Drinken tijdens een lange fietsrit in deze tijden

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Drinken tijdens een lange fietsrit in deze tijden

Bericht door RigolleM »

In de week uw route door een centrum laten lopen, er is altijd wel iets open.. Pompstations zijn ook altijd open, en heel kleine superettes zijn zelfs op zondag open...
Onlangs op een zondag (feestdag) aan de Bosberg bij een bakker een mattetaart gekocht en die hadden een frigo staan met frisdrank en water... Na jaren fietsen weet je om den duur waar je iets kunt kopen om bij te vullen.. Desnoods, hebben dat al een paar keer voorgehad, stop je aan iemands zijn huis die juist buiten staat en vraag je wat drinkwater. Hebben zo eens onze camelbak hervult met 2x 3L fris water, na 5 uur was ons water niet meer drinkbaar...
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Drinken tijdens een lange fietsrit in deze tijden

Bericht door kenny »

Kleingeld meenemen. In veel dorpen staat wel ergens een drankautomaat. Alsook is op de meeste kerkhoven wel een kraantje met stadswater
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Drinken tijdens een lange fietsrit in deze tijden

Bericht door kevx »

Free_ltd schreef:
kevx schreef:2 literbussen en gellekes niet vergeten. Voor mij een heel belangrijke aanvulling om gehydrateerd blijven...
Van gellekes krijg ik net een pak meer dorst :lol:
Er zijn verschillende soorten gels... Ik koop altijd de isotone variant van SIS die voor hydratatie zorgt.

Je hebt ook gels die enkel dienen voor energie en gels die je met water moet innemen.
witte555
Mountainbiker
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 30 aug 2013 19:21

Re: Drinken tijdens een lange fietsrit in deze tijden

Bericht door witte555 »

ik heb een osprey raptor 14 met 2.5l water,bidon van 1l en 750ml,juist voldoende voor mij voor een tocht van + 6h
Aeltae
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: di 19 aug 2014 18:00

Re: Drinken tijdens een lange fietsrit in deze tijden

Bericht door Aeltae »

Even hier op terugkomen.

Aangezien het ging om lange ritten met de koersfiets vind ik het totaal niet handig om een camelbak mee te nemen. Een camelbak is handig tijdens lange mtb ritten, maar voor de koersfiets is dat toch wat onhandig als je een goede training wil doen ipv een toeristenritje.

Ergens stoppen onderweg aan een cafe (nu ze terug open zijn :-D ), tankstation, winkeltje, ... gaat wel maar dan moet er wel zoiets in de buurt zijn als je het nodig hebt. Oké, in België ga je nooit heel lang moeten zoeken om iets tegen te komen, maar toch dat ik dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel. Je moet je gaan concentreren en uitkijken om een winkeltje, ... te vinden dus kun je minder concentreren op de rit zelf.

Allemaal niet de grootste ramp natuurlijk, als het moet dan moet het, maar voor mij is toch de oplossing 2x 1L drinkbussen meenemen. Ik heb er onlangs twee gekocht van het merk Elite Maxi Corsa 950 mL. De drinkbussen zijn heel goed! Goede sluitingsdoppen, goed teutje om van te drinken, je kan zien hoeveel drinken er nog in je drinkbus zit en ze passen in de standaard houders.
Onlangs 135 km gedaan en ik had nog een kleine 100 mL over van mijn 2 drinkbussen in dit droog weer.
Nu heb ik er de laatste tijd echt een gewone van gemaakt om regelmatiger en meer te drinken, dit is iets wat veel mensen nog te weinig doen heb ik de indruk. De hoeveelheden vocht en zouten dat je verliest is echt enorm, dus als je dit niet goed probeert bij te vullen krijg je veel sneller last van krampen in de benen, hoofdpijn, ... en dus je prestatievermogen leidt er ook sterk onder.

Ik zou dus nog wel met iets minder drinken tot aan 150 km geraken denk ik als het wat minder warm en droog is, maar 135 km is eigenlijk al mijn langste solo training.
Kortweg, die 2x Elite Maxi Corsa drinkbussen zijn echt ideaal voor lange trainingen! :-D
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Drinken tijdens een lange fietsrit in deze tijden

Bericht door RigolleM »

Op een koersfiets met een Camelbak rijden ga ik ook niet onmiddellijk doen, want door de statische houdig begint die gewoon te plakken aan je rug, en begin ik zelfs de rugzak als irritant te ervaren... Ik heb in het verleden met de MTB ritjes van +10u gereden met Camelbak maar door het variërend parcours ondervond ik daar weinig last van. Let op ik rij de laatste jaren met de Osprey rugzak, die ademt wel beter dan de Camelbak die ik toen had...

