Efficiënter trainen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
BenV
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 23 mar 2018 21:42

Efficiënter trainen

Bericht door BenV »

Hallo iedereen,

Een paar jaar geleden ben ik aan het fietsen geslagen (zowel racebike als mountainbike). Het enige wat ik voorlopig gebruik, zijn mijn fietsen en mijn telefoon met Strava. Enkele weken terug kwam ik een kennis tegen, ook een fietser, en die traint al jaren met een HRM, een Wahoo Tickr. Sindsdien ben ik het internet aan het afschuimen, want ik wil mij er ook een aanschaffen. Ik heb alleen niet zo'n goed ervaringen met HRM's die gebruik maken van een borstband (ik denk dat ik teveel borsthaar heb). In het verleden wel eens een Polar getest en nog een andere waarvan ik het merk niet meer weet en die registreerde mijn hartslag niet goed of zelfs helemaal niet. Die Wahoo Tickr heeft ook een borstband en ik vrees dat ik daarmee dezelfde problemen ga hebben. Misschien is de technologie ondertussen al wat verbeterd, maar ik denk niet dat je zomaar een winkel kan binnenstappen en vragen of je eens een paar HRM's mag testen (en omwille van hygiënische redenen kan ik dat wel snappen).

Een andere optie is aan hartslagmeter aan de pols via een sporthorloge of activity tracker. Alleen die prijs is weeral 3 à 4 maal zo duur en dat is dan meteen een stappenteller en GPS en slaappatroonmeter en noem maar op...dat heb ik allemaal niet nodig.

Heeft er iemand een gelijkaardig probleem of weet er iemand een goede setup? Tegenwoordig heb je van Garmin en Wahoo bundles waar een fietsgps, cadance- en speedsensor en een hartslagmeter met borstband inzit. Als er ook zo een pakketje bestaat maar dan met een hartslagmeter aan de pols, dan hoor ik het graag...

Alvast bedankt!
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Efficiënter trainen

Bericht door Swannie »

Hartslag gemeten aan de pols is niet zo nauwkeurig als borstband.
Scheer uw borsthaar kort.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Efficiënter trainen

Bericht door KrisMaes76 »

Ik ben zelf ook een redelijk behaarde mens en nog geen problemen gehad met mn garmin borst HSM. 'k ben ook wel een zweetzakje en dat helpt om een goed signaal te krijgen. Je borstband natmaken voor gebruik al geprobeerd?

En anders een grote tube veet he :)
BenV
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 23 mar 2018 21:42

Re: Efficiënter trainen

Bericht door BenV »

Ok, bedankt voor jullie reacties. Heb mij ondertussen een Tickr aangeschaft. Als hij mij niet bevalt, kan ik hem binnen de 30 dagen terugsturen. Ondertussen al 2 succesvolle trainingen achter de rug dus voorlopig ga ik hem nog bijhouden :-)
Plaats reactie