Uithouding????

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
stef78
Mountainbiker
Berichten: 559
Lid geworden op: do 11 aug 2005 13:43
Rijdt met: viper fugitif en megamo trial pro26"

Bericht door stef78 »

ik treed sunn volledig bij...

ik snap niet dat je kan zeggen dat je met een maximum duurtraining van 3u al een heel einde springt. dan hebde nog ni eens km's , aan wa zitte dan 80km ofzo ? daar ga je geen prijzen mee rijden hoor.

het allerbelangrijkste is in mijn ogen kilometers hebben, je lichaam trainen, zoals sunn zegt je lichaam gaat zichzelf dernaar aanpassen. het lichaam is van nature uit lui dus je gaat je lichaam efficienter leren omgaan met de geboden voedingsstoffen.

ik kan met ni voorstellen dat iemand die af en toe is 40km's rijd iemand gaat verslaan als er een wedstrijd voordoet van 120km (op de baan) of 60 in het veld, die rij ik zo los uit het wiel.

de meeste trainen gewoonweg lui, als je heel het jaar duurtrainingen deot van 80km dan heb je de wet van afnemende resultaten succesvol behaald. je hebt prikkels nodig, jezelf verder brengen, voorbij de grenzen.

in het begin had ik genoeg aan 60km's dan was 80 te weinig nu kom ik zelden nog buiten voor minder dan 100km's anders brengt het gewoonweg niet op -let op ik spreek voor duurtrainingen he-

als je na een training he tgevoel hebt dat je hebt losgereden ben je slecht bezig, je moet niet alle dagen vlammen (verre van zelf, is mee ruitzondering dan regel) maar je mag het wel een beetje voelen, in geval van intervallen mag het wel wa meer zijn.

je kan niet verwachten dat als je nooit niet ver gaat je dat tijdens een wedstrijd wel gaat kunnen. soms moet tijdens een training het zweet eens in je schoenen staan.
Gebruikersavatar
fcb
Mountainbiker
Berichten: 746
Lid geworden op: za 10 feb 2007 21:28
Rijdt met: Paulini & Concept Cycle & Ridley

Bericht door fcb »

En hebben jullie het dan over 3 tot 4 maal in de week trainingen van 5 uur ?
Gebruikersavatar
absalon
Mountainbiker
Berichten: 1845
Lid geworden op: do 24 aug 2006 17:43
Rijdt met: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt
Contacteer:

Bericht door absalon »

nee 1-2 keer per week duurtraining(3-5) is meestal voldoende in het seizoen ze, ik doe altijd( uit sunn extreme zijn antwoorden gelezen) een duurtraining op woensdag en dinsdag intervaltraining.
Vlammer
Mountainbiker
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 05 jun 2005 14:36
Rijdt met: Specialized Epic Expert, Colnago ARTE, Ridley Scorpion, Scott scale ltd

Bericht door Vlammer »

Je moet ook je duurtrainingen aanpassen aan je wedstrijden.
Als je XC wilt rijden en deze wedstrijden zijn 25-30km lang, hoef je geen duurtrainingen te doen van 4à5 uur. 3uur is meer dan voldoende. gem(75-90km). Indien je marathons wilt rijden van meer dan 100km moet je natuurlijk duurtrainingen doen van meer dan 100km, dus dan is het nodig 4-5h te trainen. gem(100-150km).

En daar moet je ook je intensieve trainingen aan aanpassen.
XC? Kortere duurtrainingen en korte maar intensieve trainingen.
Mar? Langere duurtrainingen en ook korte maar minder intensieve trainingen.
Gebruikersavatar
WIP
Mountainbiker
Berichten: 520
Lid geworden op: za 29 apr 2006 12:18
Rijdt met: SCOTT SPARK 910

Bericht door WIP »

Ik ben het met absalon en sunn extreme volledig mee eens.

Ene wat diene andere met zijn 80 en 100km zegt is identiek aan wat ik zeg, hij kijkt naar zijn km tellerke en ik naar de duur.
Hoe meer tijd hoe meer afstand, slimmeke, is knak hetzelfde.