Het is niet alleen de hoeveelheid water maar ook de warmte van het water na uren fietsen... Na een paar uur fietsen is de sportdrank/water niet meer lekker, dat ik nood heb aan fris water... Met de koersfiets rij je toch makkelijk door een dorp/gemeente/stad waar je aan fris water kunt geraken. Van zodra je een kerk ziet is er wel ergens een superette in de buurt of kan je bijtanken aan het kraantje aan de kerk... Ik neem ook altijd sportdrankpoeder mee om mijn suiker/zout/mineralen op peil te houden... Akkoord de cafe's zijn terug open, maar ik ga geen 2l water bestellen om mijn bidons te vullen.
dejoere
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 29 aug 2018 08:50

Re: Drinken tijdens een lange fietsrit in deze tijden

Bericht door dejoere »

RigolleM schreef:Akkoord de cafe's zijn terug open, maar ik ga geen 2l water bestellen om mijn bidons te vullen.
Een Cola kopen en de bidon opvullen in de toiletten?

Een Tip: De camel-bag volsteken met ijsblokken, hoe groter deze zij hoe beter, dan blijft het water heel lang fris. Zeker als je met de mtb in het bos zit en de zon er niet rechtstreeks op kan schijnen.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Drinken tijdens een lange fietsrit in deze tijden

Bericht door TaurineR »

Een grote fles cola kopen, en de rest in de drinkbus bijhouden is ook te overdreven sprankelend idee.... :(
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Drinken tijdens een lange fietsrit in deze tijden

Bericht door Free_ltd »

kevx schreef:
Free_ltd schreef:
kevx schreef:2 literbussen en gellekes niet vergeten. Voor mij een heel belangrijke aanvulling om gehydrateerd blijven...
Van gellekes krijg ik net een pak meer dorst :lol:
Er zijn verschillende soorten gels... Ik koop altijd de isotone variant van SIS die voor hydratatie zorgt.

Je hebt ook gels die enkel dienen voor energie en gels die je met water moet innemen.
Gels zijn verschillend bij mij, maar koop er vaak van den Decathlon. Geen idee welk merk, maar veel dorst na. Nu, ik vernam laatst van mijne trainer waar ik corestability volg en die ook bij ons fietst, dat ge in principe na een gelleke net moet drinken zodat het dan beter zou opgenomen worden, maar ik vermoed dat dit ook verschillend staat zijn tussen de types of merken.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Drinken tijdens een lange fietsrit in deze tijden

Bericht door Free_ltd »

Aeltae schreef:
Free_ltd schreef:Ik neem 950ml en 600ml mee. Kom ik normaal mee toe, maar vorige donderdag niet. Hebben aan een vriendelijk madammeke in Overijse gevraagd of we mogen vullen.
2u later zaten ze in Overijse zonder water. :-)

Maar int vervolg 2 van 950ml meenemen ofwel mijne camelbak waar 3L in kan.
Twee drinkbussen van 950 mL lijkt mij inderdaad de goede optie voor mij!
Wat is een goed merk van 950 mL drinkbus?
De mijne van 750 mL zijn van Born, die vind ik heel handig maar die verkopen precies geen 950 mL drinkbussen. :-?

Edit: derde drinkbushouder achteraan is ook niet echt een optie aangezien ik een zakje onder mijn zadel heb met reservebanden en materiaal.
Als ge met 2 bussen van 950 niet toekomt, zou ik een camelbak of ander merk overwegen. Mijne Osprey kan 3 liter in. Maar als het zo een ritten zijn, pak ik een bus van 950 mee, eentje van 600 met poeder en dan nog 1,5l bv in de drinkzak. Dan zit niet al het gewicht op mijne rug.

Qua drinkbussen maakt niet uit. Hetgeen ik tegen kom, koop ik. Meestal bestel ik er mee op Bike Discount.
Plaats reactie