Aanhoudend knieprobleem

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
eronJ
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 16 aug 2013 15:20

Aanhoudend knieprobleem

Bericht door eronJ »

Hallo allemaal

Wellicht een zoveelste topic over knieproblemen, maar zie dat de actuele niet echt aansluit bij mijn pijnlocatie.
Schets van pijn: Rechterknie, binnenzijde. Pijnlijk punt aanhechting vastus medialis knieschijf + pijn knieschijf zelf (binnenkant (linkse zijde aan rechterknie)).

Historie + wat al gedaan
- Augustus 2019: Nieuwe raceschoenen + eerste keer Look Keo (zwarte) plaatjes (ervoor altijd SPD omdat MTB hoofdsport is)
- September tem half oktober 2019: rust (seizoenseinde)
- Half oktober beginnen opbouwen, eerste keer last half november (na zo'n 22u trainen (binnen & buiten))
- Pijn werd erger & erger -> huisarts -> 10 dagen ontstekingsremmers. Geen beterschap
- Sportarts (Dr Hendrickx Herentals) gecontacteerd, eerste keer gezien op 24/12. Voorafgaand aan bezoek op 20/12 scan laten nemen bij Dr Jaspers (Radiologie Genk). Dr Hendrickx traumeel injectie nr 1 24/12.
- Traumeel sloeg (uiteraard) aan, maar nog lichte pijn (geen te gekke inspanningen gedaan) -> 13/01 2e injectie. Vervolgens weer zo'n 2 weken rustig aan gedaan alvorens training op te bouwen.
- Februari goed kunnen trainen en einde februari 2020 zelfs een wedstrijdje kunnen rijden. Week na wedstrijd was de pijn plots terug, tijdens een (eerder rustige) rit op de rollen.
- 12 maart nogmaals traumeel injectie
- Corona periode, meer duurtraining geen echte intensiteit
- Pijn terug na ongeveer een maand, wederom traumeel injectie. We zijn 28/04. We veranderen inmiddels naar een grijs plaatje (4,5° speling en proberen ook een rood (9°) uit. Geen verbetering)
- Maand mei & juni veel kunnen trainen. Hoop op seizoenshervatting begin augustus, in het kader hiervan wat inervaltrainingen gedaan (voornamelijk in juni). In mei ook een bikefit gedaan bij lokale kennis (die daar uiteraard ook een zaak rond heeft). Pijn bleef nu zo'n 2 maanden weg (langste sinds het eerste keer opkwam november '19), dus hoop dat probleem van de baan was. Helaas einde juni tijdens recupritje plots weer die vreselijk irritante pijn terug.
- 6 juli 2020 Traumeel injecties sloegen niet aan. Volgens dr Hendrickx was er ook sprake van een klein beetje littekenweefsel. Op basis hiervan 1e keer shockwave op knie (pijnlijk) + erna injectie met eigen bloed (zou herstel moeten versnellen aldus dr Hendrickx). Dit gaf vooral een stevige blauwe plek (tot wel 4 weken erna zichtbaar & pijnlijke plek) - niet echt verbetering.
- Slecht nieuws, wedstrijden afgelast ivm corona. Dus besluit ik augustus een maand te rusten en problemen verder aan te pakken.
- Op basis hiervan op 11 augustus nog eens afspraak bij Dr Jaspers voor nieuwe echografie, om te kijken hoe het met de knie stond. In het besluit van Jaspers lezen we onder andere; "1. Residuele kleine zone van granulaire reactie thv de patellaire insertie van het mediale patellaretinaculum rechts in het bovenste eenderde. Actueel 3,7 op 2,8mm (op 20/12/2019 was dit 5 op 3mm)." -> verkleining van het "pijnlijke plekje" dus zou goed nieuws moeten zijn.
- 13/08 met deze nieuwe info van Jaspers een 2e keer shockwave bij Hendrickx. Weer € 70 armer, een pijnlijke knie en een mooie blauwe plek rijker.
- 27/08 in het kader van 'op naar een goed 2021' nieuwe bikefit bij Bike Power Zelem. Zowel racefiets als MTB. Ik krijg onder andere zooltjes + een wedge onder mijn Look Keo plaatjes (rij ondertussen al enkele maanden met grijs). Ik koop nieuwe schoenen want plaatjes geraakten op mijn Fizik schoen niet ver genoeg achteruit volgens de bikefitter. Weer x honderden euro's armer.
- Voelt allemaal opzich best oké aan tijdens enkele ritten in september (nooit langer dan 2u en niet te veel dagen achter elkaar), maar er zeurt nog iets boven de knie (andere last als voorheen). Ik mag op 29/09 al terug naar Bike Power, maar alles staat perfect aldus de fitter. Het valt op dat ik nog steeds een paarse blauwe plek heb van de shockwave (meer dan een maand geleden)
- Omdat het nog wat nazeurt, besluit ik nog een keer naar Hendrickx te bellen. Die stelt voor om langs te komen.
- 1/10 bezoek bij dr Hendrickx. Amper intro deze keer, meteen shockwave + injectie eigen bloed. Weer minus € 70. Dit bezoek brak mijn vertrouwen een beetje. Ik besluit een tweede sportdokter te bezoeken.
- 20/10 ik bezoek dr Bart Verplancke in Vosselaar. Die bekijkt scans en stelt dat shockwave niet effectief zou zijn voor mijn probleem. Hij geeft me 18 beurten kine (versterken vastus medialis zodat knieschijf betere tracking heeft, want dat zorgt nu volgens hem voor irritatie en de pijn. Vooral omdat ik mijn pijnlijk punt precies aanwijs op aanhechting vastus medialis aan knieschijf)
- Inmiddels 6 kinebeurten ver (stevige sessies) - best oké gevoel (al moet ik oppassen met intensieve of te lange ritten -> vandaag bvb 2,5 u gereden (met toch paar keer op weliswaar licht verzet wat harder fietsen). Dan voelt de knie toch stijf aan, beetje pijnlijk, aanraking op de knieschijf is nog altijd vrij pijnlijk. Pijn op knieschijf nog altijd aanwezig, punt aanhechting vastus medialis knieschijf lijkt wel minder pijnlijk.