Duur is trouwens beter: bij slecht weer met wind, train je toch uwe tijd ongeacht de km of gem. snelheid, je let enkel op je HARTSLAG. [-X
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

Simp schreef:Dan heb je het wel over toppers op internationaal niveau, ik zou het niet meteen aanraden voor een recreatief of jeugdniveau, die hebben zulke trainingsprikkels in mijn ogen nog niet nodig.

dat heb je wel totaal mis........;

je moet goed weten dat rennertjes op jeugdniveau heel vaak voor zichzelf de lat hoog leggen, en je moet hen vaak zelfs afremmen op hun fanatisme in training. de trainingen voor 15-16 jarigen varieeren vaak van 30 km tot zelfs 90km (2de jaars nieuweling in voorbereiding op de overgang)

en training voor internationaal niveau?? uit ondervinding kan ik je alvast vertellen, dat dat vele malen zwaarder is dan wat hier vaak op het forum (of een ander) geschreven is.

de basis is zelfs aan te raden wie op recreatief niveau al wat wil laten zien. of om het anders plat te zeggen : wie niet wil trainen, kan beter voor de tv blijven zitten.
zij die recreatief rijden en zich niks aantrekken van de rappere vrienden, moeten natuurlijk zo niet gaan opbouwen.
maar wees eerlijk...word jij graag elke keer eraf gereden, of dat je telkens je te pleures moet trappen om amper te kunnen volgen?? niemand doet dat graag, ze willen een ander altijd is 'pijnigen'. ook al is het recreatief.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

Vlammer schreef:Je moet ook je duurtrainingen aanpassen aan je wedstrijden.
Als je XC wilt rijden en deze wedstrijden zijn 25-30km lang, hoef je geen duurtrainingen te doen van 4à5 uur. 3uur is meer dan voldoende. gem(75-90km). Indien je marathons wilt rijden van meer dan 100km moet je natuurlijk duurtrainingen doen van meer dan 100km, dus dan is het nodig 4-5h te trainen. gem(100-150km).

En daar moet je ook je intensieve trainingen aan aanpassen.
XC? Kortere duurtrainingen en korte maar intensieve trainingen.
Mar? Langere duurtrainingen en ook korte maar minder intensieve trainingen.
mja..groot probleem dus, want met trainingen van 70 km blijft je basis hoe dan ook beperkt. ((+18 jaar)

mja..en wat is nu een wedstrijd van 30km mtb?? niks. met dit idee bereik je dus niks, buiten wat lokaal 'presteren'.

helaas moet ik velen teleurstellen want : om te presteren in de MTB zoals het al een jaar of 10 zich ontwikkelt, MOET je zowat de regels van de basistraining gebruiken van wegrenners.

om het simpel te stellen :
de Amerikanen vonden het vroeger ook allemaal larie, dikke 12 jaar geleden.. ze lachten met de Europeanen omdat ze zoveel trainden (de wegrenners en veldrijders die occasioneel mtb reden -oa Paul Herreygers)...maar het gevolg was dat door oa Paul herreygers steeds meer wegrenners zich op de mtb storten, en de amerikanen in 2 jaar tijd totaal van het toneel afreden. zelden vond je nog een in een top 30.
-de vele trainingen, en vaak lange die de wegrenners deden, + de wegwedstrijden buiten de mtb wedstrijden om, maakten dat de kloof bijna onherstelbaar groot is geworden tussen USA mtb'rijders en europeanen.
hun fout was, en is nog steeds, dat ze denken dat zoveel training niet hoeft, en dat MTB in het bos alleen moet getraind worden.

je hebt ergens gelijk dat je niet zolang hoeft te trainen voor 30 km wedstrijd, MAAR daar doe je jezelf tekort mee. van de moment er wat deftig volk aan de start staat, word je gewoon weggeblazen.
waarom denk je dat er zoveel grote MTB-toppers, zeer regelmatig wegwedstrijden meerijden? Voor de km's en voor de snelheid, explosiviteit en souplesse.
verder zijn oa de meeste buitenlandse wedstrijden (zelfs de kleine) langer van afstand.
om eerlijk te zijn... 30 km is zelfs te weinig. vroeger waren de afstanden 45 tot 55km, in het buitenland 55 tot 70km. dus we worden verwend, terwijl het enkel verkeerd werkt.
het worden steeds meer crossen voor veldrijders (een dik uur knallen en over) ipv een slopende cross waar inhoud, ervaring, zelfkennis en een brede trainingsbasis de sleutels zijn.

in feite zou men de afstand voor kleine wedstrijden op 40-45km moeten leggen, Bekerswedstrijden 50-55, een bk 60, marathons (kleine 80-90) en 100-120 gemiddeld, grote +120

op de weg zie ik hetzelfde neerwaartse spiraal in afstand. vroeger was een elite z/contract 120-140km, nu vaak 90-100. belachelijk.

