Uithouding????

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Triple-T
Mountainbiker
Berichten: 804
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 21:03
Rijdt met: Orbea Alma

Bericht door Triple-T »

Bijterke schreef: Ik probeer 1 training tijdens de week en in het weekend een TT. Zal dit voldoende zijn om mijn tijd van vorig jaar (4u50) te verbeteren ?
Dan zal niet voldoende zijn.
Om progressie te maken moet je minstens toch min 2 trainingen kunnen doen in de week + TT in 't weekend.

Heb ook bitter weinig tijd om te trainen, door gezin (3 kleine kinderen) en werk.
Ben dan maar naar 't werk beginnen rijden (30km enkel)

Reed ervoor 1 TT in 't weekend.
Door 2 à 3 keer per week (met 1 dag rust ertussen!!) naar 't werk te fietsen is de conditie steil bergop gegaan. In 't weekend meestal een TT in de vlaamsche ardennen van min 50km. Op TT's bleek dat de conditie een stuk beter was dan de gemiddelde TT rijder
Ondanks dat het 'maar' 30km is, ook een aantal marathons in de vlaamse ardennen (regiotour oa,...) en wielerklassiekers (Tilf (120), PVP classic (150)) kunnen uitrijden zonder kapot te zitten op een deftig tempo.

Eind juni vorig jaar volledig moeten stoppen wegens verbouwingswerken, vandaag opnieuw gestart en naar 't werk gereden
amai...conditie=0,000, de weg zal lang zijn
Hoop tegen de TT van kluisbergen in juni terug in conditie te zijn, die TT was vorig jaar m'n laatste rit.
stef78
Mountainbiker
Berichten: 559
Lid geworden op: do 11 aug 2005 13:43
Rijdt met: viper fugitif en megamo trial pro26"

Bericht door stef78 »

ik ben postbode en rij door weer en wind, ik regen nooit ni uit, daar worde hard van :D heb al wa regen verteerd hoor in mijn dagen, nu wel meestal op die brommers maar das nog meer koude lijden :D

om trug on-topic te gaan : ik zweer bij lange duurtraingen. daar heb ik het meeste profijt van en dan afwisselen met krachttraining en wa intervallen of weerstandstrainingen en dan ben ik paraat.

heb vandeweek tom boonen classic mee gereden (koersfiets uiteraard) en op zulke afstanden (150) weet je wat je aan je duurtrainingen hebt, 150 heb ik veel gedaan daarom ter voorbereiding meer km's doen dan die 150...nl 200 en zo krijg je kms in je benen, en de snelheid komt vanzelf 150km = 5uur rijden. inclusief mijn deel kop trekken (ben gene profiteur maar nen mtb'er :D)

duurtraingen zijn het begin van alles, in elke sport, en eerlijk is eerlijk : 2uur op de fiets is zo voorbij. ik maal zo veel mogelijk km's zo ver het gaat, ik moet op rond 4uur en begin rond 4.30u dan goed doorwerken dat ik snel thuis ben 12.00u - 12.30u (zoals mijn rooster nu ligt) goed doorwerken wil zeggen heel de dag stressen en niet eten, of eten tussendoor (doe ik dan) en dan zo snel mogelijk naar huis, nog wat eten, en dan de fiets op tot een uur of 5 trug eten 1uur nadien naar de fitness en thuiskomen en bed in kruipen. gelukkig is mijn vriendin ook zo ver dat ze nu ook mee naar de fitness gaat.

ik krijg veelal de commentaar : jamaar gij hebt geen kinderen, idd das waar daarom dat ik het nu doe, zolang het gaat. of nog een leuke : gij hebt er tijd voor : ook waar maar de meeste van mn collega's leggen hun 's middags in hun bed, ik niet. ik slaap ook nooit uit (kan ook ni meer word altijd wakker om 6uur) en ga dan int weekend 's morgens gaan rijden.

ik hou van km's malen, met mp3 op de oren en lekker op mijn eigen zijn (rijd het grootste deel alleen) fietsen is voor mijn bezinnen ook al staat het zweet op mijn voorhoofd
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

L3onardo : een idee geven van een schema dat eventueel jou ten goede komt, is zeer lastig als men totaal niet over enige info beschikt van hoelang je al traint, hoeveel maal per week / dag ??... en wat precies op welke dag en hoelang? bv....en leeftijd oa..

en heb je al veel getraind? wat is het doel in mei, wat voor wedstrijd, en hoeveel km's is deze en waar (ivm aard terrein)

1 zaak is zeker..je dient je op die dag te focussen. zo zal je mentaal al zeker goed zitten, en je makkelijker door moeilijke momenten doorhelpen.


