Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
.:Roel:.
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: do 08 apr 2004 08:44
Rijdt met: CUBE LTD1; Specialized Epic 07 (Expert); Commencal VIP Nuts 5

Bericht door .:Roel:. »

Afbeelding

dit is de oefening.
ITBS is echt wel te voelen aan de zijkant van de knie
les gavarres
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 13:04
Rijdt met: Cube LTD team 2009

Bericht door les gavarres »

correctie
Patellapees zit vast aan je knieschijf. Die pees schuift niet over je patella of knieschijf. Dit vormt gewoon 1 geheel.
Als je je been strekt dan is het niet je pees die wrijft over de knieschijf maar is het de knieschijf die verschuift over je bovenbeen (trochlea)

groeten
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

zit er inderdaad ook aan vast, maar loopt ook erover.
patella schuift door een groeve (sporen)


anatomie van de knie (zie je zeer duidelijk de pees over en vast aan de knieschijf zitten)

http://www.fysiotherapiedaalmeer.nl/pdf ... achten.pdf

en

Afbeelding


een onstabiele verkorte pees kan diverse knieproblemen geven, en vaak ook een oorzaak van lastig op te lossen knieproblemen.
meestal onstaat zulk probleem door lange(re) extreme belasting, oververmoeidheid en toch blijven zwaar belasten.

een typisch verschijnsel bij wielrenners kan ontstaan door een ietwat te hoge zit maar toch 'vlot' aanvoelen, en dan tegelijk vrij veel op middelgrote en grote versnellingen rijden, en kracht.
de pezen rond en net boven de knie worden te hard belast, kunnen die kracht in opgerokken toestand (wegens eentikje te hoog zitten) niet aan en je bent vertrokken met de ellende.
Opvallend is dat ook veel meer mountainbikerijders vaak klagen hierover. oorzaak ; meestal idem tikje te hoge zit.

het vreemde en net het gevaarlijke eraan is, bij dat ietwat te hoog zitten, heb je een goed gevoel, je lijkt vlot te trappen en tegelijk meer krachtiger..de realiteit is dat je echt niet sneller vooruit gaat dan anders, of niet veel, maar tegelijk de pezen en spieren wel een zwaarder belast dan je dat aanvoelt. Met gevolg.
-- Olympus --
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 20 jun 2006 16:41
Rijdt met: Specialized

Bericht door -- Olympus -- »

.:Roel:. schreef:Afbeelding

dit is de oefening.
ITBS is echt wel te voelen aan de zijkant van de knie

Thx.

Bij mij zit het pijn punt (wanneer je er op duwt met de vinger), ter hoogte van de plaats waar de pees over het bot gaat, maar den een kleine cm richting knieschijf.

Kan iemand die het ITB syndroom heeft/had, me zeggen of je de pijn op de pees zelf voelt of ernaast?

Grtz
takida
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 feb 2010 21:41
Rijdt met: thompson razor - rearstay carbon - full XT 27v disc

Bericht door takida »

Heeft er iemand ervaring met vocht onder het kapsel van de knie (ontsteking door overbelasting volgens de dokter)?
Sukkel er al een paar weken mee. Van de dokter mag ik blijven fietsen.
Heb enkel een onstekingsremmer gekregen.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

laat eventueel een scan maken of echografie.
kan ook zijn dat er een vochtkistje zit... dan ben je wel even bezig en ontstekingsremmers halen niet veel uit..
oplossing is dan : infiltratie en leegtrekken van het vochtkistje, ontstekingsremmer inspuiten en 2 weken ook een nemen.

even opmerken dat je absoluut GEEN kracht mag zetten als je rijd. wat je nu moet doen is meer fietsen dan trainen, dus een lager tempo, en zo weinig mogelijk weerstand.
geeft het tijd, want anders kan je maanden sukkelen.

