Aankoop rollen - wat is belangrijk - Tips

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3034
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Aankoop rollen - wat is belangrijk - Tips

Bericht door Motorbiker »

Daar ik s'avonds pas om 19u thuiskom heb ik vaak weinig zin om in regen en wind km te malen.
Echter ik ben een die-hard winter MTB'er en wil mijn conditie enigzins onderhouden in functie van de zondagse MTB tocht.
En mijn bike-maat heeft iets betere benen en ik wil hem deze winter toch ook eens het nakijken geven.

Dus ROLLEN !!!?

1/ Loont de aanschaf van rollen zich op conditioneel vlak?

2/ Bestaat er een trainingsschema of heeft iemand enkele tips?
Mijn profiel 44 jaar, 1.75m - 69kg, hou van technische stukken.

3/ Waar moet ik bij aankoop rekening mee houden?
Ik zou de rollen op mijn koersfiets installeren.

4/ Is dit enigzins leuk om doen? (kan je terwijl TV kijken, radio luisteren, ....)
Er bestaan rollen met hartslag en km meter. Is dit aan te raden?


Van harte dank voor alle tips en info.
Huffy
Mountainbiker
Berichten: 303
Lid geworden op: do 26 jan 2006 15:19
Rijdt met: SCOTT bikes
Contacteer:

Bericht door Huffy »

ik geraak niet echt aan een goede hartslag op de rollen...
rijd er alleen maar op los
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

@Huffy : weerstand verhogen, en ook de rollen fatsoenlijk tegen het bandje zetten, anders trap je lucht.
logisch dan dat je niet aan een fatsoenlijke pols geraakt.

op de rollen kan je vlot een pols van 190 halen als het moet.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

@motorbiker

-op de rollen rijden is NIET leuk, kan ik je vertellen. het verveelt zeer snel. een tv in de buurt kan afwisseling brengen, in alle andere gevallen, zorg voor muziek in uw buurt.
de meesten hebben een radio of dergelijke opstaan, zo blijft het wat aangenaam.
even zeggen dat rollen rijden snel verveelt, en de tijd lijkt trager te gaan, zeker zonder wat afleiding.


wil je conditie? 1 oplossing. basis uitbouwen.
verder krachttraining 1 tot 2x per week, en op de rollen (indien je niet buiten gaat) 'blokken' rijden. een extensieve tijd wisselen met intensieve tijd.
verder lopen, zwemmen, en buiten fietsen.

geen zin om in regen te fietsen? een goede oplossing en een deftige training, is oa lopen. regenjasje aan, muts op en vertrekken. lopen vergroot de uithouding.
wel ECHTE LOOPSCHOENEN aantrekken, geen shoe-post budget schoenen, want anders gegarandeerd problemen.
erikske
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 22 sep 2004 23:44
Rijdt met: Trek

Bericht door erikske »

Ik overweeg eveneens de aanschaf van rollen . Nog niet alle vragen van motorbiker zijn beantwoord . Waar moet je inderdaad speciaal op letten bij de aanschaf van die spullen ? Merk , prijscatergorie , .... ?
Waar best aankopen ?

alvast bedankt jongens ,

Erik
erikske
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 22 sep 2004 23:44
Rijdt met: Trek

Bericht door erikske »

sorry mensen , er komen nog enkele vragen bij me op .

- kan je ook met noppenbanden ( MTB- fiets ) op die rollen werken ?
- ik heb ooit ergens gelezen dat je een snellere slijtage van de banden krijgt op die rollen ? Wat is hier van aan ?
- kan je snel een andere fiets op die rollen installeren ? Mijn wederhelft is ook geïnteresseerd. Dus snel en makkelijk omschakelen van fiets zou wel handig zijn .

Dat zou het moeten zijn :wink:

Erik
Gebruikersavatar
woutvc
Mountainbiker
Berichten: 372
Lid geworden op: vr 09 aug 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark10 - Scott X9
Contacteer:

Bericht door woutvc »

Er zijn 2 soorten rollen.
Diegene die op de band gemonteerd kunnen worden, en dan zou ik geen noppenband nemen, da slijt gelek zot en maakt teveel lawaai.