als het zo verdergaat, gaan we op gelijke voet komen met ons nationale voetbalteam : de RoZe Duiven :lol: gemakszucht verlamd.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

je hebt op training een km-teller, hartslagmeter /clock.

je traint op duur en trapfrequenite (ongeveer x-aantal per minuut) aan een bepaalde hartslag..
de km afstand lees je af, maar is ondergeschikt....echter, zal deze later je vorderingen onderweg verduidelijken.

bv : je rijd 2 uur aan pols 140, en rijd gemiddeld 28km/u en hebt 56.x km gedaan. rekening houdend welke versnellingen je hebt gebruikt.
(alles komt in een dagboek)

na bv 6 weken, doe je met dezelfde pols en tijd, sneller. je zal vaststellen dat je dan bv 29.4 gemiddeld reed, en totaal bijna 59km aflegde in diezelfde 2 uur. nog steeds is de km-teller ondergeschikt, maar naarmate je verbeterd gaat die wel meer rol krijgen.
zeker voor de wedstrijdrijder. de bedoeling is dat dan de km's op de eerste plaats komen, in combinatie met pols en ritme.
voor bepaalde doelen zeer handig, zeker omdat je zo bepaalde inspanningen perfekt kan gaan inschatten met de tijd, en dat kan een zeer belangrijke rol spelen in bepaalde wedstrijden.

bv : in volle finale zit je met enkelen vooruit... de tegenstand denkt, nog een minuutje of 7 minuten en tis aankomst... en jij denkt, nog 5 km en daar telt het resultaat. dan kan jij makkelijker je inspanning met je resterende krachten beter inschatten dan zij die in tijd denken.
want iemand die denkt..nog 7 minuten of een 5km ongeveer, loopt een veel grotere kans zijn inspanning en resterende krachten verkeerd in te schatten, met duidelijk gevolg. iemand die op km's getraind is (dat primair, en secundair tijd) is veel vaker mentaal sterker en slaagt zo makkelijker erin om nog ergens extra krachten tevoorschijn te halen.

wedstrijd rijden is niet enkel fysiek, maar ook vooral psychologie.
Gebruikersavatar
L3onardo
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 11 okt 2006 18:24
Rijdt met: Santa Cruz

Bericht door L3onardo »

Nou moe :( , door verkeerd te trainen zal ik nu wel elke wedstrijd achteraan eindigen, maar ja, eigen schuld dikke bult!!!

Ik begin vanaf vandaag dus met de duurtraining waar ik gestopt ben nl. 2uur aan HF van 140 à 145. Volgens jullie moet ik deze opdrijven tot 3uur à 4uur, maar mag ik meer dan 1 duurtraining per week doen of niet??

Volgende VISA Flanders cup is nog effe, als ik dan nu meedoe aan andere wedstrijden zoals Chronochallenge of nog een TT, dan is het mss aan te raden om deze nu beter op souplesse te doen en de afstanden te verteren dan daar voluit te gaan. En pas aan weerstand beginnen tot de duurtrainingen goed zijn.

Wow dit zal nog effe duren, maar ik ga er volledig voor :wink:
Gebruikersavatar
WIP
Mountainbiker
Berichten: 520
Lid geworden op: za 29 apr 2006 12:18
Rijdt met: SCOTT SPARK 910

Bericht door WIP »

Leonardo, je leert met vallen en opstaan, en je moet zeker geen bang hebben van advies.

Ik heb het ook zo geleerd, dacht van ik kan goed rijden doe de openwedstrijd Paulissen mee, en eindig in het middden, OK dit is behoorlijk en zonder te trainen (gericht trainen, reed er altijd op los)

Schrijf mij in voor LMTB en eindigde achteraan, in FUN 1 tempo lag zo hoog #-o .

Ben nu bezig met het gericht trainen en voel duidelijk verbetering, het examen zullen we nog moeten afwachten.

Het is ook belangrijk je doelen en eigen mogenlijkheden in te schatten.
Omwille van mijn zelfstandigen bestaan kan ik niet zeggen 17:00uur schat is het eten klaar, dan kan ik tot 21:00 gaan fietsen.
En zo aan 10 uur per week geraken, gevolg zal dus ook noooit tot 20 halen in FUN 1. (REALITEIT) :cry:
Plaats reactie