welke training is de beste voor de mont-ventoux

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
bert bibber
Mountainbiker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 04 dec 2006 20:29
Rijdt met: Giant Cadex, TREK 8500 ( mod 2007 )

Bericht door bert bibber »

alle tips welkom

groeten bert
erikske
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 22 sep 2004 23:44
Rijdt met: Trek

Bericht door erikske »

Twee jaar terug heb ik deelgenomen aan de Marmotte in de Franse Alpen.
Ik had voorheen eigenlijk geen fietservaring aangezien ik een loper was .
M'n voorbereiding was eigenlijk heel beperkt maar de basisconditie was nog redelijk .Van september tot eind februari nam ik deel aan de klassieke TT's met de MTB. ( max. 45km ) . M'n eerste lange fietstocht was de verkorte versie van de ronde van Vlaanderen . Ik had nog steeds geen racefiets . Begin mei werd m'n eerste koersfiets geleverd , er stonden eind juni juist 1000km. op de teller . Hiermee moest ik het maar stellen alsook met een flinke dosis mentale kracht . Iedereen verklaarde me gek om op 47-jarige leeftijd met zo weinig fietstraditie aan dat avontuur te beginnen . Dit heeft me gesterkt , ik heb afgezien en veel kunnen nadenken , maar uiteindelijk toch aangekomen met een verdienstelijke eindtijd van 8u 23min. ( 180km. - 5000 hoogtemeters ) . M'n achterwerk was wel rauw vlees , het bloed hing in m'n broek . Ik heb nadien twee maanden niet meer kunnen fietsen . Het is zoals eerder reeds gezegd , mentale sterkte is een grote troef .
Ik heb vanmorgen vroeg terug m'n eerste lange fietstocht gereden in de Semoisvallei , 95 km. klimmen en dalen bij 3° en af en toe wat sneeuwvlokken . M'n volgende klimavonturen wil ik anders aanpakken :wink:
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

M'n achterwerk was wel rauw vlees , het bloed hing in m'n broek . Ik heb nadien twee maanden niet meer kunnen fietsen . Het is zoals eerder reeds gezegd , mentale sterkte is een grote troef


mja je hebt het wel 'gehaald'.

maar de tol was wel heel hoog, en dan heb je er niks aan, buiten die ene dag.
het is best dat je het heel anders gaat aanpakken. en op 47 jarige leeftijd je zo in het avontuur storten is zeker niet zonder risico...
misschien anderzijds al een geluk dat je niet meer kon fietsen nadien.

gewoon veel opbouwende duurtrainingen doen, en dan geraak je met de tijd overal op zonder dat je problemen gaat krijgen.
erikske
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 22 sep 2004 23:44
Rijdt met: Trek

Bericht door erikske »

Inderdaad Sunn , je hebt meer dan gelijk . Het is zeker niet het goede voorbeeld . Het zal me niet meer overkomen . Wou eigenlijk alleen maar wijzen op de positieve invloed van mentale sterkte .
Gebruikersavatar
Special Eyes friend
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: di 22 jun 2004 18:15
Rijdt met: Specialized Epic - Crossmax Xl - Juicy 7

Bericht door Special Eyes friend »

Een goeie training kan Tilff - Bastogne - Tilff zijn.
http://www.sport.be/cycling/tilffbastognetilff/2007/nl/

Ik reed hem vorig jaar ook mee. Via deze rit kon ik mijn ideale pion bepalen voor de Ventoux. 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 25 - 26 Vooraan 39T. Klimmen gaat vlotter als je tand per tand kan schakelen om je ritme te bepalen. Afdalen is dan wel met de koffie molen (52 x 16) maar tijd win je in de bochten. Ruik maar eens aan de remmen na de afdaling.

Tip :

Neem in het bos de buitenkant van de bochten.
Probeer 's morgens vroeg te beginnen aan de klim (hitte + toeristen met campers)
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

Special Eyes friend schreef:Een goeie training kan Tilff - Bastogne - Tilff zijn.
http://www.sport.be/cycling/tilffbastognetilff/2007/nl/

Ik reed hem vorig jaar ook mee. Via deze rit kon ik mijn ideale pion bepalen voor de Ventoux. 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 25 - 26 Vooraan 39T. Klimmen gaat vlotter als je tand per tand kan schakelen om je ritme te bepalen. Afdalen is dan wel met de koffie molen (52 x 16) maar tijd win je in de bochten. Ruik maar eens aan de remmen na de afdaling.

