Drinken tijdens een lange fietsrit in deze tijden

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Drinken tijdens een lange fietsrit in deze tijden

Bericht door kevx »

Free_ltd schreef:
kevx schreef:2

Gels zijn verschillend bij mij, maar koop er vaak van den Decathlon. Geen idee welk merk, maar veel dorst na. Nu, ik vernam laatst van mijne trainer waar ik corestability volg en die ook bij ons fietst, dat ge in principe na een gelleke net moet drinken zodat het dan beter zou opgenomen worden, maar ik vermoed dat dit ook verschillend staat zijn tussen de types of merken.
Niet zo bij de gels van SIS... Ik wil geen reclame maken maar ik vind deze gels zijn veruit de beste. Goed van smaak, vloeibaar, makkelijk door te slikken.
Als je wat rondzoekt vind je ze voor onder 1 euro/gel.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Drinken tijdens een lange fietsrit in deze tijden

Bericht door RigolleM »

kevx schreef:
Free_ltd schreef:
kevx schreef:2

Gels zijn verschillend bij mij, maar koop er vaak van den Decathlon. Geen idee welk merk, maar veel dorst na. Nu, ik vernam laatst van mijne trainer waar ik corestability volg en die ook bij ons fietst, dat ge in principe na een gelleke net moet drinken zodat het dan beter zou opgenomen worden, maar ik vermoed dat dit ook verschillend staat zijn tussen de types of merken.
Niet zo bij de gels van SIS... Ik wil geen reclame maken maar ik vind deze gels zijn veruit de beste. Goed van smaak, vloeibaar, makkelijk door te slikken.
Als je wat rondzoekt vind je ze voor onder 1 euro/gel.
3action gels al geprobeerd? Ik vind die wel heel lekker, niet zoet en ook vloeibaar...
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Drinken tijdens een lange fietsrit in deze tijden

Bericht door dirkdierickx »

Inderdaad, ik kan de producten van 3action ook ten zeerste aanbevelen, en Belgisch ;)
Aeltae
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: di 19 aug 2014 18:00

Re: Drinken tijdens een lange fietsrit in deze tijden

Bericht door Aeltae »

dirkdierickx schreef:Inderdaad, ik kan de producten van 3action ook ten zeerste aanbevelen, en Belgisch ;)
Zelf ook even terug reageren hier, ik sluit me volledig aan!

Ik drink nu de peach sport drink van 3action en die heeft voor mij een heel aangename smaak!
Hetzelfde voor de recovery shake vanille, die is heel lekker als je het bij melk doet. :-)
Met hun gels heb ik momenteel geen ervaring, maar ik heb er 2 van liggen dus ik kan er binnenkort misschien ook mijn mening over geven.
Ik ben eigenlijk sinds anderhalf jaar overgeschakeld naar 3 action toen ik met kerstmis een '3 action cadeaupakket' had gekregen. Van al hun producten die ik al geprobeerd heb ben ik zeer tevreden, vooral die peach sport drink dan.

Het bijkomende voordeel is dat 3action producten isomaltulose suiker bevatten, ook wel bekend als de commerciële naam 'Palatinose' wat zo ook op hun producten staat.
Die isomaltulose is eigenlijk een variant van de standaard suiker die we kennen als sucrose.
Sucrose is een zogenaamd disarachide (bestaat uit twee suikermoleculen, nl. glucose en fructose) die gelinkt zijn aan elkaar via een alfa-1,2-glycosidische binding (ja redelijk theoretisch, maar dat komt door mijn biochemische opleidingsachtergrond :-) ).
Isomaltulose is ook een disacharide van glucose en fructose maar deze zijn aan elkaar gelinkt via een alfa-1,6-glycosidische binding.
Dat verschil in binding maakt dat ons lichaam isomaltulose trager afbreekt dan de standaard sucrose. Dit gaat gepaard met een spreiding van energielevering in de tijd tov sucrose.
Om het in hedendaagse terminologie te zeggen: sucrose is eigenlijk de piekcurve die we hebben in intensive care coronapatiënten zonder lockdown en maatregelen terwijl isomaltulose de afgevlakte curve is door de vershillende maatregelen. :-)
Dus door die energiespreiding krijg je langduriger, gelijkmatiger energielevering. Bijkomend zorgt dit dus ook voor een mindere stijging in insuline (omdat insuline productie voornamelijk afhangt van de glucose concentratie) en daardoor kan je vetverbranding langer doorgaan want een sterke stijging in insuline gaat gepaard met het afremmen van vetverbranding.
Meer praktisch, isomaltulose smaakt ook een pak minder zoet dan sucrose, wat voor mij alleszins ook een voordeel is. Ook is isomaltulose weinig hygroscopisch, het adsorbeert dus weinig water. Daardoor zal je poeder amper beginnen samenklonteren zoals je wel vaak hebt bij andere sport drank poeders.
Nog een laatste voordeel wat ik ook heel belangrijk vind: Het is veel beter voor je tanden dan gewone sucrose. Isomaltulose is namelijk moeilijk fermenteerbaar voor bacterïen in je mond. Tandplak ontstaat door bacteriën die suikers fermenteren in je mond waardoor een biofilm ontstaat en er zuren worden vrijgegeven die uiteindelijk voor gaatjes zorgen. Dit proces gaat veeeeeel trager met isomaltulose omdat bacteriën het dus moeilijk hebben met die fermentatie!

Hopelijk is het wat duidelijk. :-)
Plaats reactie