Waar vind ik een testcentrum?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Bertvh82
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 05 okt 2014 16:49

Re: Waar vind ik een testcentrum?

Bericht door Bertvh82 »

Kan je één van die artikels waar men besluit dat controle van de ademhaling de inspanning positief kan beïnvloeden (met een statistisch significant verschil weliswaar :-), citeren?

Ik heb even gezocht met verschillende zoektermen maar vindt hier niets over.

Ik heb eigenlijk niet veel zin hier verder over te discussiëren, hoort ook niet in deze topic thuis denk ik?
Bunga
Mountainbiker
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 23:56
Rijdt met: Lapierre X-Control 210

Re: Waar vind ik een testcentrum?

Bericht door Bunga »

meteen gevonden

http://www.prorun.nl/gezondheid/onderzo ... demspieren" onclick="window.open(this.href);return false;
...Metaboreflex: ademhalingsspieren verzuren
Dat de ademspieren voldoende goed ontwikkeld zijn en middels normale trainingvolumes hun taak makkelijk aankunnen zijn achterhaalde gedachtes. Duidelijk is inmiddels dat bij zware en/of lange inspanning je ademhalingsspieren eenvoudigweg eerder verzuren dan gedacht werd, en dan dus een beperking van de prestaties zijn. Het herkenbare moment van verzuring is wanneer de ademhaling oppervlakkiger wordt en de ademhalingsfrequentie toeneemt, ofwel je bent aan het hijgen. Dat is het moment waarop de Metaboreflex (2) zijn intrede doet, en het lichaam de bloedsomloop naar de ademhalingspieren vergroot om zo de verzuring tegen te gaan. Je kunt je voorstellen dat deze extra toevoer naar de ademhalingspieren ten koste van de bloedsomloop naar je benen (en armen) gaat....
Op het einde van de pagina vind je wat percentages.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Waar vind ik een testcentrum?

Bericht door Reflex »

Gelieve terug ontopic te gaan. Hoewel deze discussie wel interessant kan zijn, kan deze beter voortgezet worden in een afzonderlijk topic.
Gebruikersavatar
bip bip
Mountainbiker
Berichten: 999
Lid geworden op: do 07 jun 2007 21:32
Rijdt met: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Re: Waar vind ik een testcentrum?

Bericht door bip bip »

Bertvh82 schreef:Inderdaad veel verschil tussen de centra waar je inspanningstests doet.

Sowieso ook enkel mogelijk om uw eigen testen onderling te vergelijken als ze met hetzelfde protocol afgewerkt worden. Zo zijn testen van verschillende centra moeilijk te vergelijken als je bij de ene test stappen van 3min en bij de andere stappen van 4 min hebt met verschillend oplopend wattage...

Ik ben net in het nieuwe sportcentrum in Gent aan de grote klimzaal in de Blaarmeersen geweest voor een inspanningstest. Lactaatmeting met eigen fiets, 90 euro en goede uitleg gehad...(http://www.artsen369.be" onclick="window.open(this.href);return false;)

Nog maar net actief op de MTB, vroeger veel met koersfiets. Blijk over een goed vermogen te beschikken (fietste tot 400watt) maar kan het technisch nog niet kwijt :-)
Bertvh82,

hoe was de nabespreking? Goed trainingsadvies gehad? Ik ben van plan om hun een bezoekje te brengen in de hoop deftig trainingsadvies te krijgen in functie van het volgende marathonseizoen.
grt,
bip bip
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: Waar vind ik een testcentrum?

Bericht door TimW »

Ik ben deze voormiddag bij HIKO in Ninove geweest.
90€ voor een lactaattest op eigen fiets + een trainingsschema. Het ging er vrij snel, Koen heeft blijkbaar nog een overdrukke kiné praktijk. Maar ik heb wel de correcte uitleg gekregen en een persoonlijk schema waar ik de komende 4 weken mee verder kan.
Volgende maand op gesprek om de trainingen te overlopen + een nieuw schema.
In maart dan een nieuwe test om te zien of mijn zwakke punten zijn verbeterd.

Ik ben wel geschrokken van het resultaat, blijkbaar was ik toch minder goed bezig dan ik zelf dacht :-)
Het loont alleszins wel de moeite om eens testen te gaan doen!
Bertvh82
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 05 okt 2014 16:49

Re: Waar vind ik een testcentrum?

Bericht door Bertvh82 »

bip bip schreef:
Bertvh82 schreef:Inderdaad veel verschil tussen de centra waar je inspanningstests doet.

Sowieso ook enkel mogelijk om uw eigen testen onderling te vergelijken als ze met hetzelfde protocol afgewerkt worden. Zo zijn testen van verschillende centra moeilijk te vergelijken als je bij de ene test stappen van 3min en bij de andere stappen van 4 min hebt met verschillend oplopend wattage...

