Voeding onderweg

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

Voeding onderweg

Bericht door sam2300 »

Heren,

Heeft er iemand soms een idee welke zaken je best eet tijdens een rit? Over smaak valt niet te discussiëren, maar het gaat mij eerder om welke voedingsmiddelen goed en snel worden opgenomen.

Ik vraag het omdat ik al 10 jaar suikerwafels eet onderweg, maar nu hebben ze me wijsgemaakt dit beter niet meer te doen omdat de hoeveelheid koolhydraten de opname van suiker negatief zou beïnvloeden.

Klopt dit, en zoja welke zaken zijn dan een beter alternatief?

Alvast bedankt voor jullie input.
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Voeding onderweg

Bericht door KrulControl »

ik ben geen kenner op dat gebied, maar ...


zelf heb ik altijd repen van decathlon zitten (aptonia cerial bars)
=> bevat suikers en koolhydraten => iets tragere energie.

Af en toe doe ik noten, gedroogde vijgen en dadels mee.

als backup heb ik zo'n suikerreepje zitten => snellere energie

en de hele lange ritten zorg ik dat ik een gelleke zitten heb met caffeine. was reeds een paar keer de redding als er krampen kwamen.

voor de rest, ben ook wel benieuwd wat de meer onderlegde mensen hierover te zeggen hebben.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 267
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Voeding onderweg

Bericht door dirkdierickx »

het probleem bij wafels is niet de suiker maar het hoge vetgehalte, tijdens inspanningen ligt dat enkel zwaar(der) op de maag en dus ook niet bevordelijk voor het opnemen van suikers (snel of traag).

van gewone producten zijn de volgende wel aanraders;
- banaan (niet altijd gemakkelijk mee te pakken als je zonder rugzak rijd (vind ik), maar op touren hebben de bevoorradingen meestal bananen in overvloed.
- peperkoek, 0gr vet, goede bron van suikers
- snoep (gummies, noegat, gedroogd fruit & dergelijke), veel suikers

verder heb je ook energie/muslirepen die zorgen voor een combi van snelle & tragere suikers en zorgen er dus voor dat je nog energie krijgt nadat de snelle suikers zijn uitgewerkt. pas echter goed op, want sommige muslirepen zijn hoog in vetgehalte en dus heb je daar hetzelfde probleem als bij suikerwafels.

gelletjes houden tot einde van de inspanningen, ongeveer na 2/3de van de rit. caffeine gels neem je in op het extreme einde in de finale 30 minuten.

reken ongeveer 1gr suikers/min. meer dan dat heeft geen zin, dat wordt niet opgenomen door je lichaam.

afin, dat is wat mijn sportdietist mij heeft wijsgemaakt :D is wel voor wedstrijdrijden op de weg. bij mtb ritten hoe ik me der niet zo hard aan omdat de intensiteit voor mij wat lager ligt. ben toch nog nooit in problemen geraakt bij het volgen van dit advies.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Voeding onderweg

Bericht door Mister No Chaïn »

dirkdierickx schreef:reken ongeveer 1gr suikers/min. meer dan dat heeft geen zin, dat wordt niet opgenomen door je lichaam.

afin, dat is wat mijn sportdietist mij heeft wijsgemaakt :D is wel voor wedstrijdrijden op de weg. bij mtb ritten hoe ik me der niet zo hard aan omdat de intensiteit voor mij wat lager ligt. ben toch nog nooit in problemen geraakt bij het volgen van dit advies.
Je lichaam kan inderdaad (+/-) 60gr per uur opnemen aan glucose. Maar er zijn ook andere soorten suikers zoals fructose, fructose wordt op een andere manier opgenomen als glucose waardoor je niet aan die max van 60gr zit. Er zijn wel wat sportdranken met een verhouding 2:1 maltodextrine/fructose. Zo kan je dus tot 90gr opnemen per uur. Fructose geeft zijn energie trager af als glucose.

Als je spreekt over een gewone rit dan neem ik puur mee waar ik zin in heb. Frangipanes, suikerwafels, gummy bears, lion, granny, banaan, ... Het één zal al beter of sneller worden opgenomen maar daar ga ik niet wakker van liggen. Gummies vind ik wel het handigste, daar moet je niet teveel op kauwen en zal wel snel opgenomen worden. Daar kan je ook geregeld is eentje van eten ipv om het uur een koek. Zo zorg je ook voor een constantere aanvoer van koolhydraten.
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

Re: Voeding onderweg

Bericht door sam2300 »

Nuttige info, thx!
Die snoepjes ga ik eens proberen.
Supernaut
Mountainbiker
Berichten: 840
Lid geworden op: do 21 okt 2004 15:46

Re: Voeding onderweg

Bericht door Supernaut »

De vraag zou beter zijn .
Hoeveel kH moet ik opnemen bij " mijn " inspanning ?

Je leest hier regelmatig van hoeveel kH je kan( mag - moet ) opnemen , trage , snelle suikers , vetten , eiwitten ...........heel de reutemeteut .
Stel U gewoon eens de vraag , ik fiets op mijn gemakske 100km , of ik geef alles op die 100km .
Wat denk je nu zelf wat dit gaat geven in kH behoefte ?

Neem een teveel aan kH tijdens uw inspanning , en je krijgt een insulineboost waarvan je niet bekomt .
Neem een tekort aan kH tijdens uw inspanning , en ge krijgt een suikerdip waarvan je niet bekomt .

neem gewoon contact op met een sportdiëtiste die samen met jou , je noden en behoefte afhankelijk van je intensiteit mee helpt uitzoeken .

En vergeet zeker niet dat na een inspanning , een herstel volgt .
Zeker zo belangrijk , en vergeet maar dat een goeie trappist hierin gaat passen .
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Voeding onderweg

Bericht door TaurineR »

Een goed uitgebalanceerde sportdrank is de basis.
Op lange alpen tochten neem ik wel dingen mee welke veel engergie geven, en niet te veel wegen.
Dit zijn, ja, suikerwafel, rozijntjes, of ander gedroogd fruit, chokolade (wel bij kouder weer, anders smelt deze. etc..
Plaats reactie