of om een stom voorbeeld te geven :
ik ooit een zeer stoute verklaring gedaan. In een bepaalde grote wegwedstrijd (destijds nog liefhebbers, hetzij semi-pro) was ik sterk ontgoocheld vanwege geklopt (laatse km bijgehaald). s'avonds aan tafel zei ik tegen de mensen van de ploeg + teamgenoten, dat ik 6 maanden later een bepaalde grote wedstrijd ging winnen, al moest ik me doodrijden, ik zou en moest winnen. Natuurlijk lachten ze me uit... mja, in 99% ga je die dag af als een gieter.
6 maanden later heb ik met groot overwicht die wegwedstrijd gewonnen. 6 maanden lang heb ik mentaal me daarop gefocust, en ernaartoe geleefd en getraind. Aan de start voelde ik me een groot energievat, en kon niet wachten om te vertrekken, zo opgeladen. Op dat moment wist ik al, het is voor mij vandaag, een lekke band houd me niet tegen, enkel een zware val kan dat.
De momenten dat ik het moeilijk had, waren zo vergeten als ik onderweg dacht aan de afgelopen 6 maanden hard (bijna Spartaans) werken. Laat ons zeggen dat hier vooral het mentale de hoofdrol heeft gespeeld. Ik genoot zelfs van de pijn door de inspanningen. (of hoe gek kan je zijn :P )

kwil maar zeggen : ondanks bv matig getraind, leef ervoor, focus je ten volle op die ene dag en trainen. je conditie zal ongetwijfeld verbeteren, maar als je mentaal helemaal voor die dag opgeladen bent, zal je verbaast zijn over je kunnen op dat moment.

de meesten starten : kgaan gas geven en ik zie wel waar ik strand...mja, goede ingeving, foute werkwijze.
Gebruikersavatar
L3onardo
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 11 okt 2006 18:24
Rijdt met: Santa Cruz

Bericht door L3onardo »

Sunn,

Ik ben beginnen mountainbiken sinds september 2006, na het jaar ervoor te hebben moeten stoppen met een andere sport doordat mijn achillespees af was.
De dokter raadde me aan om te beginnen fietsen en voila...
Ik dacht om toch ook even te proeven van wedstrijden en ben ingeschreven in de FUNklasse, ik kan ongeveer een 3 à 4 dagen in de week trainen. Tegen eind december had ik ongeveer al een 2000 km op de teller, niet altijd in training, maar ook van toertochten enzo.... Vanaf januari ben ik eraan begonnen.

Ik heb nog geen koersfiets, dus al mijn trainingen op de weg zijn ook met de mountainbike.

Voor ik hier op 't forum terecht kwam, deelde ik mijn trainingen in als volgt:
Januari:
- 1x duurtraining van 2uur
- 1x interval met spurtjes van 8'' en 5' tussen elke spurt = dit 5x, dan 15' recup en nog eens een serie
- 1x een heuvel oprijden welke ongeveer 30 à 35 sec. duurt en dit gedurende 1 uur
- 1x recup training van ongeveer 30 minuten.
Februari: idem, maar indien mogelijk nog 1 dag kracht in de gym

Conclusie: toen ik deelnam aan de 1ste Flanders cup, dan had ik wel geen goede bandenkeuze, maar vooral mijn uithouding leek op niets. Nu weet ik dat ik veel moet bijleren, zoals een langere duurtraining, meer de hartslag in de gaten houden. Maar een gerichte training om ergens naar toe te pieken moet eigenlijk nog niet aangezien ik denk dat dit te kort is, maar ik zou wel tegen mei - indien dit mogelijk is - mijn uithouding al een beetje willen opschroeven en daar dan weer op verder bouwen.

Ik denk zelfs dat mijn eertse jaar competitie ook al een goede leerschool zal zijn en dat de conditie - indien onderhouden - ook wel zal verbeteren.

Oh ja, de leeftijd is 32
Gebruikersavatar
absalon
Mountainbiker
Berichten: 1845
Lid geworden op: do 24 aug 2006 17:43
Rijdt met: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt
Contacteer:

Bericht door absalon »

off topic:

Wat was je resultaat in Zottegem?
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

1x duurtraining van 2uur
- 1x interval met spurtjes van 8'' en 5' tussen elke spurt = dit 5x, dan 15' recup en nog eens een serie
- 1x een heuvel oprijden welke ongeveer 30 à 35 sec. duurt en dit gedurende 1 uur
- 1x recup training van ongeveer 30 minuten.
Februari: idem, maar indien mogelijk nog 1 dag kracht in de gym


mja... uiteindelijk zo gezien, bevat het weinig kwaliteit. en niet altijd even duidelijk...
je rijd een uur lang, waaronder je 1x een heuvel een 30sec lang oprijd?
je interval, is dat bedoelt als 5 minuten tussen, of 5 seconden? en hoelang in totaal duurt deze training?

kvermoed dat het systeem kompleet verkeerd in elkaar zit (op wat ik nu lees)
resultaten zijn niet mogelijk, en verder ook je zeer matige voorbereiding en onervarenheid kosten je nog meer plaatsen.

maar, het is nieuw voor je, en je zal inderdaad enkele jaren leerschool nodig hebben om al veel inzicht te krijgen.
je kan dit gebrek aan kennis en ervaring heus wel voor een deel compenseren, met een goed gerichte trainingsplanning.

