Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Bert009
Mountainbiker
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 09 okt 2006 12:03
Rijdt met: Cube AMS Ltd Louise FR
Contacteer:

Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door Bert009 »

Misschien kan iemand me helpen.
Wat scheelt er juist:

Ik heb nergens last van tot ik ga fietsen. Dan doet men rechterknie na 6km enorm pijn. vooral rechtsbuiten (aanhechting pezen) en de binnenkant (plooi van de knie). Dit wordt zo erg dat ik zelfs de ronddraaiende beweging niet meer kan doen (zelfs zonder kracht te zetten, met de voet los op de pedaal). Deze pijn houdt dan nog 12u aan. Ik kan de trap niet meer op, laat staan mijn been plooien. En na 12u is er niets meer van te merken en ben ik weer de oude.

Aan de pedalen ligt het niet. Zowel met de time's als spd's, als met gewone pedalen heb ik last.

Wat heb ik reeds gedaan: 2 sessies kiné, footscan bij runners service => Steunzolen laten maken, aangezien mijn iliotibiale band geïrriteerd was (frictiesyndoom, lopersknie, of afgekort tot ITBS), Traumeel inspuiting bij de sportarts.

Dit alles zonder verbetering. Kent iemand dit, of ervaring mee? Dit duurt nu al 6 maand en ik begin mij zorgen te maken.
Mijn next step: andere sportarts en MRI scan laten doen.
Laatst gewijzigd door Bert009 op do 20 dec 2007 23:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Verkeerde plaatsing van de plaatjes onder de schoen lijkt me de meest voor de hand liggende oorzaak.
Gebruikersavatar
Nico_1977
Mountainbiker
Berichten: 348
Lid geworden op: di 25 jul 2006 19:09
Rijdt met: CANYON NERVE XC 7.0 '07
Contacteer:

Bericht door Nico_1977 »

positie van schoenplaatjes die verkeerd staan kan ook een mogelijkheid zijn.

Verder anders positie laten opmeten schijnt ook wel problemen op te lossen..
Bert009
Mountainbiker
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 09 okt 2006 12:03
Rijdt met: Cube AMS Ltd Louise FR
Contacteer:

Bericht door Bert009 »

Plaatjes al verschillende keren herplaatst, en bij de time's al gespeeld met de kleine en grote bewegingsvrijheid.

En hoe komt het dan dat ik met gewone sportschoenen en een gewone standaard pedaal er ook last van heb
Stuntman
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 31 jan 2007 18:43

Bericht door Stuntman »

Mssn eens de positie van uw zadel veranderen!
Dat hielp bij mij met mijn koersfiets
Simp
Mountainbiker
Berichten: 674
Lid geworden op: ma 01 aug 2005 18:31
Rijdt met: Dean Colonel / Stumpjumper beach

Bericht door Simp »

Ineens hard beginnen sporten?
Want is zo een typisch probleem voor overdaad. Die band die over uw bot schuurt, dat hard begint te branden, mensen die nooit lopen en ineens de 20km van brussel lopen hebben dat ook dikwijls. In dat geval, training minderen en rustig opbouwen.
Bert009
Mountainbiker
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 09 okt 2006 12:03
Rijdt met: Cube AMS Ltd Louise FR
Contacteer:

Bericht door Bert009 »

@Simp: hoe ben ik gestart: Slicks op de velgen, en langs het kanaal wat rijden. +/- 20km tegen 20 a 25km/u. 1 tot 2x/week, dat ongeveer een 10-tal keer gedaan, dan de kleine toertocht in Merchtem, en dan de 18km permanente route in Beerse (= plat). En toen zijn de problemen begonnen.
Sindsdien nooit meer in de modder gezeten, en afstanden werden steeds korter. Nu haal ik de 6 km nog net. :( :(

En altijd op een klein verzet (souplesse)
Ik denk dat ik dan toch voorzichtig genoeg begonnen ben??? :-?

@stuntman: Waar kan ik alles eens deftig laten uitmeten en mijn ideale positie bepalen?
tabias
Mountainbiker
Berichten: 348
Lid geworden op: di 03 okt 2006 14:09
Rijdt met: canyon 9.0 customized

Bericht door tabias »

de kans is groot dat je een ontsteking hebt en je dus bijgevolg zal moeten rusten.
Deze ontsteking komt door een overbelasting van het gewricht waardoor het vlies overbelast geraakt en ontsteekt.
Als het probleem blijft opduiken zou ik een dokter raadplegen en eens zien waar het fout gaat met positionering op de fiets. Dit kan zowel zadel instelling zijn als pedaalinstelling of gewoon een beweging dat je nu met overdaad uitvoert (als hierboven al vermeldt).
Bert009
Mountainbiker
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 09 okt 2006 12:03
Rijdt met: Cube AMS Ltd Louise FR
Contacteer:

Bericht door Bert009 »

@tabias: het probleem blijft opduiken. En laat ons zeggen dat ik nu gedrurende de laatste 4 maand nog 1x per maand ga proberen, en steeds na enkele kilometers terug omdraai naar huis, omdat ik de pijn al voel komen. Is dat dan overdreven? of kan dat nog aanzien worden als rusten?
Gebruikersavatar
Q-Bix
Mountainbiker
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 06 jun 2007 22:59
Rijdt met: Merida Hardtail - Matts TFS 500 V
Contacteer:

Bericht door Q-Bix »

Mediale kruisband die ontsoken is ? Misschien zelfs een klein scheurtje ?
MR-scan zal dat wel uitwijzen.
Rusten is - zoals eerder gezegd - een goeie oplossing.
Als het dan weer keert dan toch die scan eens laten doen.
Plaats reactie