Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training MTB + Keto

MTB + Keto

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht za 31 maart 2018 20:40
InS Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 311
Mijn bike: Jet9 RDO / Air9 RDO / Air9 Alu

Ellow :-D

Toevallig nog MTB'ers die rijden op een Keto dieet? https://nl.wikipedia.org/wiki/Ketogeen_dieet
Ik ben ondertussen een maand of 6 bezig en het bevalt me prima. Ik zou binnenkort terug willen beginnen met MTB'en maar vroeg mij af hoe andere bikers dit doen. Gezien ik geen snelle suikers tot m'n beschikking heb is de kans rëeel dat ik rap stilval eens ik in m'n hogere hartslag zones geraak. Een optie zou zijn om vooraf iets van koolhydraten / suikers in te nemen zodat ik deze verbrand tijdens de rit maar heb hier niet echt ervaring mee. (hoeveelheid, opbouw, .. )

PS: ik wil hier absoluut geen discussie starten betreft de zin / onzin van Keto of het feit dat het gezond / ongezond zou zijn. Ik volg het uit gezondheidsoverweging (M.E/Fybro) en het helpt mij. (o)

Bericht wo 21 nov 2018 14:56
JohanB Mountainbiker

Berichten: 44
Mijn bike: MTB: Scott Scale 710 27,5"+ Race: ProRace Deamon Custom
InS schreef:
Ellow :-D

Toevallig nog MTB'ers die rijden op een Keto dieet? https://nl.wikipedia.org/wiki/Ketogeen_dieet
Ik ben ondertussen een maand of 6 bezig en het bevalt me prima. Ik zou binnenkort terug willen beginnen met MTB'en maar vroeg mij af hoe andere bikers dit doen. Gezien ik geen snelle suikers tot m'n beschikking heb is de kans rëeel dat ik rap stilval eens ik in m'n hogere hartslag zones geraak. Een optie zou zijn om vooraf iets van koolhydraten / suikers in te nemen zodat ik deze verbrand tijdens de rit maar heb hier niet echt ervaring mee. (hoeveelheid, opbouw, .. )

PS: ik wil hier absoluut geen discussie starten betreft de zin / onzin van Keto of het feit dat het gezond / ongezond zou zijn. Ik volg het uit gezondheidsoverweging (M.E/Fybro) en het helpt mij. (o)


Ik heb een aantal jaren geleden het keto dieet gedaan om van 125 naar 90kg te zakken voor de Mont Ventoux te beklimmen.
Tijdens het dieet heb ik evenzeer mijn trainingen afgewerkt, en dat bestond uit lange duurtempo ritten en intensieve spinninglessen alsook krachttraining.

Van zodra je een aantal weken (best maanden, dat zit dus wel goed bij jou) in keto zit, is je lichaam er wel op voorzien om vetten/ketonen aan te spreken voor je energiebehoefte. Hierdoor is het perfect mogelijk om duurtempo ritten te doen van 3 uur. Explosiviteit om op te trekken na een rood licht of een bocht zal je niet direct hebben, maar het gaat wel.
Om een aantal pieken op te vangen drink je gedurende die 3 uur een bidon van 500ml met daarin 30gr monosacharides. Op het einde van je rit, de laatste 2 a 3 km pers je even alles eruit, dan ben je ook zeker dat je glucoseopslag weer leeg is waardoor je de keto-toestand behoudt.

Als je intensief gaat rijden, doe je er goed aan om op voorhand carbs te laden, bijvoorbeeld 30gr ervoor. Een uur lang alles geven, 20gr + suikervrije whey-shake erna voor je spieren te herstellen en je verlies eraan te minimaliseren.
Dat past dan meer in het targeted keto-verhaal.

Maar een lang verhaal kort: ja het kan, het hangt van persoon tot persoon af hoeveel carbs die kan verdragen voor deze uit ketose vliegt en hoe moeilijk het is om er terug in te komen.
Als ik overdreven had, lukte het mij vrijwel altijd om binnen de 24u terug in ketose te zijn door oefeningen te doen tot ik me helemaal leeg voelde.

Ik raad je daarbij dan ook aan om zeker op zoek te gaan daar info over TKD (targeted keto) en CKD (cyclic keto dieet).

Veel succes nog! Ik ga overigens binnenkort opnieuw aan mijn strijd tegen de kilo's beginnen, op deze manier.

