Hartvliesontsteking

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Hemd
Mountainbiker
Berichten: 2385
Lid geworden op: di 21 mar 2006 22:34
Rijdt met: Vanalles e bekke

Hartvliesontsteking

Bericht door Hemd »

Ik sukkel momenteel met een hartvliesontsteking. Niet leuk...
Volgende week mag ik terug opt gemak gaan fietsen...In totaal dan een 1,5 week niet gereden.
Al iemand last van gehad ? Tschijnt dat dat wel redelijk gevaarlijk kan zijn. Heb een beetje schrik om terug voluit te gaan maar volgens de dokter zou het geen kwaad kunnen.
Doet pijn hoor, zo een goed weertje en uw fiets moeten laten staan :cry:
Bengo
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 09 mar 2005 00:01
Rijdt met: Niner Air - Corratec

Bericht door Bengo »

Hartvliesontsteking?
Wat is dat, hoe heb je dat gekregen, hoe heb je gevoeld dat er iets aan de hand/het hart was, hoe heeft de arts dat gediagnostiseerd? Wat doe je ertegen? Enkel rusten of ook medicatie?
Gebruikersavatar
Hemd
Mountainbiker
Berichten: 2385
Lid geworden op: di 21 mar 2006 22:34
Rijdt met: Vanalles e bekke

Bericht door Hemd »

Ben blijkbaar gaan fietsen toen ik al een beetje grieperig was en dat heeft geen goeds gedaan, snachts wakker geworden van een druk op mijn borstkas. Sanderdaags werd dat heviger , toen maar naar dokter gegaan. Die had een vermoeden dat het dat was.Pericarditis.Echografie laten nemen en bingo...Enkel ontstekingremmers moeten nemen voor 5 dagen en nu nog 10 dagen aspirine. En rusten. Absoluut geen sport. Normaal gezien mag ik volgende week op het gemak fietsen, maar bij pijn..direkt stoppen. Het gevaar bestaat erin dat vocht zich opstapelt en het hart dan minder plaats heeft om te pompen met alle gevolgend vandien. Het is niet erfelijks of dergelijks. Iedereen kan dat blijkbaar overkomen. Dus NOOIT gaan fietsen als je je ziek voelt of koorts hebt.
En het valt tegen hoor...al 10 dagen geleden dat ik een fiets heb aangeraakt.
Gebruikersavatar
bieste
Mountainbiker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 07 dec 2002 10:56
Rijdt met: BULLS Coperhead 3 27.5"

Bericht door bieste »

Ik heb na een ongeval tijdens een wedstrijd ook complicaties gehad met longontsteking en hartvliesontsteking als gevolg. Door de vele antibiotica om te herstellen van het ongeval heeft men op de moment zélf niets gezien. Waardoor ik nu met blijvende schade aan het hart zit. Maar met de nodige medicatie kan ik verder blijven fietsen, zij het op een veel minder niveau dan vroeger. Denk dat ik nu misschien op 60% van mijn vroeger kunnen rondfiets. Maar ik kan gelukkig nog biken.
Een vriend heeft onlangs ook hartvliesontsteking gehad zoals hemd, en daar waren ze wel tijdig bij. Doch de ontsteking ging niet weg met de medicatie, waardoor hij een kleine ingreep moest ondergaan, waarbij ze het vocht rond zijn hart wegzogen. Nu is alles terug in orde, maar het duurde toch een tweetal maand vooraleer hij weer mocht sporten. Niet té vroeg herbeginnen zou ik zeggen. En zeker stoppen als ge iets gewaar wordt.
Gebruikersavatar
Hemd
Mountainbiker
Berichten: 2385
Lid geworden op: di 21 mar 2006 22:34
Rijdt met: Vanalles e bekke

Bericht door Hemd »

mmm....blijkbaar toch niet te licht overgaan dan....ik dacht van...ik voel niks meer , ik kruip terug op menne fiets...beter een beetje voorzichtig zijn...
Enne, schade aan het hart ? Die onsteking heeft dan een litteken achtergelaten ofzo ?
Ik ga toch maar voor alle zekerheid terug een echo laten nemen voor ik terug aan sport ga doen.
Gebruikersavatar
bieste
Mountainbiker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 07 dec 2002 10:56
Rijdt met: BULLS Coperhead 3 27.5"

Bericht door bieste »

Er is op de echo inderdaad een litteken te zien op(aan) m'n hart. Ook aan m'n longen waardoor ze voor een stuk zijn losgescheurd van de borstkas.
Maar ik heb nu alles onder controle en kan best nog biken.
Gebruikersavatar
Hemd
Mountainbiker
Berichten: 2385
Lid geworden op: di 21 mar 2006 22:34
Rijdt met: Vanalles e bekke

Bericht door Hemd »

Voor de geinteresseerden. Vrijdag terug een echo laten nemen en de ontsteking is genezen. Dit na 5 weken. Mag nu terug a volonte gaan ! Binnen een 4 tal maanden terug een echo om te kijken hoe erg het littekenweefsel is en of er complicaties zijn ( wat zeldzaam is).
Nu nog proberen om alsnog de hagelandse meetedoen, een scherpe tijd zal er nu wel niet inzitten vrees ik :oops:
Gebruikersavatar
grave digger
Mountainbiker
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 12 feb 2006 21:17
Rijdt met: scott scale40 en genius rc30

Bericht door grave digger »

hoe ontdek je zo iets?pijn in de borststreek of zo?
Gebruikersavatar
Hemd
Mountainbiker
Berichten: 2385
Lid geworden op: di 21 mar 2006 22:34
Rijdt met: Vanalles e bekke

Bericht door Hemd »

Inderdaad...hevige pijn in de borststreek...meer zo een drukkend gevoel op de borst. Vooral als je op je rug ligt. Als je zoiets voelt...hartslag zo laag mogelijk houden, die ontsteking brengt ook vocht met zich mee zodat het hart minder plaats heeft om te pompen met alle gevolgen vandien....
denbart
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 jun 2013 22:27

Re: Hartvliesontsteking

Bericht door denbart »

Hallo, ik heb eind 2014 ook een pericarditis opgelopen vlak na een mtb toertocht in Chevetogne.
Een combinatie van afkoeling en te fel bergop waren waarschijnlijk fataal.
Ik vroeg me af hoe het jullie nu vergaat x aantal jaren later.
zelf heb ik nog steeds druk thv hart. Mijn prestaties liggen ook ong 30à40% lager dan voorheen.
Volgens cardioloog kan herstel zelfs jaren duren...
Maar goed we biken nog! :-D
Bart
Plaats reactie