Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door vani »

KVG1979 schreef:dag allemaal

ook ik ben al veel te lang aan het sukkelen met ITB. (3jaar)

samengevat:

pijn is begonnen met mtb en lopen (uiteraard zeker bij lopen)
eerst enkele malen op consultatie geweest bij Steven Claes (UZ Herentals)
- inlegzolen gekregen
- 3de consult cortisone spuit (nutteloos!)
- MRI's genomen
- diagnose was niet geheel sluitend, maar hij vermoedde ITB en wou opereren.
bij een vermoeden ga ik me dus niet laten opereren...

volgende stap, 1 trap hoger naar de papa Toon Claes. (gerenommeerd knie arts)
- 6 maanden wachttijd voor ik op "audientie" mocht komen
- dossier bekeken, wederom MRI's laten nemen
- ook hier weer geen sluitende diagnose (hij zag geen grote prolemen op de MRI??)


E zo is de kliniek en dokter weer iets rijker en de mutualiteit (staat) terug wat gepluimd ](*,) erg eigenlijk altijd dubbele gelijkaardige onderzoeken. Voor men rug vorig jaar bij 3 dokters geweest en bij alle3 de scanner in voor gelijkaardige beelden en dat terwijl ik bij nr 2 en 3 al de beelden bij had van bij nr 1.

Dit gezegd hoop ik dat de mensen met nog steeds last er vlug vanaf zijn.
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door sam2300 »

Ik heb het ook zitten. Ondertussen reeds 1,5 maand. Net een MRI scan gedaan omdat de pijn zich leek te verspreiden in de knie. Toch de diagnose bevestigd van IBTS en verhoogde hoeveelheid intra-articulair vocht. Ondertussen al een 10-tal keren naar kinesist geweest en een cortisone injectie gekregen, zonder verbetering.

Het is zelfs zo dat de pijn nu ook in rust voelbaar blijft.

Ik neem aan dat mijn voorjaar er op zit nu?:-(
kobedogimont
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 06 jan 2020 14:32

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door kobedogimont »

Dag allen,

Ik sluit mij aan...

6 tal maand nu. Veel kine en CS oefeningen zonder resultaten: 5 minuten fietsen en lap.

Vandaag eerste keer ( met dank aan de tips in dit topic) inspuiting met traumeel gehad plus pilletjes. Moest het wel zelf aan de dokter zeggen.

Volgende maand MRI.

Who knows.. Maar de berichten hier voorspellen helaas niet veel goeds.
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door sam2300 »

Bij mij heeft een nieuwe bikefitting + zooltjes, met nadruk op de blessure soelaas gebracht. Zodoende last minute 1 dag voor operatie afgebeld. :-)
Vorig jaar alsnog afgeklokt met 18000km op de teller ondanks amper km's in januari en februari, dus je zou kunnen stellen dat het stabiel is.

Ik moet er echter wel zorg voor dragen tijdig te rusten en stretchen. Het blijft mijn zwakste plek, tijdens zware inspanningen speelt de knie als eerste op.

Opgelet; de inspuitingen geven een vals gevoel! De cortisonen zorgen voor minder stabiliteit in de knie, waardoor je jezelf helemaal kunt forceren als je toch gaat trainen ipv te rusten!

Alleszins veel beterschap gewenst!
Gebruikersavatar
dirty
Mountainbiker
Berichten: 1583
Lid geworden op: wo 27 okt 2004 19:20
Rijdt met: Isaac Baryon
Contacteer:

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door dirty »

Ik heb hetzelfde probleem na een 50 tal kilometer begint de pijn ,meestal verbijt ik de pijn sommigen van mijn collega bikers denken helaas dat ik zever maar het is soms wel hevige pijn onderweg,verleden week ook snachts van wakker geworden na stevige rit van 155km ,dag erna geprobeerd om te fietsen maar lukte bijna niet ,dag erop geen pijn meer en toch op lichte versnelling kunnen fietsen ,is nu al enkele maanden zo ,geraak ik er van af ?
Als ik hier zowat alles lees ,zal het leren leven met pijn bij het fietsen zijn.
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door Jochen74 »