en een snelle opvolging van de knie is en blijft raadzaam. zelfs al voel je bijna niks - bijna is nog niet genezen dus... laten behandelen.
pezewever
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 02 nov 2009 00:00
Rijdt met: TREK elite 9.8

Bericht door pezewever »

Hey Olympus,

Ik heb me al twee maal laten opereren aan ITB. Heb uitleg eerder in het forum al eens gegeven. Sinds ik in oktober 2e keer geopeerd werd, het rustig aan gedaan. Want het is nu eenmaal een overbelastingsprobleem. Na eerste operatie niet (genoeg) gerust en dus van meteen terug in hetzelfde schuitje beland.
Stretchen helpt zeker, echt wel!!! En bij warm gevoel ijs leggen! Is hier al veel gezegd, maar ik deed het ook niet toen ik in begin met probleem te maken kreeg.
Ideale stretchoefening is de oefening op die rol, makkelijker is hiel tegen achterste trekken (en schuin weg trekken). Andere makkelijke stretchoefening is ook hierboven al beschreven. Zittend je enkel op andere knie, en been nog beetje naar beneden drukken. Minstens 20 seconden aanhouden en 3 maal herhalen, dit zoveel je maar kan.

Pijn is te voelen op en rond pees. Bij mij vooral ietsje meer naar onderbeen toe, net over het bot.

Succes ermee.
-- Olympus --
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 20 jun 2006 16:41
Rijdt met: Specialized

Bericht door -- Olympus -- »

pezewever schreef:Hey Olympus,

Ik heb me al twee maal laten opereren aan ITB. Heb uitleg eerder in het forum al eens gegeven. Sinds ik in oktober 2e keer geopeerd werd, het rustig aan gedaan. Want het is nu eenmaal een overbelastingsprobleem. Na eerste operatie niet (genoeg) gerust en dus van meteen terug in hetzelfde schuitje beland.
Stretchen helpt zeker, echt wel!!! En bij warm gevoel ijs leggen! Is hier al veel gezegd, maar ik deed het ook niet toen ik in begin met probleem te maken kreeg.
Ideale stretchoefening is de oefening op die rol, makkelijker is hiel tegen achterste trekken (en schuin weg trekken). Andere makkelijke stretchoefening is ook hierboven al beschreven. Zittend je enkel op andere knie, en been nog beetje naar beneden drukken. Minstens 20 seconden aanhouden en 3 maal herhalen, dit zoveel je maar kan.

Pijn is te voelen op en rond pees. Bij mij vooral ietsje meer naar onderbeen toe, net over het bot.

Succes ermee.

Thx voor de uitleg.

Ik geraak er dus niet van af, de hinder is wel beperkt : bij het fietsen op de weg heb ik er bijna geen last van. Maar als ik dus ga mtbiken (en verplicht ben kracht te zetten om ergens boven te geraken) voel ik dus nog altijd hinder, ik kan geen volledige kracht zetten om één of andere reden.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2226
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Bericht door zaskar72 »

als je een arts wil raadplegen dan zou ik u deze dokter aanraden
hij deed ook mijn knie en is zeeeeer bekwaam
vele sporters komen bij hem langs en hij gaat ver voor zijn patienten


http://www.monica.be/nl/orthopedisch_ce ... kebeek.asp
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

plaatje 1 mm ! achterwaarts schuiven, kan veel druk van de knie wegnemen, en beter verdelen over het boven en onderbeen.

de plaats waar de knie het meest belast word als het plaatje een tikje of meer, teveel naar voor staat afgesteld, kan net onder de knieschijf teveel druk creeren. pijn gaat dan ook uit naar de patella en de pees ervan, evenal net eronder en rond de knie.
dit is een zeer veelkomende oorzaak van knieproblemen, ook die vooral dicht aanleunen aan itbs.
probeer het eens, en geeft je een beetje aanpassingstijd.
het zadel moet je misschien 2mm laten zakken (niet meer dan dat normaal gezien)
doe eerst het plaatje...
Plaats reactie