welke training is de beste voor de mont-ventoux

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
bert bibber
Mountainbiker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 04 dec 2006 20:29
Rijdt met: Giant Cadex, TREK 8500 ( mod 2007 )

welke training is de beste voor de mont-ventoux

Bericht door bert bibber »

ik ga einde juni naar de mont-ventoux

hoe moet je op dit voorbereiden
alle tips welkom !! op wat moet ik letten ????

moet ik veel op de baan oefenen of veel mtb ???

ga proberen lans de baan en langs mtb weg :bounce: :bounce:

moet ik speciale banden kopen voor mtb weg ???

groeten bert
Gebruikersavatar
The Cisse
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: di 02 nov 2004 00:45
Rijdt met: Airborne Liberator

Bericht door The Cisse »

Tips over de streek kan ik je niet geven want ik ben er nog niet geweest maar ik weet wel dat het Davidsfonds voor een deftige prijs vorig jaar een boekje heeft uitgebracht met trainingsschema's , verhalen en voorbereiding over de Mont Ventoux
De winkel van het Davidsfonds bevind zich in de Blijde Inkomstraat te Leuven tussen Tiensepoort en de motowinkel Kindekens , ik kan je spijtig genoeg geen nummers over het boek geven want ik heb het niet meer in mijn bezit
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

voor degenen die ernaartoe gaan en er niog niet zijn geweest kan ik zeggen :
rijd economisch, want eenmaal je de boomgrens verlaat, kan je zware klappen krijgen. vooral de kant via CHALET RENARD is gevreesd. het is niet de zwaartse klim, maar het is wel de kant waar de zon het langste staat.
door de hitte kan je voorbij chalet renard bijnaz letterlijk kapotgaan.
elke profrenners (ex prof) heeft er al de klappen van de zweep gehad.
door elke renner bemind en bevreesd.

het gebeurd ook weleens dat het niet alleen stikheet is, maar dat de mistral ook nog eens de verkeerde kant in blaast : wind op kop.
dan voel je bijna de energie uit je lichaam gezogen worden als je naar boven rijd.
de mindere klimmers (de meesten dus) kunnen in de bochten beter niet de binnenkanten nemen. neem center, of buitenkant.
binnenkant is op sommigestukken een 3% steiler dan de buitenzijde.
wat dus zeker in de benen kruipt.


de Ventoux word soms de maanberg genoemd...maar vooral de reputatie van stormberg.
vaak zit de wind verkeerd, en als het slecht weer is, is het vaak echt slecht. de wind kan er soms erg hard zijn, maar dan word de berg vaak afgesloten.

eenmaal je de boomgrens verlaat, lijk je in een maanlandschap terechtgekomen te zijn.

een raad : voorzie u van voldoende drinken, snelle suikers (gelleke) zijn aangewezen voor onderweg. rijd economisch, want eenmaal de boomgrens uit, begint de echte lijdensweg. de krachten die je voordien hebt opgespaard, heb je daarzeker nodig.
eenmaal boven, kan je genieten van een bijzonder mooi panorama.
een berg die je zeker nog eens wil oprijden, ook al sterf je bijna onderweg.


iedereen zegt maar dat oa Alpe d(Huez lastig is. deze berg is zelfs erg makkelijk, en vooral kinderspel tegen de Ventoux.
de ventoux is ook wat onregelmatiger. en de wind staat bijna altijd in het nadeel via de zijde van chalet renard.
Hollandbiker
Mountainbiker
Berichten: 163
Lid geworden op: vr 18 apr 2003 11:24

Re: welke training is de beste voor de mont-ventoux

Bericht door Hollandbiker »

bert bibber schreef:ik ga einde juni naar de mont-ventoux

hoe moet je op dit voorbereiden
alle tips welkom !! op wat moet ik letten ????

moet ik veel op de baan oefenen of veel mtb ???

ga proberen lans de baan en langs mtb weg :bounce: :bounce:

moet ik speciale banden kopen voor mtb weg ???

groeten bert
Bert,
Eigenlijk is het onmogelijk om je goed voor te bereiden op het beklimmen van een col, egaal of dat Alpe d'huez is of de Ventoux. Iedere col is voor ons laaglanders een bezoeking. Ik neem aan dat je gewoon gaat trainen en af en toe eens de Ardennen op zoekt om wat klimkilometers te maken.
Blijf gewoon op de weg trainen, dan kom je met de mtb ook boven. Kan je wel uit ervaring melden dat het beter is om de Ventoux eerst te beklimmen met de mtb, via de weg is het dan een makkie! Laat tussen de 2 beklimmingen wel een dag of 2 je fiets staan om goed te rusten.
Als je met je mtb ook via de weg omhoog wilt is het slim om wegbandjes op je mtb te leggen. (helaas bij schijremmen onmogelijk) Je kan dan met 4-5 bar ook lekker omhoog.
Denk er goed aan: klimmen moet je willen. Geen enkele berg is te hoog als je het graag doet. Ik ben 52, ben 1m.92 lang en weeg 88kg maar vindt niets mooier als klimmen, heb dus alle grote en kleine klimmen op de wereld gedaan (zowel op de racer als op de mtb). Alleen maar omdat ik er gek op ben. Zo niet, denk dan nog maar eens 2 x na! Als het mentaal goed zit kom je altijd boven. Succes!
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Waarom kan je bij schijfremmen geen wegbandjes (25mm) leggen?
Ik denk dat bij schijfremmen racebandjes minder gevaar lopen dan bij velgremmen (als je oververhitting bedoeld).