Dit is de hele geschiedenis, hopelijk leest u nog.

Ik ben vooral opzoek naar forumexpers à la Sunn Xtreme (of anderen) - of mensen die hetzelfde herkennen/meegemaakt hebben. En natuurlijk naar ervaringen versterken vastus medialis voor dit soort pijn. Alle info welkom. Ik denk er hoe langer hoe meer aan om toch eens een afspraak te vragen bij Toon Claes (hoewel er op scans niets 'fout' aan mijn knie is (wat ook mijn kine bevestigt, mijn oefeningen gaan best goed en mijn knie kwakkelt nooit van links naar rechts - er is dus geen sprake van een zwakke knie volgens hem)).

Word er een beetje moedeloos van :( Alle steun welkom!

BEDANKT!
Jeroen
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Aanhoudend knieprobleem

Bericht door De Wreter »

Allemaal gelezen. Twee dingen vielen me op :
1) Overgeschakeld van SPD naar SPD SL : SPD geeft je zowiezo meer bewegingsvrijheid dan SPD SL (in alle richtingen)
2) Een bikefitter die stelt dat je plaatje niet ver genoeg achteruit kan ? Voorstander van middenvoetrijden of wat is er aan de hand ? Ben je absoluut niet lenig misschien of was er iets mis met de maat van de schoenen of die van de fiets ?

Je hebt last aan de binnenkant boven de knie, je voet staat te ver naar buiten. Je moet de krachten echt in het midden proberen krijgen.
+
Je zit vermoedelijk te hoog en te ver achter je bracket : kracht moet je echt voelen in het midden van je quadriceps.

Ik ben al x aantal keer afgesteld maar dat helpt altijd maar tijdelijk. Geen symmetrie = altijd wel een probleemke
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Aanhoudend knieprobleem

Bericht door Jochen74 »

Ik ben geen expert en mijn klachten zijn niet de jouwe.
Ik heb zelf kraakbeenletsel in de zwakste knie.
Kine, inspuitingen met gel tot ze niet meer werkten, nu al een paar keer inspuitingen met eigen bloed. So far so good.

Maar waar ik het meeste effect en verbetering mee voelde, was overschakelen naar flat pedals.
't Is uiteraard aanpassen, maar een wereld van verschil.
Onbewust ga ik de voet herplaatsen tijdens de rit wanneer ik last krijg.
Minder interessant bij klimmen, maar ik rij liever wat trager en zonder pijn.

Ik rij ook flats op de racefiets nu...
eronJ
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 16 aug 2013 15:20

Re: Aanhoudend knieprobleem

Bericht door eronJ »

Bedankt voor de reacties, bedankt voor het lezen!

Dat SPD meer bewegingsvrijheid geeft klopt inderdaad :) Maar had graag een 'racefietsschoen' voor de racefiets en SPD voor MTB. Heb ook tijdelijk terug SPD pedalen op koersfiets geprobeerd, maar hielp niet echt.

Tgohja de bikefitter heeft met zo'n apparaatje (laser op bal van de voet om te kijken waar plaatje moet komen) gekeken. Daaruit bleek dat mijn plaatje echt wel verder achteruit moest... Zit ook zeker niet in het midden van de voet hoor.

Voet te ver naar buiten = plaatje meer naar buiten om voet naar binnen te krijgen, juist?

Hoogte zou goed moeten zijn, hebben beide fitters op deze hoogte gezet (en voelt ook niet te hoog aan eerlijk gezegd). Zadel zit ongeveer in het midden (qua voor-/achteruitstand)

Het is zeker geen kraakbeenletsel, dat heb ik ooit ook al eens gehad (en werd toen opgelost met hyalonzuurspuiten (ongeveer die naam, je weet wellicht wat ik bedoel :-))
Plaats reactie