Groeten,

Johan

Bericht wo 21 nov 2018 15:19
InS Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 311
Mijn bike: Jet9 RDO / Air9 RDO / Air9 Alu

JohanB schreef:
InS schreef:
Ellow :-D

Toevallig nog MTB'ers die rijden op een Keto dieet? https://nl.wikipedia.org/wiki/Ketogeen_dieet
Ik ben ondertussen een maand of 6 bezig en het bevalt me prima. Ik zou binnenkort terug willen beginnen met MTB'en maar vroeg mij af hoe andere bikers dit doen. Gezien ik geen snelle suikers tot m'n beschikking heb is de kans rëeel dat ik rap stilval eens ik in m'n hogere hartslag zones geraak. Een optie zou zijn om vooraf iets van koolhydraten / suikers in te nemen zodat ik deze verbrand tijdens de rit maar heb hier niet echt ervaring mee. (hoeveelheid, opbouw, .. )

PS: ik wil hier absoluut geen discussie starten betreft de zin / onzin van Keto of het feit dat het gezond / ongezond zou zijn. Ik volg het uit gezondheidsoverweging (M.E/Fybro) en het helpt mij. (o)


Ik heb een aantal jaren geleden het keto dieet gedaan om van 125 naar 90kg te zakken voor de Mont Ventoux te beklimmen.
Tijdens het dieet heb ik evenzeer mijn trainingen afgewerkt, en dat bestond uit lange duurtempo ritten en intensieve spinninglessen alsook krachttraining.

Van zodra je een aantal weken (best maanden, dat zit dus wel goed bij jou) in keto zit, is je lichaam er wel op voorzien om vetten/ketonen aan te spreken voor je energiebehoefte. Hierdoor is het perfect mogelijk om duurtempo ritten te doen van 3 uur. Explosiviteit om op te trekken na een rood licht of een bocht zal je niet direct hebben, maar het gaat wel.
Om een aantal pieken op te vangen drink je gedurende die 3 uur een bidon van 500ml met daarin 30gr monosacharides. Op het einde van je rit, de laatste 2 a 3 km pers je even alles eruit, dan ben je ook zeker dat je glucoseopslag weer leeg is waardoor je de keto-toestand behoudt.

Als je intensief gaat rijden, doe je er goed aan om op voorhand carbs te laden, bijvoorbeeld 30gr ervoor. Een uur lang alles geven, 20gr + suikervrije whey-shake erna voor je spieren te herstellen en je verlies eraan te minimaliseren.
Dat past dan meer in het targeted keto-verhaal.

Maar een lang verhaal kort: ja het kan, het hangt van persoon tot persoon af hoeveel carbs die kan verdragen voor deze uit ketose vliegt en hoe moeilijk het is om er terug in te komen.
Als ik overdreven had, lukte het mij vrijwel altijd om binnen de 24u terug in ketose te zijn door oefeningen te doen tot ik me helemaal leeg voelde.

Ik raad je daarbij dan ook aan om zeker op zoek te gaan daar info over TKD (targeted keto) en CKD (cyclic keto dieet).

Veel succes nog! Ik ga overigens binnenkort opnieuw aan mijn strijd tegen de kilo's beginnen, op deze manier.

Groeten,

Johan


Hey Johan

Hartelijk dank voor de uitgebreide info! much appreciated!
Ondertussen doe ik al meer of een jaar Keto en ben er nog steeds zeer tevreden over. Ik heb reeds enkele MTB tochten gedaan zonder carbs en merk toch wel dat ik soms iets te kort kom op zeer steile hellingen. (zeker naar het einde van een rit) Had reeds gelezen op Reddit dat men adviseert om pre-carb loading te doen of carbs tijdens de rit in de veronderstelling dat deze erdoor gebrand zijn na de rit. Heb je toevallig aanbevelingen naar monosacharides (gebruik je gels?) of whey shakes?

Bericht wo 21 nov 2018 16:30
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1674
Mijn bike: Niner RKT 9 RDO ‘18
Nu vraag ik mij af wat er verstaand wordt onder keto dieet in geval van de topicstarter?

Ik heb in 2015 een eiwitdieet gedaan (Pronokal) waarbij het lichaam een aantal maanden onder ketose is. Zo was ik 21kg kwijt op exact 2 maanden tijd. Daarna wordt het lichaam langzaamaan uit ketose gehaald en een paar maanden telkens nieuwe voedingsstoffen toegevoegd om het lichaam terug te rezetten. Sindsdien zit ik op een aanvaardbaar gewicht.

