Startsnelheid

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
G-love
Mountainbiker
Berichten: 1166
Lid geworden op: ma 21 mar 2005 14:39

Startsnelheid

Bericht door G-love »

Ik doe mee aan mtb-wedstrijden (strandraces), en ook aan mtb-duathlons.
Momenteel is mijn conditie zeer goed (allez voor mij toch é :wink: )
maar ik heb 1 heel zwak punt en dat ligt bij mijn start.
Als de wedstrijd op gang geschoten wordt, dan vliegt iedereen mij voorbij en eens de wedstrijd bezig is begint mijn inhaalrace, maar dan zijn de vogels al gaan vliegen natuurlijk :-?

Mijn vraag is nu, hoe kan ik mijn start verbeteren? Hoe moet ik daarvoor trainen? Interval?

Groetjes,

G-Love.
Gebruikersavatar
rexer
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 24 jul 2005 00:33
Rijdt met: Specialized Stumpjumper

Bericht door rexer »

Voor de start tegoei los rijden :wink: Die profs zitten altijd zo'n half uurtje voor de start op rollen te rijden :wink:

grt
G-love
Mountainbiker
Berichten: 1166
Lid geworden op: ma 21 mar 2005 14:39

Bericht door G-love »

Ja da weet ik, maar bij een strandrace is da absoluut niet mogelijk, daar sta je al minstens een half uur voor de start in uw vak want anders kan je zeker al geen deftige uitslag meer rijden.
Daar zit volgens mij ook het probleem niet, tis gewoon dat ik bij de start bijna géén explosiviteit heb, en hoe kan ik daar het beste aan werken?
Vlammer
Mountainbiker
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 05 jun 2005 14:36
Rijdt met: Specialized Epic Expert, Colnago ARTE, Ridley Scorpion, Scott scale ltd

Bericht door Vlammer »

Krachttraining is de oplossing.
Gebruikersavatar
Bmweke
Mountainbiker
Berichten: 411
Lid geworden op: vr 29 aug 2003 23:42
Rijdt met: Ghost RT Scandium, Look 486 custom

Bericht door Bmweke »

Krachttraining niet verwarren met explosiviteit hé.
Bij de start zijn de eerst 100 (den) meters van 0 naar +- 45km/h. Dan ligt de nadruk iets meer op explosiviteit dan kracht.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

explosieve kracht in intervalvorm . explosieve kracht train je door bv ergens een helling te zoeken die niet steil is, maar eerder wat aan de lange kant. of vlakke weg

met de koersfiets :
10x spurt a 95% gedurende 400M met 53x15 -14 (53/17 bergop)
na iedere spurt rustig rijden -KLEIN (42x18) gedurende 3 min.


de weerstand interval - niet explosief:
10x 1km aan 85% met 53x15 (bergop 53x17 a 18)
telkens 4 min. KLEIN rijden aan 42x18 pols max 130.


op de duur lukt de 130 pols niet meer, maar probeer hem zo laag mogelijk te houden en 42x18 aan een 85 a 90 rpm.


zeer zwaar, maar het verbeterd de start. bij zuivere interval ga je meestal 100% vermogen, wat betekent dat je wel snel weg bent, maar zeer snel adem hept.
de weerstand interval -Niet explosief (2de voorbeeld) raad ik je aan. het is gericht op krachtwinst en enige explosiviteit, en deze inspanning toch een stuk door te trekken.
Gebruikersavatar
absalon
Mountainbiker
Berichten: 1845
Lid geworden op: do 24 aug 2006 17:43
Rijdt met: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt
Contacteer:

Bericht door absalon »

ik heb een ander vraagje: bij het echte klimwerk klim ik met pushes zo met andere woorden veel tempoversnellingen om de andere af te matten nu is men vraag na een vijftal fikse tempoversnellingen krijg ik het zelf al lastig, moet ik mij dan meer bergop trainen of toch maar krachttraining bv zware versnelling brug op?
Gebruikersavatar
van_hoof
Mountainbiker
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 25 sep 2005 18:33
Rijdt met: Specialized Epic, Trek 8500
Contacteer:

Bericht door van_hoof »

absalon schreef:ik heb een ander vraagje: bij het echte klimwerk klim ik met pushes zo met andere woorden veel tempoversnellingen om de andere af te matten nu is men vraag na een vijftal fikse tempoversnellingen krijg ik het zelf al lastig, moet ik mij dan meer bergop trainen of toch maar krachttraining bv zware versnelling brug op?
het is te zien wat je wil bereiken met je klimmen hé, als je sterk bent in het klimmen en je wil je er nog in verbeteren dan kan je best gewoon meer klimmen, misschien wat meer op soeplesse proberen klimmen dan kan je toch ietsje langer volhouden me dunkt.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

bergop krijgt iedereen al is lastig. wat je niet moet doen is dan groter gaan rijden als het lastig word. bedenk dit : groter kan je altijd, weer klein is een probleem.

het beste is dan je hoerop verder wat trainen. bv na enkele acceleratie gewooon een bepaald tempo verder klimmen. of de klim aan een bepaald tempo beginnen, en naar het einde toe acceleraties inbouwen. deze methide is wat lastiger, maar het rendement is hoger , EN je gaat niet snel stilvallen - wat bij vroege acceleraties wel het geval kan zijn.

de meesten klimmen heel monotoom, maar men moet al eens accelereren om een bepaalde prikkel te geven aan de spieren. liefst met hetzelfde verzet. pas als je basis veel beter is en je veel beter recupereert, kan je tussendoor eens groter trappen, maar zeker niet op vol vermogen.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

aja... het hangt natuurlijk een beetje af van uw natuur. degene die niet goed kan klimmen, moet vooral LEREN klimmen. dat doe je door erg weel bergop te rijden met KLEINE versnellingen en monotoom.
zij zullen nooit kunnen klimmen met constante tempowisselingen.

degene die wel bergop kunnen, kunnen leren op termijn, de tempowisselingen op te drijven, en toch niet groter gaan rijden.

deze groep kan erg vaak geen zwaar verzet trappen, althans niet langdurig.
ik heb het dan over heel goed getrainde mensen.
Plaats reactie