Misschien een ander soort kwetsuur of blessure. Heb al jaren pijn door kraakbeenletsel in de knie. Tot zo fel dat ik geen berg meer op kon en ben overgestapt op e-mtb. Goede oplossing, maar voor mij minder fun. Beginnen zoeken en zoeken en zoeken en toch terug een gewone mtb gekocht en overgestapt op flat pedals. Wereld van verschil. Ik heb nog pijn, maar veel minder. Ik merk dit ik mijn voet tijdens het rijden dikwijls in een andere positie zet. Vermoedelijk om de pijn op te vangen, onbewust.
Zelfs na volledig uitgemeten te zijn, had ik last op clicks, op flats bijna niet.
Ik heb nu ook een baanfiets gekocht (endurance model) en moet zeggen dat dat een zeer goede aanvulling is voor het mtb'en en het onder controle krijgen van de pijn. Wel ritjes van max 60 à 70 km op de baan, en aan een normaal tempo. Ook op flat pedals.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door RigolleM »

Ik heb al problemen met de knie sinds 2009. Op advies van de sportarts een pauze moeten inlassen met kiné-beurten om de ontsteking te doen verdwijnen in combinatie met onstekingsremmers. De arts heeft toen wat medische termen uitgesproken, die ik na de consultatie niet kon herhalen, maar had iets te maken met kraakbeen, een te weinig ontwikkelde spier boven de knie en door overbelasting was deze ontstoken.
Tijdens de pauze heb ik mij laten opmeten, en een beetje alles wat met de benen, knieën en voeten te maken had, stond verkeerd. Ik zat te laag, te ver naar achteren (setback), lengte cranks te groot, slechte pedalen (SPD), schoenplaatjes verkeerd gemonteerd en een beenlengte verschil van 11mm. Alles aangepast, cranks naar 170mm op MTB/172,5mm op koersvlo, Crankbrothers eggbeaters als pedalen, en zooltjes in de schoenen. Ik reed toen enkel met MTB. Ik heb jaren geen last meer gehad, tot ik in 2012 terug problemen kreeg. Een tweede maal laten opmeten omdat ik dan ook met de koersvlo aan het rijden was, maar alles stond goed afgesteld (bevestiging dat de eerste opmeting wel zijn geld waard was, de 2de was een beetje wegsmeten geld, maar ik was wel een pak zekerder).
Toen te horen gekregen van een sportkiné dat ik mijn omwentelingen moest verhogen naar minstens 90 RPM, m.a.w. kleiner trappen. Die Eggbeaters heb ik ondertussen vervangen door Look X-track (evenveel bewegingsvrijheid) en op de koersvlo overgestapt van Look Keo naar Shimano SPD (ook meer bewegingsvrijheid), en tot op vandaag geen last in de kniëen meer.
Misschien staan hierboven wat tips die je kunt gebruiken om het knieprobleem op te lossen of te voorkomen...
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door Jochen74 »

Het kleiner trappen kan ik bevestigen.
Ziet er bij het mtb'en soms wat stuntelig uit, maar het helpt...
Gebruikersavatar
Pascie
Mountainbiker
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 15 mar 2004 23:05
Rijdt met: Customized Kinesis Maxlight XC 2 - black super air - XT - hope mono mini
Contacteer:

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door Pascie »

Al in jaren niet meer op dit forum geweest ...

Maar dit wou ik toch even delen ... het hielp mij van al mijn rug, knie en andere spanningsklachten af. Mits wat studiewerk kun je jezelf genezen van al je klachten. Je moet er wel iets voor doen...

Check Fuctional patterns op youtube: https://www.youtube.com/user/functionalpatterns

Verdiep je in de eigenschappen van Fascia, het concept tensegrity en anatomy trains van Thomas Myers.

