Training: Hac4-software

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gast

Bericht door Gast »

Neen. Ik heb een Hac4 met interface. Is een gewone Hac4 met de software. Een Hac4+ is hetzelfde pakket maar er zit nog een trapfrequentiesensor standaard bij (en dus ook een voetje met fiche).
Momenteel bestaat er (officieel) maar 1 houder, deze met schroef (en natuurlijk 2 versies, 1 voor trapfrequentie en 1 zonder).
Heb toevallig vandaag een mail gekregen van CicloSport na voorleggen van mijn probleem. Binnenkort komt er een nieuwe houder op de markt met rubber houders, juist om te kunnen omgaan met alle stuurdiameters.
Onze vriend die dit al ontving heeft waarschijnlijk per vergissing een proefexemplaar gekregen bij zijn standaard exemplaar.
Gebruikersavatar
Doggy
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: za 15 mar 2003 15:59
Rijdt met: Giant NRS1, Gazelle extreme

Bericht door Doggy »

Heb ook een hac 4+, bij mij is het wel een stevige houder met schroef maar het kabeltje van de cadansmeter zit vast in de houder dus zonder fiche. moet dus altijd mee geplaatst worden ook al was ik niet van plan hem direct te gebruiken.
Gebruikersavatar
Stimpie
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: di 08 jul 2003 21:28
Rijdt met: BMC Team elite 02

Bericht door Stimpie »

Kheb een vraagske. Dien ik de raw data op te slagen in een directory op mijn harde schijf of kan ik deze ook opslagen in één van de ciclosportprogramma's (maw ik krijg mijn gegevens niet opgeslagen in hactronic,ciclotour of ciclotrainer :oops: ) Weet er iemand raad???
mieke
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: di 23 dec 2003 16:27

Bericht door mieke »

Het best is dat je een apparte map aanmaakt om je rawdata in op te slaan (en hiervan een back up maakt op een diskette of ander extern medium zoadat bij een pc-crash je niet al je gegevens verloren bent).
De (bewerkte) gegevens van Hactronic kan je rechtstreeks importeren in Cyclotour en -Trainer (en, indien gewenst, aanvullen met de specifieke gegevens die deze programma's bieden).
Gebruikersavatar
Stimpie
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: di 08 jul 2003 21:28
Rijdt met: BMC Team elite 02

Bericht door Stimpie »

bedankt Mieke. Kzit wel nog met enkele vraagskes:
-ik heb mijn gegevens in hactronic geupload en in een map gesaved. Die gegevens kan ik openen met hactronic en ciclotour maar niet met ciclotrainer. Ik weet niet of dit normaal is ???? :-? Kan het zijn dat ciclotrainer geen DAT. bestanden kan openen. In ieder geval heb ik mijn gegevens dan maar geupload in ciclotrainer en in een aparte map gesaved en van daaruit kan ik ze wel met ciclotrainer openen.
-Als ik een nieuwe rit gemaakt heb en ik wil mijn gegevens opslagen in hactronic, kan ik deze laatste rit dan individueel toevoegen (saven) of moet ik alle ritten terug opnieuw mee opslagen???
mieke
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: di 23 dec 2003 16:27

Bericht door mieke »

'm efkes nadenken hoe ik dat hier moet uitleggen.
Je hebt dus je rawdata gesaved in een map, no probs tot hier.
Dan open je je Ciclotrainer programma. In de bovenste meubalk click je op 'Edit'.
Hier click je op 'Import training'. Dan krijgj je een windowsmenu. In 'Zoeken in' ga je naar de map waar je rawdata in staat (de volgende keer staat die map daar automatisch in).
Zie dat in bestandstypes (lijn onderaan) je HAC4 Ciclocontrol file (*.DAT) files staan ingevuld (normaal automatisch).
In de window krijg je dan al je opgeslagen 'rawdata' bestanden te zien (je downloads van je HAC4 watch).
Dubbelclick op het bestand waarin de file staat die je in Ciclotrainer wenst te importeren.
Er opent zich nu een venster met alle data waarop je op je watch een rit hebt opgeslagen (zelfde als in Hactronic maar met een andere layout).
Van hier af is het eigenlijk dezelfde procedure als bij 'watch transfer'
Vink nu in het vierkant de ritten aan die je wenst te importeren.
Click dan op 'Add tours'. Je ritten worden 1 voor 1 toegevoegd. Je kan dan nog info toevoegen en vergeet niet te saven.
Het klinkt ingewikkeld maar een maal je er voor zit spreekt het voor zichzelf.

2de vraag: Je kan van je watch geen ritten individueel toevoegen aan welk softwareprogramma dan ook. Je moet ieder keer het gehele geheugen downloaden naar een map (ik heb hiervoor een map 'logfiles' aangemaakt en benoem die iedere keer met de datum van opslag, wanneer die logfiles elkaar gaan overlappen (na 60/65 uur) verwijder ik de doublures) en opslaan. Ik weet het dat is niet handig, maar niks aan te doen, zouden ze bij Ciclosport wel iets op mogen vinden.