Maar als ik lees dat ge al meer dan een jaar ermee bezig zijt (ken iemand die er 13 maanden in is geweest om van 185kg naar 95kg af te vallen, vraag ik mij af wat gij er precies onder bedoeld? Want als ge in ketose zijt, is de kans al groot dat ge eruit vliegt na het slikken van een neurofen (een vriendin van mijn vrouw had dit nl voor). Maar eveneens ook een TicTac of druifjes hebben kans om u uit ketose te halen. Dus zeer strikt.

Bericht wo 21 nov 2018 22:46
JohanB Mountainbiker

Berichten: 44
Mijn bike: MTB: Scott Scale 710 27,5"+ Race: ProRace Deamon Custom
Free_ltd schreef:
Nu vraag ik mij af wat er verstaand wordt onder keto dieet in geval van de topicstarter?

Ik heb in 2015 een eiwitdieet gedaan (Pronokal) waarbij het lichaam een aantal maanden onder ketose is. Zo was ik 21kg kwijt op exact 2 maanden tijd. Daarna wordt het lichaam langzaamaan uit ketose gehaald en een paar maanden telkens nieuwe voedingsstoffen toegevoegd om het lichaam terug te rezetten. Sindsdien zit ik op een aanvaardbaar gewicht.

Maar als ik lees dat ge al meer dan een jaar ermee bezig zijt (ken iemand die er 13 maanden in is geweest om van 185kg naar 95kg af te vallen, vraag ik mij af wat gij er precies onder bedoeld? Want als ge in ketose zijt, is de kans al groot dat ge eruit vliegt na het slikken van een neurofen (een vriendin van mijn vrouw had dit nl voor). Maar eveneens ook een TicTac of druifjes hebben kans om u uit ketose te halen. Dus zeer strikt.


Het ketodieet waarvan in dit topic sprake is valt niet te vergelijken met een eiwitdieet waarbij je ook in ketose gaat.

Waar een eiwitdieet een tijdelijk iets is, is het ketodieet perfect in te passen als levensstijl.
Kort gezegd komt het er op neer dat je de verhouding van je macro-ingredienten gaat aanpassen waarbij (gezond) vet de belangrijkste bron van energie vormt, iets wat haaks staat op onze westerse eetgewoontes. Aangevuld met eiwitten en een minimale hoeveelheid aan suikers.

Men gaat doorgaans ervan uit dat de ingenomen calorieën opgenomen worden volgens volgende verhouding: 65/70% vetten, 30/25% eiwitten en maximaal 5% uit koolhydraten komt.

Op dagen dat er gesport wordt kan je spelen met de verhoudingen waarbij je de eiwitten verhoogd en de vetten verlaagd.
Opletten wel bij een teveel aan eiwitten want die kunnen ook omgezet worden in suikers bij een overschot.

Wat betreft je opmerking van het nemen van ibuprofen: dat is persoonsgebonden, maar het komt idd voor.
Idem voor mensen die een insulinepiek kunnen krijgen van cola zero bvb. De ene wel, de andere niet.

Bericht wo 21 nov 2018 22:53
JohanB Mountainbiker

Berichten: 44
Mijn bike: MTB: Scott Scale 710 27,5"+ Race: ProRace Deamon Custom
InS schreef:
JohanB schreef:
InS schreef:
Ellow :-D

Toevallig nog MTB'ers die rijden op een Keto dieet? https://nl.wikipedia.org/wiki/Ketogeen_dieet
Ik ben ondertussen een maand of 6 bezig en het bevalt me prima. Ik zou binnenkort terug willen beginnen met MTB'en maar vroeg mij af hoe andere bikers dit doen. Gezien ik geen snelle suikers tot m'n beschikking heb is de kans rëeel dat ik rap stilval eens ik in m'n hogere hartslag zones geraak. Een optie zou zijn om vooraf iets van koolhydraten / suikers in te nemen zodat ik deze verbrand tijdens de rit maar heb hier niet echt ervaring mee. (hoeveelheid, opbouw, .. )

PS: ik wil hier absoluut geen discussie starten betreft de zin / onzin van Keto of het feit dat het gezond / ongezond zou zijn. Ik volg het uit gezondheidsoverweging (M.E/Fybro) en het helpt mij. (o)


Ik heb een aantal jaren geleden het keto dieet gedaan om van 125 naar 90kg te zakken voor de Mont Ventoux te beklimmen.
Tijdens het dieet heb ik evenzeer mijn trainingen afgewerkt, en dat bestond uit lange duurtempo ritten en intensieve spinninglessen alsook krachttraining.