Ik ben net in het nieuwe sportcentrum in Gent aan de grote klimzaal in de Blaarmeersen geweest voor een inspanningstest. Lactaatmeting met eigen fiets, 90 euro en goede uitleg gehad...(http://www.artsen369.be" onclick="window.open(this.href);return false;)

Nog maar net actief op de MTB, vroeger veel met koersfiets. Blijk over een goed vermogen te beschikken (fietste tot 400watt) maar kan het technisch nog niet kwijt :-)
Bertvh82,

hoe was de nabespreking? Goed trainingsadvies gehad? Ik ben van plan om hun een bezoekje te brengen in de hoop deftig trainingsadvies te krijgen in functie van het volgende marathonseizoen.
grt,
bip bip
Hey bip bip,
Meteen een nabespreking gehad waar ik wel tevreden over was. Geeft wat meer inzicht in trainingen en hoe het aan te pakken. Stond ook wel open voor vragen achteraf en bijsturing!
Geen afgewerkt trainingschema mee gekregen maar eerder bijsturen van mijn huidige schema.
Denk dat ik zal hertesten februari-maart...
Groeten
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Waar vind ik een testcentrum?

Bericht door Sunn Xtreme »

bedoeling zal zijn eerst je zwakste punten aan te pakken in die bijsturing van je huidig patroon.
geen heel nieuw schema duid vaak op het gebrek aan een goede basisconditie, dan willen ze eerst dat je daaraan werkt mits aanpassing en later weer de zaken gaan herbekijken na een nieuwe test.
en dan desnoods over te gaan naar iets totaal anders en (liefst) effectiefs.
i
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: Waar vind ik een testcentrum?

Bericht door TimW »

TimW schreef:Ik ben deze voormiddag bij HIKO in Ninove geweest.
90€ voor een lactaattest op eigen fiets + een trainingsschema. Het ging er vrij snel, Koen heeft blijkbaar nog een overdrukke kiné praktijk. Maar ik heb wel de correcte uitleg gekregen en een persoonlijk schema waar ik de komende 4 weken mee verder kan.
Volgende maand op gesprek om de trainingen te overlopen + een nieuw schema.
In maart dan een nieuwe test om te zien of mijn zwakke punten zijn verbeterd.

Ik ben wel geschrokken van het resultaat, blijkbaar was ik toch minder goed bezig dan ik zelf dacht :-)
Het loont alleszins wel de moeite om eens testen te gaan doen!
Even een update.
Ik ben eind december terug gegaan, mijn trainingsdagboek overlopen met Koen en een nieuw schema gekregen voor januari.
Niets moeten bijbetalen trouwens! Volgende maand pas...

Ik ben wel de ideale student geweest, heb elke training afgewerkt tot op de minuut/hartslag juist.
En ik moet zeggen, ik ga vooruit! En nog geen beetje 8)
Jochem1
Mountainbiker
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 14 jun 2010 16:16
Rijdt met: Cannondale Six 13, Niner EMD, Niner Air RDO

Re: Waar vind ik een testcentrum?

Bericht door Jochem1 »

Hallo,

Ik zoek op dit moment een testcentrum waarbij ik een inspanningstest kan combineren met een medische keuring voor mijn vergunning. Normaal gezien deed ik dit gescheiden dus inspanningstest met lactaatmeting bij mijn begeleider en medische keuring bij een sportarts.

Nu zoek ik dus een sportarts (in Vlaams-Brabant of Oost-Vlaanderen nabij Asse) waar ik ook een lactaatmeting kan laten doen. Bij voorkeur ook volgens mijn vast protocol dus stappen van 5 minuten, starten bij 100 W en stappen van 40 W om mijn progressie sinds november te zien. Iemand een suggestie van een sportarts bij mij in de buurt?

Grtz,

Jochem
Gebruikersavatar
Pasta
Mountainbiker
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 12 dec 2012 09:05

Re: Waar vind ik een testcentrum?

Bericht door Pasta »

Jochem1 schreef:Hallo,

Ik zoek op dit moment een testcentrum waarbij ik een inspanningstest kan combineren met een medische keuring voor mijn vergunning. Normaal gezien deed ik dit gescheiden dus inspanningstest met lactaatmeting bij mijn begeleider en medische keuring bij een sportarts.

Nu zoek ik dus een sportarts (in Vlaams-Brabant of Oost-Vlaanderen nabij Asse) waar ik ook een lactaatmeting kan laten doen. Bij voorkeur ook volgens mijn vast protocol dus stappen van 5 minuten, starten bij 100 W en stappen van 40 W om mijn progressie sinds november te zien. Iemand een suggestie van een sportarts bij mij in de buurt?

Grtz,

Jochem
Jow,

Heel goede ervaringen met:

Scheerlinck Pascal, Sportarts
Pekenomensstraat 39
053 68 45 69

&

http://www.sporttestcentrumhiko.be" onclick="window.open(this.href);return false; van Scheerlinck Koen (zeer bekend onder de wielrenners)
Plaats reactie