trainen op meer snelheid

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
WIP
Mountainbiker
Berichten: 520
Lid geworden op: za 29 apr 2006 12:18
Rijdt met: SCOTT SPARK 910

trainen op meer snelheid

Bericht door WIP »

Ik heb een vraagje voor jullie die TT in de ardennen aan 20km/h gem. rijden.

Op TT in Vlaams Brabant en Limburg (het platteland) haal ik zonder probleem een gem van 21 à 23 km/h. op 40km
Nu ben ik een 4 tal weken TT in de ardennen aan het doen en mijn gem. ligt op 16 à 17 km/h.
Op de Houffamarathon heb ik op 90 km 14,6km/h gem. gereden (rijtijd).

Soms zie mensen op beklimmingen mij voorbijsteken die tegen 1000 toeren/min trappen, als ik dit probeer krijg ik mijn trappers niet tegen dat tempo rondgedraaid. Naar mijn gevoel rijd ik liever op een grotere versnelling (lijkt voor mij minder vermoeiend).

Hoe moet ik trainen om meer snelheid te krijgen.

Ik moet wel zeggen dat ik een vrijberoep heb en met moeite 2 à 3x per week kan rijden incl. TT.
Gebruikersavatar
van_hoof
Mountainbiker
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 25 sep 2005 18:33
Rijdt met: Specialized Epic, Trek 8500
Contacteer:

Bericht door van_hoof »

gewoon regelmatig gaan trainen, dat hoeft niet lang te zijn, bv 4* id week 1 uurtje en gewoon soepel ronddraaien, na een maandje zal je conditie al deftig verbeterd zijn en zal je gemiddelde automatisch stijgen.
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

Hier ook "vrij beroep".

In 't voorjaar train 'k veel op de weg met de MTB (tot 28,7 gemiddeld over marathonafstanden = + 100). Als je dan een TT meedoet, heb je de snelheid. De techniek oefen je apart (of dat komt wel met de jaren).

Je kan ook leren met een hogere trapfrequentie te rijden. Begin er al maar mee, je hebt tot na de winter...
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Re: trainen op meer snelheid

Bericht door MaC'Red »

WIP schreef:Ik heb een vraagje voor jullie die TT in de ardennen aan 20km/h gem. rijden.
een avs van rond de 20 in de ardenne ??
ik rij ook vrij veel in de ardenne maar 20 gemiddeld heb ik nog niet gehaald zenne, allez in held al zeker niet zelfs niet in de zomer.
kzal precies nog wa meer moeten trainen algelijk, ik schommel nu tussen de 15 en 17 à 18 avs in het veld en naargelang de weersomstandigheden.

Gizmo 8)
Klippel San
Mountainbiker
Berichten: 439
Lid geworden op: za 22 okt 2005 14:38
Rijdt met: Cube Reaction GTS SL 29

Bericht door Klippel San »

@ Gizmo
Ge zult inderdaat nog wa moeten trainen om het treintje van de Kattemboys-Wolfkes te volgen. :wink:

Cava peken? Tot binnenkort. Den eersten is Aaigem denk ik, begin oktober.
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

Friet Rider schreef:@ Gizmo
Ge zult inderdaat nog wa moeten trainen om het treintje van de Kattemboys-Wolfkes te volgen. :wink:

Cava peken? Tot binnenkort. Den eersten is Aaigem denk ik, begin oktober.
da es nu het laatste waar ik aan denk zie, ik hou het op uithouding ipv snelheid en daarom doe ik ook zo graag lange ritten à la regiotour die op 1 oktober ook doorgaat.

bedankt voor de uitnodiging maar ik pas ervoor maar kom zeker en vast naar de TT van Roosdaal, de dag ervoor doe ik diene in Wervik wss van de raketmannen.

Gizmo 8)
The OM
Mountainbiker
Berichten: 901
Lid geworden op: di 13 jun 2006 13:49
Rijdt met: Trek 4300

Bericht door The OM »

Lopen is ook een zeer goeie training voor de benen en de uithouding.

Sinds ik begonnen ben met wekelijks 2x te lopen voel ik al goed het verschil.
Verder... ik trap liever wat sneller rond. want als ik trager trap moet ik veel meer kracht zetten en voel ik het al snel in men knieen.

Gewoon zo veel mogelijk trainen en niet te snel opschakelen ;-)
Klippel San
Mountainbiker
Berichten: 439
Lid geworden op: za 22 okt 2005 14:38
Rijdt met: Cube Reaction GTS SL 29

Bericht door Klippel San »

The OM schreef:Lopen is ook een zeer goeie training voor de benen en de uithouding.

Sinds ik begonnen ben met wekelijks 2x te lopen voel ik al goed het verschil.
Verder... ik trap liever wat sneller rond. want als ik trager trap moet ik veel meer kracht zetten en voel ik het al snel in men knieen.
Je hartslag gaat ook de hoogte in wanneer je te zwaar trapt.
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

Als je te snel trapt ook.....

stel je eens voor dat je hartslag zou zakken #-o
Klippel San
Mountainbiker
Berichten: 439
Lid geworden op: za 22 okt 2005 14:38
Rijdt met: Cube Reaction GTS SL 29

Bericht door Klippel San »

Als ik rond de 90 rotaties draai dan zakt mijn hartslag toch tegen ik rond de 60 draai, natuurlijk wanneer je naar 120 rotaties gaat dan gaat hij ook weer omhoog.
Nooit op rollen gereden?

En als antwoord is eerst en vooral een degelijke basis en dan intervaltrainingen (extensief) het beste om snelheid op te doen. Dit doe ik meestal op de rollen of met de koersvelo.
Plaats reactie