Van zodra je een aantal weken (best maanden, dat zit dus wel goed bij jou) in keto zit, is je lichaam er wel op voorzien om vetten/ketonen aan te spreken voor je energiebehoefte. Hierdoor is het perfect mogelijk om duurtempo ritten te doen van 3 uur. Explosiviteit om op te trekken na een rood licht of een bocht zal je niet direct hebben, maar het gaat wel.
Om een aantal pieken op te vangen drink je gedurende die 3 uur een bidon van 500ml met daarin 30gr monosacharides. Op het einde van je rit, de laatste 2 a 3 km pers je even alles eruit, dan ben je ook zeker dat je glucoseopslag weer leeg is waardoor je de keto-toestand behoudt.

Als je intensief gaat rijden, doe je er goed aan om op voorhand carbs te laden, bijvoorbeeld 30gr ervoor. Een uur lang alles geven, 20gr + suikervrije whey-shake erna voor je spieren te herstellen en je verlies eraan te minimaliseren.
Dat past dan meer in het targeted keto-verhaal.

Maar een lang verhaal kort: ja het kan, het hangt van persoon tot persoon af hoeveel carbs die kan verdragen voor deze uit ketose vliegt en hoe moeilijk het is om er terug in te komen.
Als ik overdreven had, lukte het mij vrijwel altijd om binnen de 24u terug in ketose te zijn door oefeningen te doen tot ik me helemaal leeg voelde.

Ik raad je daarbij dan ook aan om zeker op zoek te gaan daar info over TKD (targeted keto) en CKD (cyclic keto dieet).

Veel succes nog! Ik ga overigens binnenkort opnieuw aan mijn strijd tegen de kilo's beginnen, op deze manier.

Groeten,

Johan


Hey Johan

Hartelijk dank voor de uitgebreide info! much appreciated!
Ondertussen doe ik al meer of een jaar Keto en ben er nog steeds zeer tevreden over. Ik heb reeds enkele MTB tochten gedaan zonder carbs en merk toch wel dat ik soms iets te kort kom op zeer steile hellingen. (zeker naar het einde van een rit) Had reeds gelezen op Reddit dat men adviseert om pre-carb loading te doen of carbs tijdens de rit in de veronderstelling dat deze erdoor gebrand zijn na de rit. Heb je toevallig aanbevelingen naar monosacharides (gebruik je gels?) of whey shakes?


Alle whey /casseine shakes waarbij het aantal gram koolhydraten onder de 4gr per portie zit is goed.
Qnt heeft er o.a. een aantal.

Gels gebruik ik niet want die zitten al snel aan 50 of meer gram suikers allerhande.
Belangrijkste is dat je geen fructose gebruikt maar dexstrose. Dit heeft te maken met de manier van opslag. Fructose gaat bewaard worden in de lever en blijft daar langer zitten waardoor het ook weer langer duurt eer de ketose in werking treedt.
Dexstrose kan je gewoon kopen bij body&fit of andere supplement shops.
Pre-workout 20-30gr dextrose met water of een kh-loos sapje. Post-workout: 20 gr dexstrose in de shake.

Belangrijk is dat je in totaal niet boven je carb-treshold gaat. Maar dat is meestal wat zoeken en meten met keto-stix.

Oh en verder viel het me op dat je het uit gezondheidsoverweging doet.
Het is wetenschappelijk bewezen dat keto inderdaad helpt bij het een en ander.
Zo ook epilepsie en ADHD.
Gezien ikzelf een lichte vorm van adhd heb kan ik bevestigen dat het inderdaad ook daar symptomen drastisch aanpakt. En gezonder dan relatine slikken, wat ik nooit gedaan heb feitelijk.

Bericht do 22 nov 2018 15:13
InS Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 311
Mijn bike: Jet9 RDO / Air9 RDO / Air9 Alu

Alle whey /casseine shakes waarbij het aantal gram koolhydraten onder de 4gr per portie zit is goed.
Qnt heeft er o.a. een aantal.