En laat je niet afschrikken door de straffe verhalen.
Maak gewoon niet de beginnersfout door er in het begin (vooral via Bedoin)
in te vliegen want daar zijn de eerste 6 km relatief vlak.
Het beste is je auto te parkeren aan de post van Malaucène (altijd plaats).
En daar een opwarmingsrit te beginnen (nogmaals aan lsd tempo) naar Bedoin. Daar begin je de klim en rij je de eerste 6 km aan een rustig tempo. Probeer daar ook in het ritme te komen, een ritme dat je de rest van de rit tracht aan te houden (door steeds lichter te schakelen). Met de schakelverhoudingen van een mtb kom je normaal nergens in de problemen (als het weer meezit).
Daarna daal je terug af aan de andere zijde (naar je parkeerplaats toe).
De klimzijde van uit Bedoin is bochtiger met slechtere asfalt (zonder daarom een slecht wegdek te zijn), de afdaalzijde naar Malaucène is een echte piste met brede bochten en vlak 'biljart'asfalt. Ideaal dus om te kicken bij de afdaling.
Reken voor de beklimming 90 tot 120 minuten (vanaf Bedoin wel te verstaan) en voor de afdaling 15 tot 20 minuten.
Neem genoeg drinken mee, drink regelmatig kleine slokken en zie dat je dat niet vergeet en eet om de 30' een reep (stel desnoods je hartslagmeter in met een biep om de zoveel minuten want sommigen vergeten na een uur alles :-D ).
Verder kan je er buiten lsd (zie dat je een ruime basisconditie hebt dan lukt het wel degelijk) of op rollen niet veel voor trainen gewoon omdat je hier geen ononderbroken beklimming van 2 uur zal vinden.
Maar meestal zit het in het 'koppeke' (of niet). Een zware fysieke uitdaging is het niet voor iemand met een basisconditie.
Laatst gewijzigd door ivo op do 04 jan 2007 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bert bibber
Mountainbiker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 04 dec 2006 20:29
Rijdt met: Giant Cadex, TREK 8500 ( mod 2007 )

Bericht door bert bibber »

ik heb monenteel niet in vorm ( bergop geraak ik niet vooruit )
ga soms oefenen op de chartreus ( holsbeek )

ik rij elke week zondag tt ( ongeveer 40 Tot 60 km )
en ik probeer elke week dinsdag,donderdag max 1 uur op rollen te rijden

heb pas een nieuwe mtb gekocht ( trek 8500 ) :-D
heb wel een paar wielen met schijfremmen een slicks type swalbe
( bestaan wel ) :-D

denk wel over een basis conditie te beschikken maar is dit genoeg ??

groeten bert
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Ja normaal wel als je niet naar je tijd omkijkt en alleen wil bovengeraken zonder af te stappen. Er zijn er wel die dat omhoogrijden met een madammenfiets met winkelzakken op dus ik zie niet in waarom je het met een mtb niet zou halen.
Moeilijk is het niet hoor, verstand op nul en trappen maar.
Als je natuurlijk iets vlugger wil bovengeraken dan de rest en wil genieten van de omgeving en de anderen die (meer dan jij) afzien kan wat training geen kwaad. En dan zijn je trainingen/ritten te kort.
Vergeet niet dat, zonder uitgebreide basisconditie, het toch een volgehouden inspanning is van 2 uur, zonder mogelijkheid tot recuperatie.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

dus regio holsbeek. daar in de buurt liggen wel een aantal hellingen. met dewegfiets kan je daar makkeliojk een lastig toer uitstippelen.
chartreuse is kort. daarom doe je er goed aan een circuit uit te werken waar de hellingen elkaar in snel tempo opvolgen, zonder dat er teveel recuperatie inzit.
gezien ik de streek daar ook ken, is dat zeker geen probleem.
de chartreuse kan je via verschillende kanten op. het zou ideaal zijn dat je steeds vlak in de buurt kan rijden en de verschillende zijden op kan, net achter een andere klim.


mja straffe verhalen. veel heeft het natuurlijk te maken met de afstand die je reeds in de benen hebt voor je aan de Ventoux begint.
maar hoe je het ook bekijkt, geef je in het begin teveel, en het is warm, dan kan je boven de boomzone serieuze klappen krijgen.

Ventoux is zeker niet de hoogste berg, maar wel een van de lastigste, vooral vaak door de hitte en de wind die in het nadeel staat
Gebruikersavatar
bert bibber
Mountainbiker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 04 dec 2006 20:29
Rijdt met: Giant Cadex, TREK 8500 ( mod 2007 )

Bericht door bert bibber »

we hebben een gite gehuurd in bedoin voor 1 week
ik weet dat dit de moeilijkste route is om naar boven te rijden

maar mijn broer kent de berg als geen ander ( hij is 3 keer achter een naar boven gereden ) :roll: :roll:
en mijn vader is in nog betere conditie !!! :oops: :oops:

moet ik trainen met kleine versnelling ???
of langere ritten maken tot 80 km ( op de baan )

ik wil deze mannen volgen ???
tailspin
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 26 jul 2006 15:28
Rijdt met: modified Cube LTD SL

Bericht door tailspin »

bert bibber schreef:ik heb monenteel niet in vorm ( bergop geraak ik niet vooruit ) ........ denk wel over een basis conditie te beschikken maar is dit genoeg ??
Ik ken mensen met een mindere conditie dan hetgene dat je opsomde die bovenkwamen (niet van de rapsten weliswaar, maar de aanhouder wint).

Vooral mentaal alles op een rijtje houden en vooral ook het verstand een beetje gebruiken (heb hier al een aantal goede aandachtspunten zien staan).

Hierbij alvast een link met het nodige leesvoer, tips en ervaringen
Plaats reactie