Uithouding????

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
WIP
Mountainbiker
Berichten: 520
Lid geworden op: za 29 apr 2006 12:18
Rijdt met: SCOTT SPARK 910

Bericht door WIP »

Mij lijkt dat ge uw basis niet voldoende is, zoals zo vaak hier gezegd dit zijn de fundamenten van uw heel systeem.
Duurtrainingen van 40 à 45 km is niet echt veel.
Beginnen met 2à 3 uur en per week 10% verhogen, 3de week effe terug minderen, 4de week terug verhogen en telkens 10% erbij.
Dit tot je gemakkelijk 5uur kan rondmaken en alles op souplesse gem. cadans van 100omw/min en onder de HRmax70%.
Op andere dagen krachttraining (bergop of rollen)

Daarna pas intervallen, sprinten,....

BASIS EERST
Gebruikersavatar
WIP
Mountainbiker
Berichten: 520
Lid geworden op: za 29 apr 2006 12:18
Rijdt met: SCOTT SPARK 910

Bericht door WIP »

Je moet niet beginnen te joggen voordat je kan wandelen hé :lol:
Gebruikersavatar
WIP
Mountainbiker
Berichten: 520
Lid geworden op: za 29 apr 2006 12:18
Rijdt met: SCOTT SPARK 910

Bericht door WIP »

Nog effe dit, bij training gooit uw kilometerteller in de vuilbak.
Ge moet alleen naar hartslag cadans en tijd kijken.
Gebruikersavatar
L3onardo
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 11 okt 2006 18:24
Rijdt met: Santa Cruz

Bericht door L3onardo »

Hey jongens bedankt voor al die reacties.

Maar 1 ding zou ik nog kwijt willen ; volgens een trainingsschema zou je dus ongeveer de duurtraining moeten opvoeren tot je meer kilometers doet dan je wedstrijden duren. Maar volgens WIP kan je of moet je dus meer basis hebben, juist??

Dus 1x per week een duurtraining tot je aan 5uur komt met een goede HF van 70%. Ik veronderstel dat de rest van de week geen 5uur per dag getraint wordt maar dan specifiek naar die wedstrijden toe; bvb. 30min. opwarmen en dan 1 uur tot 1u30 kracht en terug 30 min. cooling down? Dan zit je toch terug aan 2uur of is dit ook te weinig??
stef78
Mountainbiker
Berichten: 559
Lid geworden op: do 11 aug 2005 13:43
Rijdt met: viper fugitif en megamo trial pro26"

Bericht door stef78 »

wat hier verder boven gezegd wordt :"km teller weggooien" daa rlach ik is mee.

ge moe top km's trainen, zo veel mogelijk km's doen ni alle dagen 40 à 50km, daar schiet ge ni mee op.

ik train zeer veel op de koersfiets, ik zit soms 5-6 en gisteren zelf 7uur in een bepaald zone. ben begonnen aan 3uur ... extensief trainen is nix, daar wordt ge ni moe van he, dan kunt ge dag na dag na dag doen...maar het is broodnodig, ik doe nu ook 1 à 2 intervaltrainingen in de week en aanvullend krachttraining in de fitness.

het is wel belangrijk dat ge ni op u gemiddelde gaat focussen. das geen richtlijn. heb nog nooit bloedtest gedaan en zolang mijn trainingen mij opleveren ben ik goed bezig ik hoef gene dokter die me verteld hoe hard en lang ik kan trainen, mijn lichaam maakt me da wel wijs.

heel af en toe -meestal na een paar weken- ga ik mijn conditie is testen op een parcour dat ge kent en dat er goed bij ligt en anders op de weg, en dan kunt ge wel is zien naar uw gemmidelde maar dan nog, wind speelt hierin veel te veel rol.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Uithouding????

Bericht door Sunn Xtreme »

L3onardo schreef:Meegedaan aan Flanders Cup in Zottegem, maar geen al te best resultaat (mss omdat ik ook geen modderbanden op had??).

Had nochtans redelijk wat kilometers in de benen vooraleer te starten, nl. een 40 à 45 km per training en dit een 3 à 4 keer per week. Met verschillende duurtrainingen en intensieve trainingen.
Alvast bedankt voor de tips.
vraag : waar zie jij ergens duurtrainingen???

40 a 45km is gewoon een korte - vaak extensieve training. wat erbij komt.... al rij je die af tegen 40km/u, het haalt totaal niks uit (tenzij in zuivere intervalvorm) op deze manier, zonder een ECHTE basistraining.
ik lees dat je je op wedstrijden richt, dus je zal onherroepelijk echte trainingsarbeid moeten verrichten om progressie te boeken.


rennertjes van 15 jaar gebruiken afstanden van 25 tot 45km ter ontwikkeling van hun trainingen, trapvermogen, enz... ter voorbereiding van het echte trainingswerk.

verder doen ze deze afstand (40-50km ) onder het seizoen, in een vorm van interval, weerstandtraining, of gewoon extensieve training, ter ondersteuning van een doelgericht en uitgekiend schema (woensdag lange duur) waar de wedstrijden in het weekend worden verreden.