Gels gebruik ik niet want die zitten al snel aan 50 of meer gram suikers allerhande.
Belangrijkste is dat je geen fructose gebruikt maar dexstrose. Dit heeft te maken met de manier van opslag. Fructose gaat bewaard worden in de lever en blijft daar langer zitten waardoor het ook weer langer duurt eer de ketose in werking treedt.
Dexstrose kan je gewoon kopen bij body&fit of andere supplement shops.
Pre-workout 20-30gr dextrose met water of een kh-loos sapje. Post-workout: 20 gr dexstrose in de shake.

Belangrijk is dat je in totaal niet boven je carb-treshold gaat. Maar dat is meestal wat zoeken en meten met keto-stix.

Oh en verder viel het me op dat je het uit gezondheidsoverweging doet.
Het is wetenschappelijk bewezen dat keto inderdaad helpt bij het een en ander.
Zo ook epilepsie en ADHD.
Gezien ikzelf een lichte vorm van adhd heb kan ik bevestigen dat het inderdaad ook daar symptomen drastisch aanpakt. En gezonder dan relatine slikken, wat ik nooit gedaan heb feitelijk.


Thx ik ga zeker eens experimenteren hiermee! Op deze link nog wat extra info ingewonnen: https://ketogains.com/2015/10/the-ketogains-tkd-targeted-ketogenic-diet-protocol/ Keto stix gebruik ik trouwens niet meer. Was totaal inaccuraat, meting via bloed is spot on. (wel prijzig helaas)
Ik volg idd Keto voor m'n gezondheid. Brainfog en inflammatie van m'n spieren is merkelijk verbeterd door Keto. Ik ben er van overtuigd dat heel veel mensen hier kunnen mee gebaat zijn. Helaas is het een vrij strikt dieet en de moment dat de meeste geen bier / snoep / frieten horen is de kous al af ;)
Veel succes nog! :)

Bericht vr 23 nov 2018 10:43
JohanB Mountainbiker

Berichten: 44
Mijn bike: MTB: Scott Scale 710 27,5"+ Race: ProRace Deamon Custom
InS schreef:
Alle whey /casseine shakes waarbij het aantal gram koolhydraten onder de 4gr per portie zit is goed.
Qnt heeft er o.a. een aantal.

Gels gebruik ik niet want die zitten al snel aan 50 of meer gram suikers allerhande.
Belangrijkste is dat je geen fructose gebruikt maar dexstrose. Dit heeft te maken met de manier van opslag. Fructose gaat bewaard worden in de lever en blijft daar langer zitten waardoor het ook weer langer duurt eer de ketose in werking treedt.
Dexstrose kan je gewoon kopen bij body&fit of andere supplement shops.
Pre-workout 20-30gr dextrose met water of een kh-loos sapje. Post-workout: 20 gr dexstrose in de shake.

Belangrijk is dat je in totaal niet boven je carb-treshold gaat. Maar dat is meestal wat zoeken en meten met keto-stix.

Oh en verder viel het me op dat je het uit gezondheidsoverweging doet.
Het is wetenschappelijk bewezen dat keto inderdaad helpt bij het een en ander.
Zo ook epilepsie en ADHD.
Gezien ikzelf een lichte vorm van adhd heb kan ik bevestigen dat het inderdaad ook daar symptomen drastisch aanpakt. En gezonder dan relatine slikken, wat ik nooit gedaan heb feitelijk.


Thx ik ga zeker eens experimenteren hiermee! Op deze link nog wat extra info ingewonnen: https://ketogains.com/2015/10/the-ketogains-tkd-targeted-ketogenic-diet-protocol/ Keto stix gebruik ik trouwens niet meer. Was totaal inaccuraat, meting via bloed is spot on. (wel prijzig helaas)
Ik volg idd Keto voor m'n gezondheid. Brainfog en inflammatie van m'n spieren is merkelijk verbeterd door Keto. Ik ben er van overtuigd dat heel veel mensen hier kunnen mee gebaat zijn. Helaas is het een vrij strikt dieet en de moment dat de meeste geen bier / snoep / frieten horen is de kous al af ;)
Veel succes nog! :)


Dat klopt inderdaad van dat bier/snoep/frieten... fruit zelfs, zeker in het begin.
Het pure keto-dieet is inderdaad goed voor menig aandoeningen.

In het begin gebruik ik meestal ketostix, daarna is het eigenlijk op gevoel.
Ik heb ook al eens gekeken voor meting via bloed, maar vind niet direct waar ik de juiste materialen kan vinden hiervoor.
Mocht je eventueel toestel+toebehoren + eventuele links waar te kopen willen delen, hoor ik het graag.



Keer terug naar Sportvoeding, drank en training