Marathon training

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jenstmetal
Mountainbiker
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 05 feb 2012 13:04
Rijdt met: trek 3700, gt zaskar 9r expert 2012

Marathon training

Bericht door jenstmetal »

Wat zijn naast lange duurtrainingen nog goede trainingen om beter aan de start te staan van een marathon. Zijn er bepaalde interval training die hierop gericht zijn ?
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Marathon training

Bericht door roger »

Kan je niet veel vertellen maar als ik zie dat Joris Massaer ,toch wel een referentie in ons marathon wereldtje,nu al aan 22 440km zit dan denk ik toch dat km malen het belangrijkste is.Hij zal natuurlijk ook wel bloktrainingen doen om zen weerstand te versterken.

Dus je weet het hé...….

Ah ja Frans Claes 17 000km dus dat zegt genoeg wil je voor een podium rijden.
Gebruikersavatar
jenstmetal
Mountainbiker
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 05 feb 2012 13:04
Rijdt met: trek 3700, gt zaskar 9r expert 2012

Re: Marathon training

Bericht door jenstmetal »

Bedankt het is niet voor podium te rijden maar gewoon uitrijden tegen een deftig tempo waarbij ik niet constant tussen mn kader hang
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Marathon training

Bericht door roger »

Podium was maar om te lachen,gewoon regelmatig fietsen(3 tot 4x/week) en als het kan ook baan kilometers in een snelle groep om wat snelheid te kweken,daar ga je al veel mee winnen.

Vooral genieten van je marathon en je niet focussen op een plaats.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Marathon training

Bericht door Mister No Chaïn »

Op Trainerroad is er een trainingsprogramma gefocust op mtb marathon. Dat zijn dan vooral veel trainingen met blokken net onder en boven FTP, met sommige dagen wat korte bursts.
En voor de rest is het vooral belangrijk om er variatie in te steken, zoals Roger zegt helpt het wel om snelheid te kweken op de koersfiets.
In de wintermaanden rijd ik redelijk wat op Zwift en ik voel me eigenlijk het beste in form in maart/april/mei. Als ik TT's begin te rijden, geregeld een lange rit buiten met de koersfiets en s'avonds nog is wat krachttraining op de rollen. Eens ik de rollen opberg gaat het eigenlijk wat achteruit.
De conditie zal zeker niet minder zijn maar de scherpte gaat er af, daar aan merk ik wel dat specifiek werken echt wel helpt.

Uiteindelijk komt het in de basis vooral neer op veel uren op de fiets zitten, en dat jaren na elkaar zodat je sterker en sterker wordt. En er aanleg voor hebben ...
Plaats reactie