Beloften en Elite z/contract gebruiken de afstand als losrijden (recuptraining).

om je een idee te geven, dat je het voor wedstrijden goed moet aanpakken, want met enkele keren in de week 40km te rijden kom je er absoluut niet, en zal je -helaas-vrijwel altijd achteraan blijven hangen, of zelfs er niet in slagen een wedstrijd uit te rijden.
Simp
Mountainbiker
Berichten: 674
Lid geworden op: ma 01 aug 2005 18:31
Rijdt met: Dean Colonel / Stumpjumper beach

Bericht door Simp »

Je moet die kilometers echt niet in de benen hebben om goed te rijden op wedstrijden, zeker niet bij MTB, daar is voor je basisconditie 3u extensieve duur op de weg vaak al genoeg om goed te presteren in een 2u durende XC wedstrijd, het nut van 3u+ durende trainingen is daar marginaal en worden volgens mij enkel gebruikt door profs, en die komen denk ik hier niet op het forum hulp vragen.
Waarom zou je ook trainingen inlassen met een meer dan 50% langere duur dan een wedstrijd als amateur.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

Simp schreef:Je moet die kilometers echt niet in de benen hebben om goed te rijden op wedstrijden, zeker niet bij MTB, daar is voor je basisconditie 3u extensieve duur op de weg vaak al genoeg om goed te presteren in een 2u durende XC wedstrijd, het nut van 3u+ durende trainingen is daar marginaal en worden volgens mij enkel gebruikt door profs, en die komen denk ik hier niet op het forum hulp vragen.
Waarom zou je ook trainingen inlassen met een meer dan 50% langere duur dan een wedstrijd als amateur.
mja..ivm met de opmerking dat je die km's niet moet hebben om te presteren in wedstrijden....
fout : het is juist zeer belangrijk dat je die aankunt, en die dien je wel te trainen onder verschillende trainingsvormen. want - een wedstrijd is geen uitstapje van de cafe-toeristen.
......ik weet dat zeer veel mTB'ers (ook renners) niet daarmee akkoord zijn..wel, dat verklaard meteen hun wanprestaties op int. niveau.. want je moet eerlijk zijn, het Belgische niveau reikt maar net boven de enkels van menige buitenlandse MTB renners..en dan heb ik het vooral over de gemiddelde, niet over toppers.

het nut van trainingen langer dan 3u is wel zeer groot, wil men uithouding, en ook kracht ontwikkelen. want tenslotte leer je door lange duurtrainingen je lichaam een aantal zeer belangrijke faktoren aan : economisch verbruiken, het steeds beter verwerken van melkzuur, optimalisatie van het metabolisme, een uitstekende en brede basis verkrijg je ermee, en ook kracht (al zou je dat niet denken)
eens je dat allles goed onder de knie hebt en je stofwisseling / metabolisme optimaal begint / gaat werken, kan je de lange duurtrainingen verkorten, en er vanzelf er weerstand-fases inbouwen, zonder dat je jezelf tegenkomt, of je gaat uitputten.
wat dan weer uiteindelijk uw kracht op langere inspanningen op een ander niveau brengt. ... en van daaruit kan je op de andere kortere trainingen weer veel specifieker werken om op een bepaalde moment naar een piek te werken. het 'fijntunen' gaat dan ook veel makkelijker, en dat heeft als voordeel dat je in wedstrijd weer een en ander kan hebben, dat je niet makkelijk door de knieeen gaat.

kijk, het is een cirkel die je moet rondmaken, en zonder zulke trainingen zal die dan ook nooit rond zijn (eerder ovaal of vierkant, en dat bolt niet goed :lol: )

ter illustratie : Bv een gemiddeld Spaans, Zwitsers, of Italiaans mountainbike renner zal NOOIT duurtrainingen overslaan in belangrijke opbouwfases. Ook veel Nederlandse MTB'ers houden hun aan die regel.
bv in Nederland hebben ze een pak minder renners dan wij in Belgie, MAAR wel veel meer goede renners dan hier.
reden is simpel : ze letten op elk detail van de training, en wij Belgen zijn op dat punt zeer vaak aan de luie kant, we willen het te makkelijk hebben.
en dan bereik je niets
Gebruikersavatar
L3onardo
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 11 okt 2006 18:24
Rijdt met: Santa Cruz

Bericht door L3onardo »

Dus als ik het goed verstaan heb, dan probeer ik gewoon 1x per week een lange duurtraining, welke ik elke week verhoog met 10% tot ik aan ongeveer 3 à 4 uur kom.
En de rest van de week deel ik in in extensieve training, waar ik mezelf nog niet echt de pees opleg, maar wacht tot ik aan die 3uur duurtraining kom.
Of ook nog andere trainingen waaronder korte sprintjes van max.8''. Maar deze trainingen zeker ook 1u30 tot 2uur volhouden.

Nadien kan ik dan die duurtraining iets verminderen naar bvb. 2 à 3 uur, waar ik dan die andere trainingen (interval, bergop, kracht) opvoer.

Correct me if I'm wrong :lol:
Simp
Mountainbiker
Berichten: 674
Lid geworden op: ma 01 aug 2005 18:31
Rijdt met: Dean Colonel / Stumpjumper beach

Bericht door Simp »

Dan heb je het wel over toppers op internationaal niveau, ik zou het niet meteen aanraden voor een recreatief of jeugdniveau, die hebben zulke trainingsprikkels in mijn ogen nog niet nodig.
Plaats reactie