Amaai, krijg ik nu extra scores voor de Stats? :wink:
Gebruikersavatar
Stimpie
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: di 08 jul 2003 21:28
Rijdt met: BMC Team elite 02

Bericht door Stimpie »

Wa nen uitleg zeg, amaai 8)
Eigenlijk wist ik dat allemaal al hoor :lol: Neenee das mr een grapje :wink:
Kheb jouw aanwijzingen gevolgd en geen enkel probleem ondervonden. Alleen jammer dat er bij de software geen boekje bijzat met een korte beschrijving van de specifieke mogelijkheden van elk programma. Maar nu ik mijn gegevens kan importeren kan ik wat beginnen te experimentere. Al doende leert men, en zoals je al zei , eenmaal een keertje gedaan en je weet hoe het moet.
In ieder geval Mieke, nog eens petankt hé ! :D
mieke
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: di 23 dec 2003 16:27

Bericht door mieke »

Nee petanque speel ik niet :wink:
Gebruikersavatar
Ward #3
Mountainbiker
Berichten: 270
Lid geworden op: do 09 okt 2003 21:50
Rijdt met: Kona King Kahuna RockShox RS-1

Bericht door Ward #3 »

Ik zit nog wat met ciclotour programma, kan er iemand mij zeggen wat je allemaal moet invullen bij Options->Preferences->Paths??
en bij Options->Preferences->Import/export en waarvoor dient die paths?
Geo Bhiker

Bericht door Geo Bhiker »

Bernie schreef:1. Ik zou zeker de Hac4 niet kopen zonder software. De cadansmeter heb ik ook niet daar ik het nut bij MTB er niet van inzie (door het wisselend parcour kun je toch geen gelijkmatige cadans aanhouden en beneden aan je trappers zit, volgens mij, die cadanszender toch direct vol modder).
Volledig mee eens, ik heb een cadansmeter en voor MTB parcours is hij zinloos, daarenboven is die draad die van je stuur naar je achtervork loopt ook niet ideaal
Bernie schreef:Maar zonder de software gebruik je maar een zeer beperkte hoeveelheid van de mogelijkheden van het apparaat. De Hac4 slaat tot 64 uur aan info op (voor hij begint te overschrijven). Maar je kan deze opgeslagen info alleen raadplegen via de software. Anders kan je alleen de info van de laatste tocht oproepen. Zeer handig als je bv op vakantie bent of een meerdaagse TT doet. Nergens iets van aantrekken, gewoon starten en stoppen zoveel als je wil en thuis alles downloaden en alles komt er chronologisch en gecatalogeerd uit.
Inderdaad, zeer handig
Bernie schreef: 3. Omdat het er toch bijzit zou ik echter ook de software van de Ciclotour en Ciclotrainer willen gebruiken omdat deze nog gedetaileerder zijn en omdat je bij de Ciclotrainer ook manueel tochten (en andere sporten) kan toevoegen aan je database.
Handig als je je meter eens vergeten bent of vergeten opzetten, of per ongeluk afgezet. CicloTrainer geeft een mooi overzicht van je trainingen en dat motiveert.
Bernie schreef: 4. Probleem met Ciclotour. Alhoewel er in de handleiding staat dat je manueel tochten kan toevoegen lukt dit niet. Al een antwoord gehad van Ciclo dat dit in Ciclo Tour niet mogelijk is (hoewel het wel in de handleiding staat, of zo heb ik het toch begrepen) dus dat probleem is al van de baan. Voor de rest werkt het programma voorbeeldig.
CicloTour vind ik nuttig, maar niet zo gemakkelijk en stabiel als de andere twee
Bernie schreef:5. Probleem met Ciclotrainer
- als je download rechtstreeks via de Hac4 krijg je in tegenstelling tot Hactronic en Ciclo Tour geen rawdata (onbewerkte data) gecatalogeerd per datum en uur maar een hele reeks codes die iedere rit voorstellen. Nu is ieder codenummer nog eens identiek hetzelfde. Je kan begrijpen als je zo 64 uur download (bv een 30-tal ritten) die allemaal hetzelfde nummer hebben het een heel gezoek is welke rit je nu eigenlijk wilt bewerken (je moet alles openen, waarna je de 'rit' kan lezen en dan
opslaan of deleten naargelang het de rit van je keuze is. Bij de vorige 2 programma's krijg je direct de info te zien (datum, tijd, afstand, gereden tijd) zodat je allen moet openen wat je echt wil.
- nog vervelender is dat je in Ciclo Trainer alles kan opslaan en het zich dan catalogeert in je dagboek maar dat na het opslaan van je werkblad de eigenlijke trainings (of rit-)datum steeds verandert in 09.01.2001 en je starttijd in 00:00. Zelf in de bijgeleverde sample (voorbeeld)log staan alle trainingsbladen vermeldt met datum 09.01.2001 en tijd 00:00, het ligt dus niet aan mijn computer maar aan de software zelf.
Ik herken jou probleem helemaal niet, maar lees de HAC4 altijd uit via de HacTronic software. CicloTour en CicloTrainer laat ik de HacTronic bestanden lezen.
Plaats reactie