atlas devinci, revolver fs norco, the following evil, stage pyga

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door carlos bananas »

liesbeth schreef:Inderdaad een hardnekkig letsel. Hopelijk kunnen ze jou helpen in Herentals.

Fietsen lukt dan nog?
Nee in feite niet, maar zo kan ik testen of er verbetering is.
Want het begint met tintelen, kloppend gevoel als ik fiets. Dan is het precies of ze een rekkertje tegen men knie schieten bij elke omwenteling die ik doe. Als dan nog door zou fietsen dan komt de stekende pijn.
Dus als ik het tintelen al voel na 10min keer ik terug.
Als ik niks van sport doe of niet te ver ga wandelen heb ik er geen last van, maar ben ni van plan om als kastplantje verder te leven.
Dat is ook het probleem bij de diagnose, ze duwen dan is op de buitenkant van men knie terwijl ze het plooien en vragen dan of ik iets voel.
Maar op die moment voel ik niets pas een tijd daarna dat ik merk dat ze iets geforceerd hebben.
Ben al een paar keer bij prof Peers geweest in Pellenberg maar dan krijgt ge het antwoord " zet uw zadel wat lager en doet uw oefeningen.
het zal allemaal wel goe komen. Kan tot 2 jaar duren voor dat het weg is."
Maar nu na 9maand ben ik die "komt wel goe" verhalen beu als ik na al het werk dat ik er heb ingestoken nog ni eens 10min kan fietsen.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door Sunn Xtreme »

dat tintelen duid meestal op 2 mogelijkheden : klemmen va nee nzenuw, of een bloedvat bij een bepaalde hoek, bij het plooien van de knie.


tip : raadpleeg in eerste instantie een chiropractor die ook door en door ervaren is met triggerpoint therapy.
wel vaker geraakt men ervan verlost zonder dat een operatie noodzakelijk is. is geen garantie dat het bij u ook zo zal zijn, maar misschien zit het probleem in uw onderrug en niet zozeer in de knie.... maar je wel de pijn voelt in die zone. (zenuwklemming bij opspannen been en dus ook de zenuw zelf)
KVG1979
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 16 feb 2016 15:43

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door KVG1979 »

dag allemaal

ook ik ben al veel te lang aan het sukkelen met ITB. (3jaar)

samengevat:

pijn is begonnen met mtb en lopen (uiteraard zeker bij lopen)
eerst enkele malen op consultatie geweest bij Steven Claes (UZ Herentals)
- inlegzolen gekregen
- 3de consult cortisone spuit (nutteloos!)
- MRI's genomen
- diagnose was niet geheel sluitend, maar hij vermoedde ITB en wou opereren.
bij een vermoeden ga ik me dus niet laten opereren...

volgende stap, 1 trap hoger naar de papa Toon Claes. (gerenommeerd knie arts)
- 6 maanden wachttijd voor ik op "audientie" mocht komen
- dossier bekeken, wederom MRI's laten nemen
- ook hier weer geen sluitende diagnose (hij zag geen grote prolemen op de MRI??)

3de stap, naar dr Lagae in Antwerpen
- heeft een test gedaan door lokaal op de "knobbel" aan de knie waar je die typische wrijving hebt een verdoving in te spuiten en me een looptest te laten doen => geen last meer wil zeggen dat het verdict effectief ITB is, lijkt me een heel logische test.
uitkomst inderdaad geen last, en dus effectief ITB.

nu 2 weken geleden laten opereren...
maar het loopt niet zoals het zou moeten, normaal zou ik na twee weken terug normaal moeten kunnen stappen en auto rijden.
maar de zijkant van mijn knie is nog steeds dik (voelt iets warmer aan, maar niet zo heel erg veel).
volgens mijn kinesist heeft ijs leggen hier niet zoveel nut, en zou de verdikking misschien zelfs blijven? (littekenweefsel dan??)
probleem is da ik nu op dit moment nog veel meer die typische last heb bij een ITB (precies of er zit een klem op uw knie).
ok, het is nog maar twee weken, en ik panikeer misschien wat snel, maar normaal is het allemaal niet.
zijn er nog mensen die geopereerd zijn, die me even kunnen uitleggen hun eerste pakweg 4-6-8 weken na de operatie verlopen zijn?
kwestie van wat beter te kunnen vergelijken met anderen?

ter info, bij mij (en wss bij ongeveer iedereen) ligt het 100% aan een verkeerde houding in combinatie met onevenwichtige spierkracht in mijn billen. (buitenkant sterker dan binnenkant).
mijn kine heeft gezien dat ik telkens mijn bekken draai als ik stap, en daardoor mijn buitenkant telkens veel meer aanspreek.
hierdoor is in de loop van de jaren mijn binnenkant verzwakt, met alle gevolgen van dien.
MIJN RAAD: ga eerst naar een GOEDE kinesist, die je oorzaak analyseert ipv een behandeling geeft om van de last af ge komen.

alvast bedankt voor wat verhalen over jullie revalidatie!

ik houd jullie ook op de hoogte over mijn verhaal.

groeten
Gebruikersavatar
liesbeth
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 24 apr 2009 12:38
Rijdt met: scott scale

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door liesbeth »

Ondertussen ben ik al 3 keer geopereerd voor itb letsel. De klachten komen terug door littekenweefsel. Hoe de revalidatie de eerste keer verlopen is weet ik niet meer. Volgens mij was het toen 6 a 7 weken. De laatste keer duurde de revalidatie veel langer. Viel tegen toen. Ik laat me niet zo vlug meer opereren. Niet vast pinnen op tijd en rustig aan doen. Ijs leggen kan geen kwaad.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door Sunn Xtreme »

Liesbeth, soms kan men littekenweefsel wegspuiten. Vraagt beetje tijd en behandelen. Ken er verschillende waarbij het was gelukt.
het is geen garantie, maar informeer eens achter die optie.
nadeel met vaak opereren is dat er kans bestaat dat er steeds meer littekenweefsel ontstaat....
Gebruikersavatar
liesbeth
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 24 apr 2009 12:38
Rijdt met: scott scale

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door liesbeth »

Waar kan men dit laten doen? Wegspuiten van littekenweefsel?
Plaats reactie