Rollen,Hometrainer of spinningfiets???

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Klippel San
Mountainbiker
Berichten: 439
Lid geworden op: za 22 okt 2005 14:38
Rijdt met: Cube Reaction GTS SL 29

Bericht door Klippel San »

CedricDV schreef:
Friet Rider schreef:Ik vermoed dat hij met 191 er niet ver van zal af zitten maar om het ewa juist te doen is nen test heel goe en dan weet je ook hoe je op de andere zones staat hé, je kan er ook op verder gaan wanneer je een bepaalde (zwaardere) training wilt doen, hier leer je herstel, extensieve, intensieve, ... zones kennen. Heel interressant voor elken biker, niet noodzakelijk natuurlijk als je van nature het goede gevoel hebt hoe je moet trainen, maar zelfs deze doen dingen verkeerd.

@Gizmo den Raf van de Kattemboys is oek bij dezen dokteur langs geweest anders moet ge het hem es vragen wat er zo bijzonder aan is.
Ik ben 22. Volgens die methode is mijn maximale hartslag 220-22=198.
Mijn maximale hartslag is echter werkelijk 193. Lijkt een klein verschil, maar is het niet.
Een vraagje Cedric, is deze HSmax te beïnvloeden?
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

Friet Rider schreef: @Gizmo den Raf van de Kattemboys is oek bij dezen dokteur langs geweest anders moet ge het hem es vragen wat er zo bijzonder aan is.
aah leeft diene dan nog ??? dan is al heeeeeeeeeeeeel lang geleden dat ik hem heb gehoord of gezien en zlfs op msn komt em niemeer, allez bij mij toch nie althans !!!!


Gizmo 8)
Klippel San
Mountainbiker
Berichten: 439
Lid geworden op: za 22 okt 2005 14:38
Rijdt met: Cube Reaction GTS SL 29

Bericht door Klippel San »

tzal wel zijn da den dienen nog leeft, heb de winter me em doorgevlogen, hij rijdt nu mee met de Wolfkens, A1 aub, voor geen zotten zelle. Hiervoor pas ik, ik probeer aan te klampen bij den A2, op gemak groeien ziede.
Gebruikersavatar
CedricDV
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 24 apr 2005 00:48
Rijdt met: Viper World Cup Team Full XT

Bericht door CedricDV »

Friet Rider schreef:
CedricDV schreef:
Friet Rider schreef:Ik vermoed dat hij met 191 er niet ver van zal af zitten maar om het ewa juist te doen is nen test heel goe en dan weet je ook hoe je op de andere zones staat hé, je kan er ook op verder gaan wanneer je een bepaalde (zwaardere) training wilt doen, hier leer je herstel, extensieve, intensieve, ... zones kennen. Heel interressant voor elken biker, niet noodzakelijk natuurlijk als je van nature het goede gevoel hebt hoe je moet trainen, maar zelfs deze doen dingen verkeerd.

@Gizmo den Raf van de Kattemboys is oek bij dezen dokteur langs geweest anders moet ge het hem es vragen wat er zo bijzonder aan is.
Ik ben 22. Volgens die methode is mijn maximale hartslag 220-22=198.
Mijn maximale hartslag is echter werkelijk 193. Lijkt een klein verschil, maar is het niet.
Een vraagje Cedric, is deze HSmax te beïnvloeden?
De HFmaxis alleszins leeftijdsgebonden, maar in zekere zin ook "trainingsgebonden". Naarmate je meer traint, zal je hartspier qua volume toenemen, en je hart zal zo snel niet meer moeten kloppen om dezelfde inspanning te leveren. Maar het is niet altijd zo dat naarmate je meer traint, en naarmate je hartspier toeneemt in volume, je HFmax gaat afnemen, het gebeurt in sommige gevallen. Meestal is dit echter louter genetisch vastgelegd en blijft de HFmax stabiel. Dus conclusie: staar je niet blind op je HFmax, veel doet die niet ter zake. Meestal kan je er ook niks aan veranderen.

Het is ook niet zo dat je op basis van je HFmax afleidingen kan maken in de zin van: deze persoon is in conditie want hij/zij heeft een hoge/lage HFmax. Neen, de HFmax op zich is zéker geen indicatie. Een topsporter kan een hoge HFmax hebben en tegelijk een groot hart bezitten (en dus ook zware inspanningen leveren) terwijl een niet-sporter bv. een lage HFmax kan bezitten.
Je kan wel beide personen op een fiets zetten, de weerstand geleidelijk verhogen tot ze hun HFmax bereiken, en dàn kijken wie het meest wattage rondkrijgt.
Wat niet als vergelijkingsbasis kan dienen is: twee personen op een fiets zetten, een bepaalde weerstand inschakelen, kijken wie de hoogste/laagste hartslag heeft en dan besluiten: die persoon met de laagste hartslag heeft de beste conditie. In vele gevallen is dat zo, maar het kan ook zijn dat de andere persoon, met de hogere hartslag, ook gewoon een hoge(re) HFmax heeft.
Klippel San
Mountainbiker
Berichten: 439
Lid geworden op: za 22 okt 2005 14:38
Rijdt met: Cube Reaction GTS SL 29

Bericht door Klippel San »

Hoe zit dat met de overslag mijne stond laatst getest op 158, wel getest in het prille begin dak begon te rijden zou deze nu al kunnen veranderd zijn en in welke zin dan, kmoet zeggen dat het nu een wereld van verschil is hoe ik nu rij tegen een jaar geleden.
Gebruikersavatar
CedricDV
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 24 apr 2005 00:48
Rijdt met: Viper World Cup Team Full XT

Bericht door CedricDV »

Friet Rider schreef:Hoe zit dat met de overslag mijne stond laatst getest op 158, wel getest in het prille begin dak begon te rijden zou deze nu al kunnen veranderd zijn en in welke zin dan, kmoet zeggen dat het nu een wereld van verschil is hoe ik nu rij tegen een jaar geleden.
Uw overslagpols wijzigt WEL constant naarmate je traint... of net niet traint.
Om te weten welke je overslagpols nu precies is, moet je dan ook regelmatig inspanningstesten afleggen. Voor een beetje sporter is één per jaar een minimum.
Klippel San
Mountainbiker
Berichten: 439
Lid geworden op: za 22 okt 2005 14:38
Rijdt met: Cube Reaction GTS SL 29

Bericht door Klippel San »

CedricDV schreef:
Friet Rider schreef:Hoe zit dat met de overslag mijne stond laatst getest op 158, wel getest in het prille begin dak begon te rijden zou deze nu al kunnen veranderd zijn en in welke zin dan, kmoet zeggen dat het nu een wereld van verschil is hoe ik nu rij tegen een jaar geleden.
Uw overslagpols wijzigt WEL constant naarmate je traint... of net niet traint.
Om te weten welke je overslagpols nu precies is, moet je dan ook regelmatig inspanningstesten afleggen. Voor een beetje sporter is één per jaar een minimum.
Dacht ik al, ben van plan om op het eind van het seizoen nog es nen test te doen, dan zien we wel wat het wordt hé.
Bedankt voor de info.
Plaats reactie