Alles start en eindigt met lichaamshouding en verdeling van myofasciale spanning...

succes.
Gotofrot
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 09 jan 2021 16:15

Re: Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Bericht door Gotofrot »

Beste forum leden,

Als radeloze sportieve jongeman zal ik mijn aanslepende situatie zo kort mogelijk proberen samenvatten:

Als actieve zwemmer, loper en fietser ben ik 6 jaar geleden plots van de ene dag op de andere tijdens het lopen stekende pijn aan de buitenkant van mijn linkerknie beginnen voelen, waardoor ik genoodzaakt was het lopen te staken. Na een aantal maanden rust, aangepaste orthopedische zolen en kine + chiropractie beurten bleef de pijn aanwezig, weliswaar enkel bij het lopen, bij het dagelijks stappen had ik geen last. Na ongeveer 1,5 jaar sukkelen kon ik toch op een bepaald moment zelfs niet meer fietsend naar mijn werk wegen de stekende pijn. Dan heb ik beslist een raadpleging te doen bij dokter Lagast (Orthopedisch chirurg Maria Middelares Gent), hij stelde door manueel onderzoek (zonder enige radiologie of scan) vast dat ik lijde aan IT-band frictiesyndroom, hij vertelde mij dat het een simpele en kleine ingreep was en dat ik na 2a3 maanden weer pijnloos zou lopen, plots ging er een blauwe hemel open en dacht ik EINDELIJK na bijna 2 jaar sukkelen terug optimaal kunnen sporten, dus liet ik de ingreep doen eind maart 2017, er werd een insnede van 8cm gemaakt en een ruitje uit de band verwijdert thv van de frictie. Maar vanaf dan was helaas het kwaad geschiet 😢. Ik ben 2 weken gespalkt geweest (knie niet plooien), vanaf men de spalk heeft weggenomen en ik er terug op gaan stappen ben heb ik onmiddellijk een drukkende pijn gevoeld. Ik startte onmiddellijk met kine (30 beurten 3x per week) zonder resultaat. In totaal een 3 tal keer terug gegaan bij dokter Lagast wegens mijn blijvende last, er is tot 2x toe een cortisone injectie ingegeven die het alleen maar erger maakte. Na dan ongeveer 8 maanden gesukkel op consultatie geweest in UZ-Gent bij een andere arts, speciale kine gevolgd (18 beurten) in het revalidatiecentrum van UZ-gent, zonder enig resultaat. Terug nieuwe orthopedische zolen laten maken in UZ-Gent, ook deze zonder resultaat. Daarna in ziekenhuis Deinze een PRP inspuiting gehad met eigen bloedplaatjes, ook dit zonder resultaat. Na weeral een hele lastige periode zowel mentaal als fysiek contacteerde ik de dienst fysische geneeskunde waar ik bij dr Stijn Bogaerts terecht kwam, daar hebben ze tot 2x toe een balloon distentie uitgevoerd tussen de band en bot in mijn knie om zo het weefsel uit te rekken en los te krijgen, helaas ook zonder resultaat. Uiteindelijk heeft men er Dokter Pieter Berger bij betrokken en die stelde voor de operatie opnieuw te doen in alle voorzichtigheid en alles mooi op te ruimen, maar raadde mij aan toch nog even af te wachten en er over na te denken.
Conclusie: de operatie heeft mij dagelijkse pijn gegeven voor reeds 3 jaar. Tot op vandaag is mijn band gezwollen (dubbel zo dik als normaal) en ontstoken thv van de operatie geweest. Dit is te zien op echo. Dit verklaart ook mijn gevoel want het is een drukkende pijn die ik voel.

Ik weet niet meer wat te doen. En ik twijfel ook als ik dit nog aan laat uitvoeren moet ik echt zeker zijn over de chirurg. Er zijn er zodanig veel waar moet je daarmee beginnen...

@liebeth en moozemeiske en anderen, hoe is het ondertussen met jullie? En wie was jullie arts..

Groeten
Plaats reactie