Het andere type rollen zijn diegene die op de velg gemonteerd worden.
De band doet er dan niet toe aangezien de weerstand via de velg geregeld wordt. Dit gaat dus ook alleen (denk ik).

Beide typen lichten je achterwiel op zodat dit van de grond komt. Belangrijk is dan ook dat je vooraan ook een hulpmiddel hebt waardoor je geometrie van de fiets niet veranderd.
Ik heb zo 1 jaar "gerolled" zonder m'n voorwiel te verhogen. HIerdoor kreeg ik steeds pijn in m'n polsen aangezien de fiets teveel naar voor helde.
Voor beide typen is ook een speciale snelsluiter nodig die betere grip geeft in de sluiting. Het is dus ook makkelijk om er een andere fiets in te zetten. Gewoon de snelsluiter wisselen en voila, misschien dat je die ook apart kunt kopen zodat je gewoon de andere fiets erin kunt steken.
Let wel : Op de rollen rijden is volgens mij zeer belastend voor het materiaal, vooral als je dit rechtstaand doet.

Een derde type zijn de "PVC" buizen rollen, deze heb ik ook even geprobeerd maar aangezien ik m'n evenwicht niet te lang kon bewaren heb ik maar Tackx rollen gekocht.

Ik probeer steeds 1 uur op m'n rollen te fietsen. Langer lukt me mentaal niet, het verveeld, je zweet je te pletter en meestal is m'n CD toch ten einde na 1 uur. Ik doe het ook enkel op muziek (met TV als visueel hulpmiddel) omdat je beter op het ritme van de muziek kan fietsen.
Muziek keuze is bij mij belangrijk. Trage muziek voor recuperatie training en snelle muziek voor intensieve training.
Gebruikersavatar
Trevorken
Mountainbiker
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 10 nov 2002 19:13
Rijdt met: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008
Contacteer:

Bericht door Trevorken »

Noppenbanden met oorstopjes ;-) Tenzij je er neemt die op de velg remmen, gaat dit niet.
De snellere slijtage van de banden is een feit.
Als je een 2de snelspanner bijkoopt, kan je vrij snel van fiets wisselen.

In ieder geval als ik rollen met 1 woord moet omschrijven: SAAI :cry:
Zelfs voor de tv met een filmpje op duurt het nog lang.
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

Trainen op de rollen kan plezant zijn maar je moet dan wel een schema volgen (zie bvb site van Tacx). Alternatieven zijn die Real Life Video's waarop je een dvd ziet van een bestaand parcours (dito weerstanden), kan je persoonlijk garanderen dat het zwaar kan zijn. Je hebt die Fortius trainer die wel duidelijk zijn geld waard is als je er natuurlijk voldoende op gaat fietsen.

Een alternatief wat ik veel gedaan heb is gewoon een souplessetraining doen en tegelijkertijd een filmp/dvd bekijken, niet overdreven saai. Natuurlijk is het een ramp om gewoon een uurtje te fietsen in één of andere kelder of garage, zelfs met muziek.

Noppenbanden zijn maar al te gek en een correcte plaatsing van de band is vanzelfsprekend. Eigenlijk kan je conditie er zeker niet op achteruit gaan, behalve lange duurtrainingen kan je er alles zeer gericht op trainen, 1u30-2u op de rollen is voor renners niet abnormaal hoor!
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Bericht door julie »

de rollen (of taxc in mijn geval) is ideaal om op snelheid te trainen, dus in het algemeen probeer ik 2x per week te trainen maar nooit langer dan 1 uur, het wordt gewoon te saai.

De ene keer doe ik aan interval training, dus 10-15 min opwarmen vervolgens 10x voluit voor 1 min met telkens 1 min tussen pauze dus dan heel relaxed, en vervolgens 10-15 min spinnen/afbouwen.

De andere keer doe ik eerst 10 min rustig, dan 10 min hard, maar niet echt in de rode zone, net eronder, dan vervolgens 10 min rustig, weer 10 min hard, en dan weer 10 min rustig.

Ik doe dit op mijn racefiets.
Plaats reactie