Training: Hac4-software

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gast

Training: Hac4-software

Bericht door Gast »

Iemand ervaring met de software van de Hac4 (CicloTour en CicloTrainer).
De horloge zelf en de basissoftware Hactronic werken feilloos maar in de 2 voornoemde softwaretitels zitten toch (volgens) mij wat rare kronkels waar ik niet meteen raad mee weet.
Laatst gewijzigd door Gast op vr 11 apr 2003 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 02 dec 2002 00:43
Rijdt met: Thompson Zeus

Re: Hac4-software

Bericht door Shrek »

ivo schreef:Iemand ervaring met de software van de Hac4 (CicloTour en CicloTrainer).
De horloge zelf en de basissoftware Hactronic werken feilloos maar in de 2 voornoemde softwaretitels zitten toch (volgens) mij wat rare kronkels waar ik niet meteen raad mee weet.
Welke rare kronkels bedoelt ge? Mijn broer gebruikt dat ook en heb hem nog niet horen klagen.
Japs
Mountainbiker
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 30 jun 2002 02:00

Bericht door Japs »

Zijn die twee programma's de moeite? Bij bike-discount kan ik bvb een Hac4 + interface kopen. Kost iets minder dan Hac4+ maar heeft geen cadancemeter (gebruik ik toch niet) en ook de twee programma's niet. Of is de basissoftware meer dan voldoende?
jdw
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 15 sep 2002 02:00
Rijdt met: Cannondale Scalpel 1000

Bericht door jdw »

Ik gebruik voornamelijk de Hactronic software. Maar met Ciclotour en Ciclotrainer kan je nog meer gedetailleerd gaan werken zoals programma"s opstellen en dergelijke. Ik heb het zelf ook niet nog geprobeerd (nog geen tijd gehad). Een engelstalige upgrade kan je gaan downloaden op de website.

Al bij al fantastisch apparaat en software waar ik alle mogelijkheden nog niet heb uitgeprobeerd.
Gast

Bericht door Gast »

1. Ik zou zeker de Hac4 niet kopen zonder software. De cadansmeter heb ik ook niet daar ik het nut bij MTB er niet van inzie (door het wisselend parcour kun je toch geen gelijkmatige cadans aanhouden en beneden aan je trappers zit, volgens mij, die cadanszender toch direct vol modder).
Maar zonder de software gebruik je maar een zeer beperkte hoeveelheid van de mogelijkheden van het apparaat. De Hac4 slaat tot 64 uur aan info op (voor hij begint te overschrijven). Maar je kan deze opgeslagen info alleen raadplegen via de software. Anders kan je alleen de info van de laatste tocht oproepen. Zeer handig als je bv op vakantie bent of een meerdaagse TT doet. Nergens iets van aantrekken, gewoon starten en stoppen zoveel als je wil en thuis alles downloaden en alles komt er chronologisch en gecatalogeerd uit.
2. De Hactronic, de basissoftware, werkt inderdaad zeer eenvoudig en correct. Maar het is een basispakket.
3. Omdat het er toch bijzit zou ik echter ook de software van de Ciclotour en Ciclotrainer willen gebruiken omdat deze nog gedetaileerder zijn en omdat je bij de Ciclotrainer ook manueel tochten (en andere sporten) kan toevoegen aan je database.
4. Probleem met Ciclotour. Alhoewel er in de handleiding staat dat je manueel tochten kan toevoegen lukt dit niet. Al een antwoord gehad van Ciclo dat dit in Ciclo Tour niet mogelijk is (hoewel het wel in de handleiding staat, of zo heb ik het toch begrepen) dus dat probleem is al van de baan. Voor de rest werkt het programma voorbeeldig.
5. Probleem met Ciclotrainer
- als je download rechtstreeks via de Hac4 krijg je in tegenstelling tot Hactronic en Ciclo Tour geen rawdata (onbewerkte data) gecatalogeerd per datum en uur maar een hele reeks codes die iedere rit voorstellen. Nu is ieder codenummer nog eens identiek hetzelfde. Je kan begrijpen als je zo 64 uur download (bv een 30-tal ritten) die allemaal hetzelfde nummer hebben het een heel gezoek is welke rit je nu eigenlijk wilt bewerken (je moet alles openen, waarna je de 'rit' kan lezen en dan
opslaan of deleten naargelang het de rit van je keuze is. Bij de vorige 2 programma's krijg je direct de info te zien (datum, tijd, afstand, gereden tijd) zodat je allen moet openen wat je echt wil.
- nog vervelender is dat je in Ciclo Trainer alles kan opslaan en het zich dan catalogeert in je dagboek maar dat na het opslaan van je werkblad de eigenlijke trainings (of rit-)datum steeds verandert in 09.01.2001 en je starttijd in 00:00. Zelf in de bijgeleverde sample (voorbeeld)log staan alle trainingsbladen vermeldt met datum 09.01.2001 en tijd 00:00, het ligt dus niet aan mijn computer maar aan de software zelf.
Japs
Mountainbiker
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 30 jun 2002 02:00

Bericht door Japs »

Als je gewoon de Hac 4 met interface en basissoftware koopt, kan je de info toch ook opslagen, niet?
Gast

Bericht door Gast »

Je hebt 3 paketten:
- De Hac 4 = alleen horloge (horloge,hoogtemeter,snelheidsmeter,wattmeter,temperatuur,... totaal 57 functies)
- De Hac 4 + interface = hiervoor + interface met software
- De Hac 4+ = hiervoor + cadansmeter.