vaak zie je wegrenners in de mtb toch nogal goede resultaten scoren. dit ligt vooral aan hun brede basis en snelheid, want stuurtechnisch gezien zijn ze beperkter dan een echte ervaren mtb'er (die vaak een bmx achtergrond hebben)
dus ogen open, een degelijk trainingsplan met aangepaste voeding enz...
wegwedstrijden rijden, geeft je ook veel meer koersdoorzicht dan eender welke mtb-wedstrijd.
Gebruikersavatar
WIP
Mountainbiker
Berichten: 520
Lid geworden op: za 29 apr 2006 12:18
Rijdt met: SCOTT SPARK 910

Bericht door WIP »

sunn xtreme

5' = 5 min
8" = 8 sec.

vermoed sprint training op basis wat ik hier zie, is een veel toegepaste blok.
Zoals ik in het begin al dacht moet de basis veel meer uitgebouwd worden, TELL ME IF I'M WRONG.
willemske
Mountainbiker
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 19 okt 2005 20:03

Bericht door willemske »

Hallo

Ik ben vorig jaar begonnen met koersen op 18 juni in Moerbeke ik was daar 27 ste van de 37 ik reed gewoon toertochten in de week deed ik bijna niets.De rest van het seizoen ben ik wel beginnen trainen in de week maar ik koerste bijna nooit mss 4 keer nog gereden en het trok nog op niets.Dan heb ik besloten om in de winter wekelijks te gaan cyclocrossen(competitie) de eerste wedstrijd trok weer op niets maar de 2 de wedstrijd won ik(wel maar bij een nevenbond maar toch),ik heb dan nog gecrosst tegen een maand voor het mountainbikeseizoen met toch enkele mooie resultaten.In die maand heb ik veel duurtrainingen gedaan en bijna niets van interval,in de eerste wedstrijd bij de juniors in Grez-Doiceau werd ik toch 10 de wat niet zo slecht is vind ik.Mijn gedacht erover is als je maar 1 keer per 2 maand koerst moet je al uit het goeie hout gesneden zijn om goed te rijden.

Greetz
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

1x interval met spurtjes van 8'' en 5' tussen elke spurt = dit 5x, dan 15' recup en nog eens een serie



de reeksen van 8" zijn tekort. 8 seconden is niks.. en daarmee doel ik op het feit, dat de kwaliteit pas NA die 8" begint te tellen. tussen elke 8" spurt, 5' tussenpauze..teveel, dan zeker voor iets wat amper 8 seconden duurt. je probeert wel kwalitiet in de training te brengen, toch is de manier waarop fout.

er zijn bv wel momenten dat je een spurt van 10 a 12 sec kan doorvoeren (wat niet zoveel meters zijn die je aflegt) en enige kwaliteit hebt.
deze zijn spurten bergop. die worden vaak doorgevoerd aan 90% van je maximaal, rijd direkt rustig naar beneden, omdraaien en weer omhoog.
een reeks van 3, dan bv 18 minuten souplesse aan een extensieve pols, weer een reeks van 3 op die helling enz.. dit 4x reeks.
de spurt is kort. bij langere spurten (meest toegepast) worden
meestal word inetravl toegepast (het type zeer explosief en kort) op hellingen van 200 tot 250meter, om de lastigheid en kwaliteit te garanderen.

bv spurt je 100m op een helling 6x direkt achter elkaar, je bent niet zo verzuurd dan 3x op een van 200meter met een iets lagere intensiteit.
dat komt omdat je na die 100m spurt volop begint te verzuren, en de spieren 'zuurstofgebrek' krijgen.
in dit geval, stop jij al vlak voor de verzuring op gang komt en er zuurstofgebrek begint op te treden in de spieren...wat meteen een pak kwaliteitsverlies van training betekent, met weinig tot geen positief effekt nadien.

dus je zal , om toch effectief wat te veranderen, je intervaltijden en extensieve fases beter op elkaar moeten afstemmen.

een interval moet intensief zijn, en zeker niet te lang. maximaal 1.30u (afhankelijk van type, leeftijd renner enz..) maar wel zeer krachtig.
in feite moet je bijna op het einde van je latijn zijn als je gedaan hebt.


een weinig toegepaste methode vaan wegrenners en baanrenners is een snelheids-interval training. ze gaan achter de derny / brommer rijden tegen 50 per uur, en om de x-aantal tijd knallen ze ervan weg om een bepaalde afstand voor de brommer te blijven rijden. en dan onmiddelijk weer inpikken bij de brommer. zeer slopend, en een zeer goede conditie is een minimale vereiste. deze vorm van training heeft een zeer hoge kwaliteit. dit hoort eigenlijk bij het 'finetunen' van een zeer goede conditie.
Gebruikersavatar
absalon
Mountainbiker
Berichten: 1845
Lid geworden op: do 24 aug 2006 17:43
Rijdt met: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt
Contacteer:

Bericht door absalon »

ik heb vandaag een interval gdn en heb het gevoel dat ik nie het maximale gdn heb ik geef ne minuut alles en tussen de blokken doe ik 8min op 60%. dus ben ik denkek beter dak de rusttijden wa korter neem niet?
Plaats reactie