trainen in de winter

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
thomatchef
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 25 feb 2004 19:19
Rijdt met: Cannondale F600

Bericht door thomatchef »

pvandebe schreef:Gehoord van wielrenners dat ze al blij zijn als ze hartslag 140 kunnen halen op de rollen...
Bedoel je dan eigenlijk de echte rollen (beide wielen), of de ergotrainers (enkel achterwiel).

Ik heb geen ervaring met de rollen waar de twee wielen los op een rollenbak staan, maar ik denk dat daar geen instelbare weerstand aan is, en dan ik dat wel verstaan, en daar zijn ook langere trainingen +1u op mogelijk denk ik. Maar wanneer het over ergotrainers gaat kun je de weerstand instellen, en dan is hartslag 140 niet zo moeilijk meer hoor. Het is hier ook lastiger op trainen doordat de fiets vast staat, en wanneer ik langer dan 1u hier op wil trainen krijg ik het toch serieus lastig.
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

Wel die lange duurtrainingen doen profs natuurlijk ook maar ze dienen enkel om de wedstrijdafstand aan te kunnen, anders doe je sowieso niet mee in de finale. Als je een RVV (6u30) moet doen zorg je dat je 7u in de benen hebt, wil je XC moet je 3u vlot aan kunnen, etc.

Dit moet je ook opbouwen, nu heeft dat totaal geen zin want je start misschien half maart als 'amateur'. Een basisregel is als eerstejaars max. 3u en elk jaar een half uurtje er bij (van nieuweling tot belofte/prof). Vergeet ook niet dat de betere amateur- en profteams een paar stages hebben waar ze dit in ideale omstandigheden kunnen doen.

Wij, amateurs, zijn nu al zeker evenveel gebaat met aspecifieke duurtrainingen, dit zijn andere sporten waar je veel meer spieren gaat gebruiken dan enkel fietsen. Hoe kan je nu nog je duurtraining eenvoudig verlengen:
- tt'en tweemaal rijden of heen/terug
- wedstrijden als duurtraining gaan beschouwen (bvb marathons)

Oh ja, het ging nu over extensieve dt'en, volgens mij doe je dit nu best één maal per week en als je toch perse wil trainen ga je bvb bezighouden met kracht- en klimtraining, derny, piste, snelheid, etc.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

pvandebe schreef:Gehoord van wielrenners dat ze al blij zijn als ze hartslag 140 kunnen halen op de rollen...
misschien moeten ze dan eens wakker worden :-D
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

ja, 'k dacht wel dat het op de losse rollen was....
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

Epic schreef:Een basisregel is als eerstejaars max. 3u en elk jaar een half uurtje er bij
Als 'k dat letterlijk neem dan mag 'k nu dus om 6 uur 's morgens vertrekken en de volgende dag rond de middag binnenkomen ;)
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

hehe, t'gaat maar tot 7u anders heb je een probleem :drunk:
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

pfff, 7 uur, da's ook al meer dan lang genoeg bij dit weer ;)
Gebruikersavatar
woutvc
Mountainbiker
Berichten: 372
Lid geworden op: vr 09 aug 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark10 - Scott X9
Contacteer:

Bericht door woutvc »

Mijn training in de winter bestaat uit ofwel elke dag 1 uur op de Tackx
of een toerke lopen van 30min-45min.
Als het droog is, ga ik ook wel een toerke doen met de MTB (met verlichting.

In het weekend een ritje van 2 à 3 uur.

Ik probeer dit te doen, maar door soms onregelmatige uren en het feit dat m'n 2 kinderen nog in bed gestopt moeten worden, is dit soms heel moeilijk.

Is dat uurtje trainen per dag voldoende om een goede conditie op te bouwen ?
Gebruikersavatar
.::Andy::.
Mountainbiker
Berichten: 819
Lid geworden op: vr 21 jul 2006 20:23
Rijdt met: Custom Cube Reaction 2007
Contacteer:

Bericht door .::Andy::. »

Maandag Recuuptraining: 50 km op de baan met racefiets. (Regenweer: 1u30min op de rollen.

Dinsdag: Rustdag

Woensdag: Klimtraining(racefiets): 3x Cote de Terieu, 2x Koppenberg 4x Patersberg allemaal vermengd in een ritje van ongeveer 60 km.

Donderdag: Recuuptraining 50 km op baan met racefiets (regenweer: 1u30min op rollen)

Vrijdag: Rustdag

Zaterdag + zondag: VTT (zondag kan er altijd een klimtraining ingelast worden, meestal VTT)
Vlammer
Mountainbiker
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 05 jun 2005 14:36
Rijdt met: Specialized Epic Expert, Colnago ARTE, Ridley Scorpion, Scott scale ltd

Bericht door Vlammer »

Precies al veel trainen zo vroeg in November.
Hoe bouw je dan op naar dec, jan en feb?
Iedere dag klimtraining?
Plaats reactie