- zowel interface als cadansmeter kunnen nadien bijgekocht worden als optie maar als je het dan optelt is de afzonderlijke aankoop (beduidend) duurder dan als 1 geheel gekocht.

- Je interface en software zitten in 1 pakket, het is niet een afzonderlijk iets dat je kan uitbreiden. De interface bevat:
- de eigenlijke interface: een voetje waarop je je Hac4 inklikt zodat je deze kan verbinden met een COMpoort van je computer, om te downloaden dus.
- 2 CD roms: 1 CDrom met Hactronic en Ciclo Trainer, 1 CDrom met Hactronic en Ciclo Tour, 3 programma's dus (Hactronic staat er 2 keer op).

De handleiding van de Hac4 is in boekvorm met o.a. een Nederlandstalige handleiding.
De handleiding van de software staat op de CDrom en is (nog)niet
verkrijgbaar in het Nederlands (Frans, Engels, Duits).

Voor installatie en gebruik van de Hactronic heb je eigenlijk geen handleiding of enige kennis nodig, het is zeer eenvoudig en wijst zichzelf uit.
De 2 andere titels vragen wat zoekwerk en gezoek in de manual maar eenmaal je het door hebt is het ook eenvoudig (op de problemen na die ik aanhaalde).
De software is in het Duits of Engels (door jou te kiezen bij installatie)
maar je kan bij Ciclo Tour en Trainer de invulvelden veranderen naar je eigen goeddunken en in het Nederlands.

Als je vragen hebt bij gebruik van Ciclotour of -Trainer kan je deze altijd stellen gezien ik een korte gebruiksaanwijzing in het Nederlands geschreven heb voor een collega van mij die er niet goed aan uit geraakte (je moet bij eerste gebruik een aantal 'preferences' invullen en databases creeëren, zonder iets te vergeten, voor de trein kan vertrekken.
Gebruikersavatar
shiva
Mountainbiker
Berichten: 93
Lid geworden op: do 01 aug 2002 02:00

Bericht door shiva »

Ik heb me ook net zo een HAC4+ aangeschaft. Leuk toestel.

Waar ik nu mee zit: als je via Hactronic info oplsaat (als raw data) daar zitten in dat bestand niet alleen de data van je laatste rit, maar ook alle vorige ritten. Dus zit ik nu met bvb 4 bestanden, die geef ik een naam, maar in het vierde bestand zitten vier ritten opgeslagen. Je kan zeggen : gooi de andere weg, maar dat maakt het moeilijk om te classificeren.

Kan je maw die data uit je horloge niet deleten?

Of moet ik het anders aanpakken door niet altijd vanuit raw data te gaan werken, maar vanuit bewerkingen van die data, en die dan apart opslaan (bvb in tour of trainer)?
Gast

Bericht door Gast »

Natuurlijk, de bedoeling van raw data (het woord zegt het zelf: onbewerkte gegevens) is niet dat je er mee werkt (de getoonde info is ook zeer beperkt) maar dat je deze opslaat als back up voor het geval dat je bewerkte gegevens verloren gaan. zo kan je met je raw data steeds terug een trainingsdagboek samenstellen.
Je gegevens in je horloge deleten gaat niet. Het schrijft zich vol tot 64 uur en begint dan de oudste data te overschrijven.
Normaal sla je je rawdata op en geef je het een naam: vb. eerste letter van je voornaam+naam gevolgd door de datum van opslag. Je vorige files wis je dan steeds. Je moet alleen zien dat als je een file hebt die bijna 64 uur data bevat dat je deze niet meer wist. Je moet de volgende gegevens dan opslaan in een nieuwe file (gezien data dan wordt overschreven en moest je de eerdere volle file wissen ben je deze kwijt.
Werken en vergelijken doe je met de database die je aanmaakte met de rawdata in ofwel Hactronic, CicloTour, of CicloTrainer.
Elk van deze programma's heeft zijn specifieke voor en nadelen.
Zelf sla ik alles eerst op in Hactronic (het gemakkelijkste programma maar ook het simpelste). Alle info die je toevoegde in Hactronic kan je rechtstreeks downloaden in CicloTour. Tour is een meer uitgebreide database, vooral geschikt als je verschillende sporten beoefend gezien je deze in verschillende databases kan onderverdelen (vb. MTB, Race, training, wedstrijd, enz.) Ciclotrainer is nog uitgebreider maar is eigenlijk bedoeld om aan de hand van de verzamelde info specifieke trainingsprogramma's op te stellen. Het voordeel van dit programma ten opzichte van de 2 vorige is dat je ook manueel data kan toevoegen (dus niet opgenomen met je Hac 4 maar bv. met een Polar of een fietscomputer).
Gebruikersavatar
franky
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 02:00
Rijdt met: Cube Hybride 140HPA Race 500 27.5
Contacteer:

Bericht door franky »

heb ong 9maand ook een hac4 + interface. pc is nie echt mijn hobby, maar beleef toch veel plezier aan mijn prog hatronic.
waarom ik in feite reageer is voor 't volgende: ik probeer de cadensmeter op degelijke manier te bevestigen maar nog niet in gelukt. na een paar ritten komt de magneet steeds los te zitten :evil:
Plaats reactie