Tip :

Neem in het bos de buitenkant van de bochten.
Probeer 's morgens vroeg te beginnen aan de klim (hitte + toeristen met campers)

om T-B-T te doen, moet je wel degelijk over een goede basis beschikken. gezien de afstand, doe je dat zonder gevolgen te dragen, niet met een gekke kop. wel eerder met een degelijke voorbereiding in duurtraining. de hellingen ken ik als men broekzak, en wie er met een beperkte tot matige conditie aan begint, die gaat nog een heel eind voor het einde een zware klap krijgen.... en laat nu in de laatste fase van die tocht nu net al het zwaardere werk zijn.
de Ardennen was vroeger men trainingsterrein als ik in Belgie was, en zelfs als je goed bent en gewoon een slechte dag kent, dan kan je daar zwarte sneeuw zien. zeker gezien de hellingen die elkaar opvolgen in oa T-B-T en L-B-L cyclos. (de finale is bijna identiek aan de profwedstrijd)

wat je ook doet, een T-b-T of een alpencol, zorg voor een degelijke basis en die krijg je enkel door duurtraining. vandaar kan je je verder ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Special Eyes friend
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: di 22 jun 2004 18:15
Rijdt met: Specialized Epic - Crossmax Xl - Juicy 7

Bericht door Special Eyes friend »

Ik zie T-B-T in fuctie van... Uit wat ik kan aflezen is het wel degelijk zijn bedoeling om te trainen voor de Ventoux. Gezien T-B-T een 3-tal weken voor de Ventoux is kan dit de perfecte training zijn. Een basisconditie leg je niet in een paar weken. Dus voor T-B-T moet je al wat kilometers in de benen hebben.

Het klimritme is van curciaal belang. Die feeling krijg je in T-B-T door de verschillende hellingen. La Redoute kun je bv niet vergelijken met een Saint -Jacques. Toen ik indertijd kwam uit de Ronde van Antwerpen en moest naar de Ronde van Luik werd ik de eerste dagen er uitgereden bergop. De snelheid en conditie was er, de kracht/souplesse verhouding mankeerde gewoon.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

La Redoute is geen normale helling, die kan je met niks vergelijken.
de Muur in Geraardsbergen is er echt een lachertje tegen (Muur is veel minder lastig dan bv Kemmel en Bosberg)

La Redoute kan je niet normaal oprijden, das trekken en sleuren op dat ene stuk (21%)
hij zou de finale vooral moete n rijden van T-B-T, das de ene helliung achter de andere.
hij heeft nog maanden de tijd om de Ventoux op te rijden, dus is er wel ruimte voor duurtrainingen en een degelijke basis op te bouwen.
(degelijk is nog altijd niet goed of heel goed, maar wel een mooi begin)


de regio rond Spa kent mooie hellingen, en redelijk lang. er zitten normaal enkele van in T-B-T.
degene die is naar Spa gaan om te trainen op de weg, dan moet je zeker die van Spa naar Stoumont nemen.... die duurt en is redelijk wisselvallig, en is goed om klimwerk te trainen.
d@Mit
Mountainbiker
Berichten: 347
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Contacteer:

Bericht door d@Mit »

Sunn xtreme schreef:La Redoute is geen normale helling, die kan je met niks vergelijken.
Effe Off Topic ...
Met alle respect maar ik vind die Redoute wel een beke overroepen. Ik heb hem wel opgereden met een moutainbike waarbij je iets meer tandjes kan benutten dan met de koersvlo maar in TBT zijn er andere hellingen die in mijn benen kropen, bijv Côtes de Brume en de Wanne.
Uiteraard is het anders fietsen met mountainbike en ik reed "slechts" de 130km en niet de 226, 'k neem aan dat de Redoute dan wel efkes pikt. Ik ben hem vorig jaar twee keer opgereden om een foto'ke te pakken, den eerste keer was't mislukt. Terwijl ik redelijk gezwind naar boven reed, kletsten er daar verschillende gewoon over ... 't is misschien dan toch geen normale helling.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

mja... MTB fiets is er niks aan op la redoute...
2 dingen : je rijd zo klein dat je bijna stilstaat, en je kan dan bijna niet op uw adem staan.

probeer een racefiets, en 39x 21... velen voelen het branden in de benen en hebben een poos nodig om bij te komen... zelfs al rijd je een toer van 60 a 80km.

op training gebruikten we vaak 41x19 en 21, omdat dit in wedstrijd ook vaak gebruikt word. en wie dan niet goed zit, of teweinig training heeft, die blaast daar zijn benen op.
en het lastigste deel is niet dat 21% steil deel, maar wel vooral dat erna komt.

Cote de Wannes vind ik dan weer een lachertje... iemand met kennis van terrein knalt er met groot voorblad op (is ook de beste manier daar)
deze is een 'vreemde' helling, in dat opzicht wanneer je klein voorblad draait en achteraan ook vrij klein, dat het dan allemaal veel meer pijn doet en trager gaat. die helling word sterk overroepen, de st nicolas (LBL) is een stuk lastiger en veraderlijker zelfs.

tis natuurlijk zo, dat de ene wat vlotter een helling oprijd dan de andere.
en ook verschil van klimmen.
en ook kom je tegen dat bv iemand die vlotter klimt, vreemd genoeg bepaalde hellingen met moeite kan nemen terwijl de andere er beter overkomt... (bv Bosberg) dat is vooral omdat daar meer de kracht telt dan kliminhoud en souplesse, en de "stoempers" hun voordeel hebben.
Laatst gewijzigd door Sunn Xtreme op zo 25 feb 2007 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie